Začali sme čítať splývavým čítaním SFUMATO

  

Oooooopica, oooookuliare, ooooovečka.... Ozýva sa z detskej izby. Nedalo mi, nakukla som, ako môj čerstvý prvák pozerá do veľkého zošita, v ktorom sa vynímajú obrázky guľatých zvieratiek poobkresľované červenou ceruzkou. Marko pri tom hlasno vykrikuje a usmieva sa. Usmiala som sa aj ja, lebo som si hneď spomenula na vety pani učiteľky z nedávneho prvého rodičovského združenia, na ktorom sme a všetci rodičia dozvedeli,  že sa naše deti budú učiť písať aj čítať metódou OSBUA, ktorá ako sa zdá, nám zatiaľ nedáva až tak zabrať.

 

Splývavé čítanie SFUMATO

O metóde splývavého čítania som sa dozvedela prvýkrát na našom rodičovskom združení, a tak som sa rozhodla zistiť o tejto metóde trošku viac. Pravdou je, že veľa informácií o nej zatiaľ bežne nenájdete. Avšak viem, že na viacerých školách na Slovensku ju už používajú práve v prvej triede. Učia pomocou nej deti vnímať písmenká. Metóda má názov SFUMATO a vymyslela ju v Čechách PaedDr. Mária Navrátilová. Má napomáhať redukovať dvojité čítanie, odstraňovať zlé návyky pri čítaní, vynechávanie či zámenu písmen a vytvárať základy pre plynulé čítanie u akýchkoľvek detí.

OSBUA pre prváčikov

Keďže náš prvák je v tzv. predšlabikárskom období, učí sa čítať aj písať metódou OSBUA. Práve v tejto  prvej etape sa drobci zameriavajú na zdôrazňovanie hlásky pomocou pohybu, kresby, nejakého príbehu či činnosti na dané písmeno, začínajúc písmenom O a končiac písmenom A v malej tlačenej, veľkej tlačenej, malej písanej i veľkej písanej podobe.  A tak sa učia prvých 5 písmen, ku ktorým maľujú obrázky, lepia, spievajú, rozprávajú sa... Aby však plynule prechádzali k písaniu, nechýbajú Moje prvé čiary, ktoré začínajú oblúkmi tak, ako napríklad prvé písmeno v tento metóde. Znie to naozaj netradične a je to trochu iné ako štandardné začiatky šlabikárových prváčikov.

 

Slová vnímané cez obraz, zvuk i pohyb

Hoci som nikdy o takejto metóde nepočula, zdá sa, že to môjho Marka baví a sám od seba začína diskusie o tom, ktoré veci, či slová sa začínajú písmenkom O.  Nezabudne ho vždy pri tom zdôrazniť. Chvíľkami mám pocit, že mám doma malého herca, ktorý sa predvádza a s veľkou radosťou slová opakuje a písmená až teatrálne zdôrazňuje. Je vidieť, že začína vnímať slová práve cez písmená, zvuky i obrázky. Dokonca večer pri čítaní rozprávky sa zamýšľa nad tým, prečo niektoré slová majú viac rovnakých písmen, či vníma už nielen prvé písmená v slovách, ale aj tie posledné.

 

Obor Oliver

Ich učebná metóda je v triede s deťmi spestrená ešte o príbeh, vďaka ktorému by im malo konkrétne  písmeno utkvieť vizuálne, ale i foneticky v pamäti. Pani učiteľka má pripravené rozprávanie so zaujímavým dejom, ktorý spoločne na hodine vymýšľajú, tvoria k nemu rekvizity a dokonca ho aj hrajú. Obor Oliver žil na ostrove. Mal kamarátky opičky, ktoré milovali orechy... K príbehu patria hračky, rôzne veci, pomôcky či už ručne vyrobené, alebo požičané od mamičiek. Aj takto záživne sa  dá učiť čítať a písať. Sme však iba na začiatku, a zatiaľ sme si takto prešli písmenami S a B.

Po tomto OSBUA predšlabikárskom cvičení nás však ešte čaká ďalšia práca.  Deti začnú čítať z tabule, zamieňať samohlásky a spoluhlásky. Potom príde čítanie jednoslabičných slov a napokon čítanie zo šlabikára. Vtedy si budem môcť asi aj ja vydýchnuť, že sme to nateraz zvládli. Teória tejto metódy tvrdí, že po zvládnutí týchto etáp by si deti nemali zamieňať jednotlivé hlásky, mali by mať rozvinutú správnu silu, dĺžku a farbu hlasu, mali by mať osvojenú dramatizáciu prejavu a hlavne by mali vedieť už o rok čítať text s porozumením a správnou dramatizáciou.

 

Prešli ste si touto metódou aj vy? Ak áno, podeľte sa o vaše skúsenosti s nami v komentári pod článkom.

Čítajte viac o téme: Čítame s deťmi
Zdieľať na facebooku