Ľudské vzťahy vždy boli a budú súčasťou života každého človeka. Významnú úlohu predstavujú dokonca už tie vzťahy, ktoré si deti vytvárajú v ranom veku na základných školách. Je to ich prvý výber okruhu ľudí, ktorí sa stanú ich priateľmi a pri ich výbere im nepomáha nik iný.
V škole sa najmä dievčatá stávajú po dlhé roky nerozlučné priateľky, dokonca z týchto vzťahov vznikajú priateľstvá na celý život. Už vo veku od 7 do 10 rokov sa dokážu hrať spolu celé hodiny. S obľubou zapájajú detskú fantáziu pri hre s bábikami a inými hračkami, kedy si vytvárajú to najprijateľnejšie prostredie a nachádzajú spoločné záujmy. Tie ich neskôr privedú k spoločným záujmovým krúžkom ako je spev, kurzy šikovných rúk či k športom ako gymnastika alebo tanec. Už v tomto veku je naozaj potrebné mať okrem rodiny niekoho blízkeho, kto deti podporuje a prejavuje im lásku a pochopenie. Školské povinnosti sú pre deti náročné, preto potrebujú priateľov a oporu, keď tam rodina nie je.
V tomto období si dievčatá budujú schopnosť súťaživosti či už v školských výsledkoch, v športe alebo v popularite v triede. Kým spájanie ľudí prináša mnohé blízke vzťahy, ich budovanie v rámci skupiny nemusí prinášať vždy len radostné chvíle. Dievčatá často v tomto veku začínajú medzi sebou súťažiť, vyberať si kamarátky a teda aj odmietať nových kamarátov pre rôzny dôvody. Dievčatá sa chcú stať populárne a súperia o to, ktorá bude tou najlepšou ikonou a využívajú na to rôzne praktiky. Často medzi sebou vedú rozhovory o iných spolužiačkach, ohovárajú a vymýšľajú si klebety, ktoré niektorým dievčatám doslova prischnú. Učitelia takéto správanie bežne vôbec neriešia a tolerujú. V rámci triedy sa im javia ako problémovejší chlapci, hoci takéto detské zmýšľanie a konanie môže byť pre niektoré dievčatá rovnako ubližujúce ako u chlapcov fyzická roztržka. Je to ale istá forma šikany, kedy dievčatá strácajú svoje sebavedomie a možnosť nájsť si priateľov.
V triedach sa vytvárajú skupinky, ktoré spájajú spoločné záujmy, avšak byť súčasťou tejto skupiny, nemôže byť každý. Takéto skupinkovanie sa môže zdať niekomu nesprávne, no v bežnom školskom prostredí je to vzhľadom na vývoj detí úplne prirodzené. Problém nastáva zväčša vtedy, ak niektoré z detí do žiadnej skupinky nepatrí. S akým negatívnym správaním sa v takom prípade u dievčat stretávame najčastejšie?
Občas takéto správanie odmietavých dievčat gradujú aj ony samy. Chcú sa kamarátiť s niekým, kto je úplne iný. Takéto priateľstvo je už v jeho úvode odsúdené na zánik. Je však typické, že všetky dievčatá chcú patriť k tým najpopulárnejším. Hoci je to lákavé, práve rodičia by v takomto prípade mali dieťaťu napomôcť uvedomiť si, že majú spoločné len veľmi málo.
Odborníci odporúčajú, aby sa rodičia stali dobrým sociálnym vzorom pre svoje deti a so svojimi deťmi viedli časté rozhovory o situácii v škole, nadväzovaní priateľstiev a ich vlastných pocitoch.
Spomínané sociálne pravidlá správania sa nevťahujú na všetky dievčatá. Niektorí si svojich priateľov vážia a udržiavajú dlhé priateľstvá, niektorí zase svojich priateľov menia príliš často. Ovplyvniť vás môže hneď niekoľko okolností.
Médiá taktiež zohrávajú veľkú úlohu pri ovplyvňovaní správania dievčat vo veku do 10 rokov. Mladé slečny sa mnohokrát inšpirujú práve televíziou i filmami, ktoré neraz ponúkajú nesprávny model správania. Pred podobným vplyvom by ich mali čiastočne chrániť rodičia, ktorých dôležitou úlohou je svojim deťom ukazovať správne hodnoty a tolerantné správanie voči odlišným ľuďom. Mali by im ukazovať rozdiel medzi vnútornými vlastnosťami človeka a materiálnym zabezpečením kamarátov.