Ako sa naučili vaši prváčikovia čítať? Dostať odpoveď na túto otázku pomáha diagnostika čítania na konci prvého ročníka. Ako ju realizovať?
Na konci prvého ročníka si môžeme v triede urobiť skúšku čítania, aby ste vedeli zhodnotiť napredovanie žiaka v čítaní. Skúšku môžete, samozrejme, uskutočniť i v ďalších ročníkoch s vyšším stupňom náročnosti textov.
Výber vhodného textu
Skúška čítania na konci 1. ročníka
úryvok z textu: Hrkálka, Ján NavrátilText | Počet slov |
Evička je prváčka. | |
Aby to každý o nej vedel, chodí prvá do školy. | |
Voláme ju hrkálka, lebo hrká. | 5 |
Ona vlastne nie, ale jej taška. | 11 |
Všetky veci sa jej tam neustále hádajú. | 18 |
Ceruzka vraví, že si nakreslí, čo chce. | 25 |
Guma sa smeje, že všetko, čo ceruzka nakreslí, vygumuje. | 34 |
Pero kričí na gumu, že sa chvastá. | 41 |
„Vygumuj to, čo napíšem ja!“ | 46 |
„Ticho, valček!“ bráni sa guma. | 51 |
„Keby si nemal nos od atramentu, nenapísal by si nič.“ | 61 |
Všetky písmená z abecedy súhlasia s perom. | 68 |
Iba G, U, M, A prisviedčajú gume. | 75 |
H, R, K prekričia všetky. Preto stále počuť: „HRK, HRK, HRK...“ | 86 |
Až v triede sa prestanú Evičkine veci škriepiť, | 94 |
lebo tam musí byť ticho. | 99 |
Technika skúšania čítania
Žiak prečíta prvé dve vety na rozčítanie. Po dvoch prečítaných vetách sa začína merať čas. Dieťa číta text zo svojej predlohy. Učiteľ sleduje čítanie a zaznamená si, kde sa v texte žiak nachádza po uplynutí prvej minúty aj po uplynutí druhej minúty. Zaznamenávajú sa aj chybne prečítané slová a ich prípadné opravy. Za chybu sa nepokladajú odchýlky vo výslovnosti slov spôsobené artikulačnou neobratnosťou.
Skúška čítania umožňuje sledovať nasledovné ukazovatele:
- technika čítania: počet správne prečítaných slov za 1. minútu, 2. minútu a ich priemer, ako aj celkový čas, za ktorý dieťa prečíta celý text.
- úroveň porozumenia informácií, ktoré boli priamo vyjadrené v texte: žiakovi môžeme položiť otázky na porozumenie, ktoré priamo vyplývajú z textu ( Do ktorej triedy chodí Evička? 1. do prvej 2. do druhej 3. do tretej)
- úroveň porozumenia informácií, ktoré neboli priamo vyjadrené v texte: (Prečo si myslíš, že...?)
Technika čítania:
- hláskovaním,
- slabikovaním (oddelene – viazane),
- globálne,
- kombinovane,
- dvojité čítanie (trojité čítanie).
Chyby v čítaní:
- zámena písmen,
- nedodržanie dĺžky,
- vymýšľanie slov,
- vynechávanie (písmen, slabík, slov),
- pridávanie (písmen, slabík, slov).
Porozumenie:
- samostatná reprodukcia,
- reprodukcia pomocou otázok,
- nečíta s porozumením.
Intonácia ( . , ! ? „“ : ):
Poznámky:
Zdroj: Marína Mikulajová, Metódy diagnostiky dyslexie Lýdia Virgovičová, Čítanka pre 1. ročník základných škôl
Skúška čítania na konci 1. ročníka | |
Evička je prváčka. | |
Aby to každý o nej vedel, chodí prvá do školy. | |
Voláme ju hrkálka, lebo hrká. | 5 |
Ona vlastne nie, ale jej taška. | 11 |
Všetky veci sa jej tam neustále hádajú. | 18 |
Ceruzka vraví, že si nakreslí, čo chce. | 25 |
Guma sa smeje, že všetko, čo ceruzka nakreslí, vygumuje. | 34 |
Pero kričí na gumu, že sa chvastá. | 41 |
„Vygumuj to, čo napíšem ja!“ | 46 |
„Ticho, valček!“ bráni sa guma. | 51 |
„Keby si nemal nos od atramentu, nenapísal by si nič.“ | 61 |
Všetky písmená z abecedy súhlasia s perom. | 68 |
Iba G, U, M, A prisviedčajú gume. | 75 |
H, R, K prekričia všetky. Preto stále počuť: „HRK, HRK, HRK...“ | 86 |
Až v triede sa prestanú Evičkine veci škriepiť, | 94 |
lebo tam musí byť ticho. | 99 |