Koľko darčekov by dieťa malo dostať pod stromček?

Koľko darčekov by dieťa malo dostať pod stromček?
Koľko darčekov by dieťa malo dostať pod stromček? / Foto: Bigstock

Mnohí rodičia pred Vianocami premýšľajú, ako potešiť svoje deti darčekmi. Koľko im ich dopriať, aby na toto čarovné obdobie spomínali s radosťou a zároveň ich nezahlcovali veľkým množstvom zbytočností?

 

Niektorí hovoria, že stačia tri darčeky, pretože to je počet, aký dostal Ježiško. Iní sa riadia pravidlom štyroch, siedmich alebo desiatich. A niektorí rodičia sa naopak neobmedzujú na nejaký počet a tešia sa z oslavy hojnosti a chcú, aby boli Vianoce čo najbohatšie. Avšak rodičia by si mali uvedomiť, že to, čo robia na Vianoce, môže formovať postoje a správanie ich detí po zvyšok roka, hovorí Tim Kasser, profesor z Illinois, ktorý študuje materializmus. Aký je teda ideálny počet darčekov pre dieťa, ktorý ho urobí šťastným, avšak nie rozmaznaným?

 

Čo o množstve hračiek hovoria odborníci?

Výskum hovorí, že prostredníctvom hry sa deti učia interpretovať svet okolo seba a zlepšovať tak rozvoj svojich kognitívnych, emocionálnych, sociálnych a fyzických zručností a následné zdravie a duševnú pohodu. Hranie založené na učení navyše pripravuje deti na akademické prostredie a úspech, takže je dôležité optimalizovať prostredie, v akom sa deti hrajú. V nedávnej štúdii na univerzite v Tolede v štáte Ohio vedci vyslovili hypotézu, že „množstvo hračiek znižuje kvalitu hry detí, a tiež že z menšieho množstva hračiek majú deti v skutočnosti dlhodobejší prospech“. Tento výskum tiež ukázal, že „deti, ktoré očakávajú veľa a drahých darčekov, môžu trpieť negatívnymi sociálnymi a emocionálnymi následkami, ktoré siahajú ďaleko za ich detstvo,“ uvádza štúdia University of Missouri v Kolumbii. Ako dospelí sú potom tieto deti „náchylnejšie na hazardné hry a nutkavé nakupovanie, ktoré živia neukojiteľný hlad po ďalších, čo ich predurčuje k návykovému správaniu.“ Nemeckí vedci v rámci projektu „Škôlky bez hračiek“ uskutočnili experiment, pri ktorom boli odobraté všetky hračky z mníchovskej škôlky na tri mesiace. Projekt založili Rainer Strick a Elke Schubert, pracovníci verejného zdravotníctva, ktorí pracovali s dospelými, ktorí trpeli rôznymi formami závislosti. Chceli tak ukázať, že deti sa môžu hrať šťastne a tvorivo, aj keď sa neutopia v množstve hračiek. Ako hovorí jedna z vychovávateliek „Ponúkame deťom priestor a čas, aby spoznali samy seba, a pretože ich neriadia učitelia ani množstvo hračiek, musia deti hľadať nové spôsoby, ako zvládnuť svoj deň svojim vlastným individuálnym spôsobom.“ Pre deti to v skutočnosti bolo oslobodzujúce. Deti si časom začali vymýšľať svoje vlastné hry a samy sa rozhodovali o tom, čo urobia. Zistilo sa, že akonáhle sa deti prispôsobili takýmto podmienkam, ich hra sa stala oveľa kreatívnejšou a spoločenskejšou. „Deti zbožňovali herectvo, predvádzanie alebo predstieranie, že sú v cirkuse alebo vo vlaku, ale čo je najdôležitejšie, celý čas, čo sa  hrali, sa učili viac socializovať,“ pochvaľujú si vychovávateľky. Ako navyše zistili, schopnosť koncentrácie detí sa výrazne zlepšila, najmä pri kreslení a maľovaní pretože ich nič nerozptyľovalo.

 

Výhody menšieho počtu hračiek

Deti majú lepšie sociálne zručnosti. Deti sa učia rozvíjať svoje vzťahy a spoločnou hrou si zlepšujú svoje sociálne zručnosti.

 

Deti sa učia lepšie sa starať o veci. Ak majú deti príliš veľa hračiek, majú tendenciu sa o ne menej starať a menej si ich vážiť.

 

Deti trávia viac času čítaním, písaním a samostatnou tvorbou. Menej hračiek dáva deťom priestor milovať knihy a všeobecne objavovať a rozvíjať ich talent.

 

Deti sa stávajú vynaliezavejšími. Deti sa vlastnou vynaliezavosťou naučia riešiť problémy.

 

Deti sa medzi sebou hádajú menej. Nové hračky bývajú pre deti častým zdrojom konfliktov. Ale deti s menším počtom hračiek sú nútené viac zdieľať a spolupracovať.

 

Deti sa učia vytrvať. Deti s príliš veľkým počtom hračiek sa prirýchlo vzdajú hračky, ktorá je obtiažnejšia a vyžaduje si hľadať nejaké riešenie. Namiesto toho ju nahradia nejakou jednoduchšou. Pri tom stratia príležitosť naučiť sa trpezlivosti a odhodlaniu.

 

Deti sa stávajú menej sebecké. Deti, ktoré dostanú všetko, čo chcú, veria, že môžu mať všetko, čo chcú, a udávajú tak tón pre rozvoj nešťastnejšieho a nezdravého životného štýlu.

 

Deti chodia viac von. Deti s menším počtom hračiek si ľahšie dokážu vonku nájsť zábavu a učia sa vážiť si prírodu.

 

Pravidlo 4 darčekov

Pokiaľ ide o presný počet darčekov, neexistuje jednoznačná odpoveď. No obľúbeným pravidlom medzi rodičmi je pravidlo 4. Ide o to, že svojim deťom kúpite na Vianoce iba štyri darčeky. To pomáha zjednodušiť nakupovanie, udrží váš rozpočet na uzde a zabráni tomu, aby vaše deti boli zavalené darčekmi. Implementácia pravidla štyroch darčekov je jednoduchá. Jednoducho si kúpite jeden darček z každej z nasledujúcich kategórií:  

 

1 | Dajte deťom niečo, čo chcú

Tento darček si vaše dieťa vyberie samo. Pri väčších deťoch môžete požiadať o zoznam vecí, ktoré chcú na Vianoce a z neho potom vybrať.

 

2 | Dajte deťom niečo, čo potrebujú

V závislosti od veku dieťaťa môžete tento darček zvoliť vy alebo vaše dieťa. Pouvažujte, čo vaše dieťa potrebuje, no zároveň by to malo byť niečo, čo ho aj poteší.

 

3 | Dajte deťom niečo, čo si môžu obliecť

Nemusí to byť nutne pár ponožiek. Snažte sa vybrať taký darček, ktorý by vaše dieťa naozaj potešil. Tričko s obľúbenou postavičkou, vysnívané tenisky...

 

4 | Dajte deťom niečo, čo si môžu prečítať

Knihy sú vždy skvelými darčekmi. Ak vaše dieťa miluje čítanie, táto možnosť vám umožní dať mu dva darčeky, ktoré chce.

Čítajte viac o téme: Vianoce s rodinou
Zdieľať na facebooku