Články: Pre študentov
O projekte

 

5 techník, ktoré nám pomáhajú zbaviť sa negatívnych myšlienok

Jaroslava Koníčková
Autor článku
Foto: Bigstock
Nikto nie je imúnny voči negatívnym myšlienkam. Každý sa občas cíti nešťastne a trápi sa kvôli niekomu alebo niečomu. / Foto: Bigstock

Nikto nie je imúnny voči negatívnym myšlienkam. Každý sa občas cíti nešťastne a trápi sa kvôli niekomu alebo niečomu. Dôvodov, prečo myslieť negatívne, môže byť viac. Ako to zmeniť?

 

Niekedy jedna jediná negatívna myšlienka je schopná pokažiť nám náladu, naplní nás nepokojom či podráždenosťou. Negatívna nálada sa môže  šíriť veľmi rýchlo. Je to tým, že naše myšlienky nežijú izolovane. Negatívne myslenie vysiela mozgu signál, že niečo nie je v poriadku a my začíname pociťovať nepríjemné pocity. Telo sa dostáva do stresu, sme podráždení a nervózni. Pocity sa prejavia aj v našom správaní. Existuje veľké množstvo techník, ktoré pomáhajú ľuďom meniť negatívne myšlienky na pozitívne alebo sa im úplne vyhýbať. Dôležité je napríklad vedieť i to, že každé naše očakávanie v práci alebo v osobnom živote sa môže naplniť. Ak napríklad vopred čakáte, že vaši spolupracovníci vás v ťažkej chvíli podrazia a neposkytnú vám potrebnú podporu, budete sa správať podľa tejto svojej viery. Postupne sa stávate podozrievaví. Radšej pracujete sami, vyhýbate sa spolupráci. Ak okolie zaznamená takéto správanie, logicky vás bude pokladať za človeka odmietavého a chladného, ​​ktorý má tenedenicu súperiť s inými. Možno si myslia, že ste aj nespoľahlivý. Prestanú vás podporovať. A tak sa vaše očakávanie môže postupne naplniť. Stane sa len to, čo ste si predstavovali. Ľudské myslenie zohráva veľmi dôležitú úlohu. Myšlienky veľmi často vytvárajú realitu.

 

Toto je však len jeden dôvod, kvôli ktorému sa môžeme dopracovať k negatívnym myšlienkam. Dôvodov však existuje oveľa viac. Niekedy pramenia z našich presvedčení a násho videnia sveta, inokedy k nám doputujú priamo z prostredia, v ktorom žijeme. Čo robiť? Ako sa im vyhýbať? Pozrime sa na 5 techník, ktoré nám zabraňujú v tom, aby sme sa zavírili negatívnymi myšlienkami. Tá prvá má dlhodbejší účinok, ďalšie štyri predstavujú akúsi prvú pomoc a je potrebné ich neustále opakovať.

 

Technika 1: Model NPN (nepríjemnosť-presvedčenie-následky)

Túto techniku vymyslel psychológ Martin E. Seligman a opísal ju vo svojej knihe Naučený optimizmus. Ako zmeniť svoje myslenie a život.

Keď sa nám prihodí nejaká nepríjemnosť, začíname o nej úplne automaticky premýšľať. Dochádzame k určitým záverom, myšlienky sa menia na presvedčenia. Tieto presvedčenia sa po určitej dobe stávajú zvykom, a tak si ich prestávame uvedomovať. Tieto pesimistické presvedčenia vedú k následkom, ktoré majú podobu nekonštruktívneho správania. Dajme tomu, že niekoho prepustia z práce. Môže si začať nahovárať, že je to jeho vina, pretože je nešikovný, nepáčil sa kolegom a ani šéfovi. Neskôr si začne nahovárať, že si už nedokáže nájsť prácu. Potom sa to vystupňuje až tak, že si začne namýšľať, čo si počne, ako bude žiť, čo bude jesť, kde bude bývať ... Tieto myšlienky skôr či neskôr dovedú človeka až k depresii. Najhoršie na tom je, že človek prestáva konať, je ako keby paralyzovaný a často dlhé týždne len bezcieľne sedí alebo leží zavretý v izbe. Hlavným cieľom techniky NPN je najprv zistiť, čo vlastne sami sebe hovoríte, keď k nejakej nepríjemnosti dôjde a potom svoje pesimistické úvahy spochybniť a nájsť inú alternatívu. Aby ste mohli svoje presvedčenie spochybniť, musíte analyzovať všetky možné príčiny nepríjemnosti, ktorá sa vám prihodila. Nad príčinami sa zamýšľajte približne takto:

