Chcete urobiť dobrý dojem a niekoho zaujať? Nasledujúce techniky fungujú ako pomôcka na vytvorenie skvelého prvého dojmu.
Leila Lowndes, ktorá je autorkou knihy 96 úplne nových malých trikov pre veľký úspech vo vzťahoch, odporúča pri stretnutiach s ľuďmi uplatňovať nasledujúce zásady. Ich výhoda spočíva v tom, že aj pri prvom stretnutí s neznámym človekom dokážete zaujať a hlboko sa s ním prepojiť a dlhú dobu na vás nezabudne.
1. Majte kvalitný očný kontakt
Podľa L. Lowndes očný kontakt dokáže vyjadriť úprimnosť, rešpekt, záujem a dôveru. Reč tváre teda prezradí najviac. Na tvári najvýraznejšie pôsobia oči. Ale aj ostatné svalstvo hrá dôležitú úlohu. Práve výraz tváre prezrádza veľa o našom emocionálnom nastavení. Vďaka mimike môžeme zistiť, či je človek spokojný, nespokojný, zaujatý, unudený, šťastný, nešťastný, cíti strach, smútok, radosť, pokoj, je rozčúlený, niečím pohŕda alebo je prekvapený. Ak s vami niekto komunikuje, dávajte najavo, že ho počúvate. Zdvihnutým obočím, úsmevom, pokývaním hlavy alebo jednoduchým “mmhm” či naklonením k danej osobe. Ak ľuďom nedáte takúto spätnú väzbu, myslia si, že ich nepočúvate. A čo robí očný kontakt naozaj dobrým? Jedným slovom povedané, jeho dĺžka. Musíte sa na niekoho pozerať dostatočne dlho, aby ste sa s ním skutočne spojili a urobili na neho skutočný dojem. Nemalo to byť len krátke spojenie očí. Lowndes odporúča využívať niekoľko spôsobov na udržiavanie nepretržitého očného kontaktu. Keď sa na niekoho pozriete, aby ste sa dokázali dlhšie pozerať do jeho očí, premýšľajte o presnom odtieni jeho očí, spočítajte, koľkokrát dotyčný človek žmurkol, všímajte si tvar a asymetriu jeho očí. Keď sa zameriate na tieto detaily, dokážete sa do očí pozerať dlhšiu dobu.
2. Použite tzv. takmer dotyk
Fyzický kontakt naznačuje záujem a pohodu pri stretnutí s určitým človekom. Lowndes však upozorňuje, že existuje aj tzv. takmer dotyk. Načiahnite sa, akoby ste sa chceli dotyčnej osoby dotknúť, ale zastavte sa skôr, ako to urobíte. Tento druh „dotyku“ vytvára akési pozitívne napätie v podobe určitého očakávania budúcej, ešte silnejšej prepojenosti s danou osobou.
3. Doprajte druhej osobe dostatok priestoru na vlastnú prezentáciu
Nechajte druhú osobu hovoriť o sebe ako prvú. Usmievajte sa, udržujte dostatočný zrakový kontakt, dávajte doplňujúce otázky. Aktívne počúvajte odpovede, povzbudzujte ju k ďalšiemu rozprávaniu. Aktívne počúvať človek nevie vtedy, ak síce partnera pri komunikácii počúva, ale v hlave sa pripravuje, ako jeho argumenty vyvráti. Cieľom komunikácie by nemala byť aktivácia obranného správania, ale snaha byť otvorený k tomu, čo vám partner hovorí a aktívne hľadať pravdu v jeho názoroch. Namiesto vyvrátenia názorov partnera je vhodné sa spýtať, na základe ktorých skutkov alebo pohnútok k svojmu názoru dospel. Takéto správanie a takáto forma komunikácie prinesie do konverzácie oveľa vyššiu produktivitu. Používajte otvorené otázky. Sú to otázky, ktoré rozhovor otvárajú a bez ohľadu na to, koho sa ich opýtate, prinesú najrôznejšie odpovede. Pomáhajú rozprúdiť rozhovor a dokážu vtiahnuť do procesu komunikácie aj tých ľudí, ktorí sa zo začiatku nejavili ako aktívni. Pomocou týchto otázok sa môžete dozvedieť veľa vecí o názoroch, postojoch a pocitoch človeka. Tešte sa z nadšenia toho druhého. Takto nebudete pôsobiť dojmom, že sa nudíte alebo vás svet toho druhého vôbec nezaujíma.
4. Sústreďte sa aj na spôsob, ako sa rozlúčite
Spôsob, akým sa rozlúčite, môže byť ešte dôležitejší ako spôsob, akým sa pozdravíte. Rôzne výskumy ukázali, že keď ľudia premýšľajú o nejakom stretnutí, s väčšou pravdepodobnosťou si pamätajú, ako sa cítili na konci stretnutia. Ak dobre prebehne rozlúčka, dokážu si uchovať dobrý dojem aj vtedy, keď počas stretnutia sa necítili vždy len príjemne.
Zdroje:
V.CAPPONI – T. NOVÁK: Sám sobě psychologem
D.VITO A.J. Základy medzilidské komunikace
GOLEMAN, D. Emoční inteligence