Články: Pre študentov
O projekte

 

Počítačové hry v školách dokážu nielen zabávať, ale aj vzdelávať

Michal Bardiovský
Autor článku
Foto: Bigstock
Počítačové hry v školách dokážu nielen zabávať, ale aj vzdelávať a sú pre deti vysoko motivačným prvkom pre zapojenie. / Foto: Bigstock

Škola hrou je u detí veľmi obľúbené motto. Nielen preto, že sa pri učení zabávajú, uvoľnia, zníži sa u nich stres, ale zároveň sa hravou formou učia. Americký psychológ Jerome Bruner zastáva názor, že „hranie sa je prácou detí“ a najlepším spôsobom ako učiť deti je aktívny prístup k učeniu. Problémom sú však podľa učiteľov striktne nastavené smernice a hodnotenia učiteľov podmienené výkonom a tie im znemožňujú čas vyučovania využívať aj týmto spôsobom. Počítačové hry by mohli mať k tomuto spojeniu učenia a vzdelávania bližšie.

 

Bruner definoval 5 benefitov, ktoré získavajú deti z učenia založeného na hre:

  • zvýšená motivácia
  • oživenie kreativity
  • zdokonalenie schopností riešenia problémov
  • väčší zmysel pre osobnú zodpovednosť
  • radosť zo samostatnosti a nezávislosti

 

Sú to všetko veci, ktoré by mal chcieť dnes vidieť u svojich žiakov každý jeden učiteľ. Snahu o prebudenie záujmu o vzdelávanie nemožno ignorovať a ak by mali byť nástrojom na vzdelávanie práve hry, ktoré navyše spôsobujú deťom rodosť, mali by sme to využiť.

 

Škola hrou vďaka počítačovým hrám

Myšlienka vzdelávania detí prostredníctvom počítačových hier sa zrodila v roku 2009 pod názvom Q2L – Quest to Learn. Spolu s ňou vznikla na škole v New York City aj špeciálna výuka 6 až 12 ročníka, kde sa školáci učia všetky predmety prostredníctvom hrania hier. Spočiatku sa pri pohľade na osnovy školy Q2L vynárali obavy, že bežné vyučovacie hodiny budú založené výlučne na hraní zábavných počítačových hier a vzdelávanie nie je iba o zábave. V tejto škole sa však deti venujú aj iným činnostiam. Učia sa o tvorbe hry, stratégiách, analyzujú hry a dizajnujú svoje vlastné prostredie hry, aj jej príbeh a pod. Výkonná riaditeľka a zakladateľka Quest to Learn Katie Salen si myslí, že by sme mali tento fenomén počítačových hier v školách využiť vo svoj prospech:

 

Keďže počítačové hry sú už tak či tak bežnou a dôležitou súčasťou života väčšiny študentov, hranie hier v školách je účinný spôsob inšpirácie a motivácie študentov vzdelávať sa.

 

 

Podobne sa pozitívne v prospech vzdelávania pomocou technológií vyjadrila aj singapurská generálna riditeľka ministerstva školstva Ho Peng:

Deti sú dnes z úplne iného sveta. Ak chcete osloviť deti, musíte byť dnes priateľskí k technológiám. Ak nezahrniete do vyučovania technológie, môžete tie deti v škole stratiť.

Singapurský vzdelávací systém je dnes jedným z najlepších na svete a tatkeiž pri vyučovaní využíva okrem iných technológií aj počítačové hry.

 

 

Hranie hier prináša veľa benefitov. Ak človek hrá hry, vyvíja to u neho schopnosť lepšie uvažovať v trojdimenzionálnom priestore, lepšieho riešenia problémov a úloh a zmysel pre kreativitu. Toto nehovorí žiadna lobby vývojárov počítačových hier, ale seriózny výskumzrealizovaný Americkou psychologickou asociáciou.


Ako sa tvoria osnovy

V jednej miestnosti sa stretnú učiteľ, vývojár hier a špecialista na tvorbu osnov. Identifikujú a určia oblasti,  v ktorých žiaci zaostávajú, sú pre nich náročné a ešte im nerozumejú a na základe toho vytvoria spôsob (napríklad aké hry hrať a ako ich nakonfigurovať), aby dokázali žiaci prekonať tieto ťažkosti.

 

Hry, ktoré deti rozvíjajú

Minecraft (kreativita)

O Minecrafte sme už na našom portáli písali. Ide o hru, v ktorej je primárnou úlohou hráča postaviť si príbytok s jemu dostupného materiálu od dreva, hliny, kameňa alebo vody. Na to používa nástroje, ktoré si sám vyrobí, až kým si nepostaví schopné obydlie. V ňom vyčká noc, počas ktorej vychádzajú na povrch rôzne nie veľmi priateľské bytosti, ktoré vám chcú zle. Hra núti hráča premýšľať, ako si čo najlepšie postaviť príbytok a z akého materiálu. Samozrejme, hráč si môže postaviť, čo chce od domu, cez lunapark až po napodobeninu britského parlamentu. To mu výrazne zvyšuje schopnosť kreatívne myslieť.

 

Foto: theedublogger.com

Civilization IV (história)

Strategická hra Civilization IV vás prenesie do obdobia staroveku, úlohou je vybudovať si veľké impérium alebo ríšu. Počas hrania tejto hry napríklad pozorujete, ako sa v tej dobe žilo, ako sa bojovalo a ako sa vládlo. Len veľmi ťažko sa dá nesúhlasiť s tým, že sa dieťa hrajúce túto hru naučí veľmi veľa. Vidí, čo buduje a ako sa pohybuje v priestore a v podmienkach, ktoré reálne existovali v dobe staroveku. Počas tejto hry si dieťa rozvíja primárne schopnosť riešiť závažné úlohy a problémy, rozhodovať sa na základe strednodobého a dlhodobého horizontu a kriticky analyzovať situácie.

 


Zdroj: edudemic.com, youtube.com
Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: IT, Počítačové hry a aplikácie
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Si učiteľ? Prihlás sa do nášho newslettru a získaj novinky a inšpirácie z oblasti vzdelávania.