  • Ako som súčasnú situáciu sám/sama ovplyvnila? Málo som sa snažil/a? Aké chyby som v práci urobil/a?
  • Moje negatívne myšlienky sa týkajú práve vzniknutej situácii alebo sa ľutujem aj kvôli iným veciam, ktoré som v živote zažil/a v minulosti?
  • Sú to len vonkajšie príčiny, ktoré spôsobujú moje negatívne myslenie alebo sú do nich zahrnuté aj domnienky?

 

Zakaždým, keď sa vás začne zmocňovať porazenecká nálada, nepokoj alebo hnev, všímajte si, čo si v takýchto chvíľach hovoríte. Ako si odpovedáte na uvedené otázky? Možno, keď sa na situáciu pozriete detailnejšie, skôr zmeníte uhol pohľadu a skôr nájdete aj reálne riešenie.

 

Technika 2: Zastavenie

Akonáhle si uvedomíte, že sa vám do vedomia vkráda negatívna myšlienka, jednoducho ju odrežte, zastavte  a zamerajte myslenie na niečo iné. Veľmi dôležité je to, aby ste to urobili okamžite, teda v okamihu, keď sa negatívna myšlienka objaví. Jedným z najjednoduchších, ale veľmi účinných spôsobov, ako pretrhnúť prúd negatívnych myšlienok, je tlesknúť dlaňami a zvolať STOP. Niektorí ľudia majú kvôli tomu pri sebe na stole v pracovni zvonček. Iní nosia na zápästí gumičku, ktorú vždy natiahnu, keď cítia, že sa blíži negatívna myšlienka. Takto rýchlo zastavia roztáčajúci sa vír negatívnych myšlienok. Potom musíte ihneď preniesť myslenia iným smerom. Vezmite napríklad do rúk nejaký menší predmet a chvíľu si ho pozorne a detailne prehliadajte. Alebo si predstavujte nejakú krásnu alebo príjemnú situáciu. Vaša myseľ sa preorientuje z negatívmeno na pozitívne myslenie.

 

Technika 3: Pozorovanie 

Predchádzajúca technika je zameraná na okamžité zbavenie sa negatívnych myšlienok. Niekedy je však človek nastavený tak, že sa ich nechce hneď zbaviť, ale túži ich pozorovať. A tak ich môže pozorovať zvonku. Vnímajte ich ako niečo cudzie, čo vás nemôže ovládať a vlastne sa vás to ani netýka. Vnímajte ich ako existujúci jav, ktorý vás nemôže ovplyvniť. Negatívne myšlienky vás môžu ovládnuť iba v tom prípade, ak ich prijmete za svoje. V opačnom prípade nemajú na vás vplyv.

 

Technika 4: Zosmiešnenie

V metóde, ktorej duchovným otcom je V. E. Frankl, ide predovšetkým o zmenu postoja, vytvorenie odstupu od problému, ktorému sa vysmejete, namiesto toho, aby ste pod jeho ťarchou padali. Pri tejto technike je nutné samého seba presvedčiť, že strach, eventuálne zlé spomienky zmiznú, keď sa im viete vysmiať. Niekto môže byť nastavený v určitej chvíli tak, že mu môže pomôcť práve táto technika. Postupujte teda tak, že keď vidíte, že sa blíži negatívna myšlienka, snažte sa ju zosmiešniť alebo zveličiť až do extrému. Preháňajte, zveličujte až tak, že vám to začne byť smiešne. Ak sa vám negatívnu myšlienku podarí zosmiešniť, tak sa jej nakoniec úplne zbavíte.

 

Technika 5: Vzdor

Keď už cítite, že sa negatívna myšlienka blíži, ihneď si predstavte jej protiklad. Možno ste si doteraz vždy hovorili, že to nedokážete. Urobte opak. Buďte zrazu vzdorovití a povedzte si, že dokážete úplne všetko. Keď sa silno sústredíte na pozitívne tvrdenie, toto postupne negatívnu myšlienku vytesní.

 


ZDROJ:
Martin E. P. Seligman: Naučený optimismus Jak změnit své myšlení a život

Čítajte viac o téme: Nastavenie mysle
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.