Ako vybrať dieťaťu správny krúžok?

Záujmové krúžky rozvíjajú detskú osobnosť, talent, motivujú deti k spolupráci, zodpovednosti aj tolerancii.
Záujmové krúžky rozvíjajú detskú osobnosť, talent, motivujú deti k spolupráci, zodpovednosti aj tolerancii. / Foto: Bigstock

Záujmové krúžky rozvíjajú detskú osobnosť, talent, motivujú deti k spolupráci, zodpovednosti aj tolerancii. V živote dieťaťa  sú veľmi dôležité, a preto každoročná dilema rodičov na začiatku školského roka spočíva aj v tom, ako vybrať správny krúžok.

 

V súčasnosti majú deti obrovské množstvo možností pri výbere krúžkov. Organizujú ich nielen samotné základné školy, ale aj centrá voľného času, rôzne súkromné organizácie, športové kluby či iné subjekty. Okrem krúžkov môžu deti tiež navštevovať rôzne odbory v základných umeleckých školách, jazykové kurzy či tréningy v rôznych športových kluboch. Je prirodzené, že hlavne vtedy, keď sa dieťa  javí ako veľmi všestranné, rodičia majú problém vybrať aktivity, ktoré bude robiť počas školského roka. Niekedy sú rodičia vedení reklamou a majú tendenciu nasledovať módne trendy. Toto odborníci neodpočúvajú. Ideálne je, keď vyberáte krúžky podľa želania a osobnosti dieťaťa. 

 

Kedy s krúžkami začať?

Mnoho rodičov by určite  odpovedalo, že čím skôr, tým lepšie, lebo doba je rýchla, konkurencia obrovská a kto nezačne s angličtinou pomaly v troch rokoch, už to nikdy nedoženie. Oproti tomu detskí psychológovia sa prikláňajú skôr k názoru, že rozhodne nie je kam sa ponáhľať. Každé dieťa je iné, vyvíja sa iným tempom, má rôzne schopnosti sústrediť sa. Začínať s krúžkami už v škôlke je dnes bežné, ale rozhodne to neznamená, že je to potrebné a pre každé dieťa vhodné. Rodič musí citlivo vnímať všetky signály, ktoré dieťa vysiela a rozpoznať, či už je ten správny čas. Prípadne mu s tým môžu pomôcť učiteľky v materskej škole či ďalší odborníci. Podľa názoru odborníkov by nový krúžok nemalo dieťa začať  navštevovať súčasne s nástupom do materskej školy. Dieťa pri nástupe do materskej školy musí zvládnuť veľa noviniek a povinností vo svojom živote, takže nemá zmysel zaťažiť ho ešte krúžkom. Túto záležitosť začnite riešiť až v okamihu, keď si zvykne na nový režim a v škôlke sa bez problémov adaptuje. Ideálne potom je, keď rodič nejakú dobu zostáva na krúžku spolu s dieťaťom. Postupne návštevu krúžku zvládne aj samo. To isté platí aj u školákov. Opatrní buďte najmä u prváčikov, lebo nástup do školy predstavuje obrovskú a náročnú životnú zmenu. Ak by hneď od začiatku mali veľmi veľa povinností, hrozí, že tieto deti budú preťažené a môžu byť z toho aj nešťastné.

 

Premýšľajte nad tým, čo sa pre vaše dieťa hodí

Opäť platí, že  každé dieťa je iné a každé baví niečo iné. Každé dieťa má na niečo iné talent a niečo ho vôbec nezaujíma. Podstatná je tiež jeho povaha a aj to, či je introvert, alebo extrovert. Tiež je potrebné si všímať, či je zamerané skôr na šport, na umenie alebo techniku. Záleží len od rodičov, ako dokážu svoje deti pozorovať, citlivo vnímať ich svet, záujmy a to, čo rady robia. Podľa toho po určitej dobe je vhodné pristúpiť k výberu krúžkov. Veľmi dôležité je, aby si krúžok vybralo samo dieťa. Rodičia by mali pôsobiť v úlohe akýchsi poradcov, ktorí dieťaťu vysvetlia podrobnosti týkajúce sa krúžku. Nebuďte smutní z toho, keď dieťa vystrieda spočiatku aj viac krúžkov a v každom vydrží len chvíľku. Je to prirodzený jav. Dieťa aj takýmto spôsobom skúma, objavuje, spoznáva svet a to, čo by ho bavilo. Nakoniec určite nájde niečo, čo mu urobí skutočnú radosť. Tento postup je vždy lepší, ako keď s dobrým úmyslom vnútite dieťaťu aktivitu, ktorá baví skôr vás než jeho. Takúto aktivitu si len veľmi ťažko obľúbi. Neprojektujte do potomkov svoje predstavy a nenaplnenej túžby. Uvedomte si, že toto robia tí rodičia, ktorí trpia syndrómom snímkového dieťaťa. To sú rodičia, ktorí majú problém prijať svoje dieťa také, aké je. Vytvorili si ešte pred pôrodom nejakú predstavu a keď realita sa odlišuje o tejto predstavy, často sú buď z toho veľmi smutní, alebo nasilu vnucujú dieťaťu to, čo si oni pre neho vysnívali. Tiež by ste nemali vnucovať krúžok dieťaťu len preto, že ide o činnosť, ktorá je práve v móde alebo je z vášho pohľadu pre život prínosnejšia či praktickejšia. Rodič skrátka musí potlačiť svoje ambície a predstavy a nechať dieťa hľadať. Toto je, samozrejme, ľahšie vo veľkých mestách, kde je ponuka krúžkov pestrá. V menších obciach je to zložitejšie a rodičia musia vyberať len z toho, čo je v aktuálnej ponuke.

 

Ako krúžok vybrať?

Podľa akých kritérií sa rozhodovať?  Niekedy je to zložité, a to hlavne vtedy, keď možností je veľmi veľa. Vždy však vyberajte krúžok, ktorý funguje pri nejakej overenej organizácii. Zistite si, či ho vedú  skúsení lektori s dobrými referenciami. Veľmi vám pomôže, keď sa opýtate rodičov starších detí, ako sú spokojní s krúžkom. Najmä v športových oddieloch je zvykom organizovať dni otvorených dverí, ktoré sú často  spojené aj  s nábormi. To isté funguje aj v základných umeleckých školách. Určite využite dni otvorených dverí. Navštívte organizácie spolu s dieťaťom. Možno dieťa niečo osloví. Pýtajte sa lektorov na všetko, čo vás zaujíma, sledujete, ako sa k deťom správajú. Máte právo opýtať sa aj na to, aké majú skúsenosti či vzdelanie v odbore, ktorému sa venujú. Svoju úlohu zohráva, samozrejme, aj praktická stránka, teda cena krúžku a dopravná dostupnosť.  Keď dieťa do krúžku začne chodiť, buďte trpezliví a neočakávajte výsledky hneď. Niekedy trvá týždne aj mesiace, kým sa ukáže, či výber krúžku  bola vhodná voľba. Všímajte si tiež, či sa vaše dieťa nenadchlo pre niektorý krúžok len preto, že tam chodia kamaráti. Všímajte si, či ho skutočne zaujíma to, čomu sa na krúžku venuje.

 

S množstvom krúžkov to nepreháňajte

Všeobecne platí, že mladším deťom by mali stačiť maximálne dva krúžky týždenne. Z toho môže byť jeden zameraný pohybovo a druhý skôr kreatívne. Staršie deti môžu mať krúžkov i viac. Ale každé dieťa by malo mať počas týždňa aj dni, kedy prežíva voľný čas úplne podľa svojich predstáv. Dôležitý je aj čas na voľnú hru. Voľná hra je potrebná hlavne pre rozvoj inteligencie dieťaťa. Dieťa totiž počas nej skúma svoje okolie a bez rušivých zásahov plní úlohy, ktoré si samo zadalo. Robí to tak dlho, pokým nestratí záujem. Pri voľnej hre si samo posúva svoje hranice. Ideálne tento proces prebieha niekde v prírode, v členitom teréne, kde si môže vytvárať skrýše, lezie po stromoch, stavia si vlastné príbytky, využíva vodu, pôdu, prírodné materiály. Ak si deti samy zadajú úlohu, necítia únavu a dokážu vynaložiť väčšiu námahu. Je to pre ne výzva, vďaka ktorej si môžu vyskúšať svoje sily. Dospelým táto detská činnosť často pripadá nezmyselná a zbytočná, ale pre deti má svoje opodstatnenie. Štúdia psychológov z University of Colorado odhalila, že voľná hra posilňuje sociálne väzby, vytvára emocionálnu zrelosť, rozvíja kognitívne zručnosti a posilňuje fyzické zdravie.

 

Primerané množstvo krúžkov pomáha deťom prežívať pubertu spokojnejšie

Deti v predškolskom veku väčšinou počúvajú vo všetkom svojich rodičov, a tak dokážu chodiť aj na päť krúžkov počas týždňa. Ak však toto všetko musia realizovať viac rokov, zlom môže nastať v puberte a rodičia sú prekvapení, čo sa vlastne deje. Často sa stáva, že v puberte dieťa si povie dosť a začína rebelovať, neposlúcha, búri sa. Robí to často len preto, lebo už nevládze. Nemá silu čokoľvek robiť. Niekedy už nemá silu ani na zvládnutie základného učiva v škole a nie ešte na to, aby chodilo na množstvo krúžkov. Každé dieťa je iné. Niektoré deti tento nápor vydržia dlho, niektoré sú iné a veľký tlak v nich vzbudzuje pocity nešťastia. Vedci upozorňujú na to, že deti musia mať vyčlenený voľný čas len pre seba, ba dokonca by sa mali aj nudiť. Je to z viacerých dôvodov. Nuda je totiž motivujúca. Privádza k originálnym myšlienkam a činom. Umožňuje deťom v tichu objavovať svoje skutočné záujmy. Ak sú pohltené naplánovanými aktivitami, množstvom krúžkov alebo iných povinností, nezačujú volanie svojho srdca. Psychológovia z tohto dôvodu odporúčajú rodičom, aby pár hodín do týždňa dovolili sa svojim deťom aj nudiť. Ono to len navonok vyzerá ako nuda, realita je iná. Práve v období „nudy“ deti dokážu najviac premýšľať o svete či o svojom budúcom povolaní. Nuda im toto umožní. Práve nuda stvorila mnohých vedcov, maliarov či spisovateľov. Tento priestor je pre deti veľmi kreatívny, inovatívny a poskytuje im čas na relax a snívanie.

 


Zdroj: Susan Stiffelman: Osvietený rodič

Čítajte viac o téme: Voľný čas
Zdieľať na facebooku