Články: Pre študentov
O projekte

 

Žijete vysnívaný život a napriek tomu cítite prázdnotu? Možno trpíte rajským syndrómom

Jaroslava Koníčková
Autor článku
Foto: Bigstock
Negatívne myšlienky, úzkosti, depresie, ba dokonca i samovražedné myšlienky sú stavy pri rajskom syndróme. Človek ich cíti aj napriek tomu, keď dosiahol všetko, po čom túžil a o čom kedy sníval. / Foto: Bigstock

Máte úspešnú kariéru, vysnívanú prácu, milujúceho partnera, dostatok peňazí, nádherné veci, exkluzívne dovolenky, deti chodia na tie najlepšie školy, no napriek tomu pociťujete nešťastie a prázdnotu? Ak áno, možno práve vy trpíte rajským syndrómom.

 

Medzi základné  príznaky  rajského syndrómu patria negatívne myšlienky, úzkosti, depresie, ba dokonca i samovražedné myšlienky. Tento stav pri rajskom syndróme  nastáva vtedy, keď človek dosiahne všetko, po čom túžil a o čom kedy sníval, no napriek tomu je nešťastný.  Rajský syndróm sa vo väčšine prípadov objavuje u ľudí, ktorí sú veľmi úspešní a bohatí a nastáva vtedy, kedy už človek nenachádza žiadny ďalší cieľ, ktorý by vo svojom živote mohol dosiahnuť. Absencia akýchkoľvek nových výziev ho tak privádza do zúfalstva, a to napriek tomu, že žije zdanlivo dokonalý život.

 

Psychológ Yong Wah Goh je presvedčený o tom, že tento syndróm je výsledkom doby, v ktorej žijeme. Žijeme totiž v dobe nerealistických očakávaní. Existujú ľudia, ktorí nebudú spokojní nikdy, pretože si vždy nastavujú nové a nové ciele a nikdy nie sú spokojní s tým, čo už dosiahli. Psychológ taktiež upozorňuje na to, že sme až príliš posadnutí sebou, svojimi životmi a dosahovaním čo najvyšších cieľov. Záleží nám len na plnení vlastných túžob a predsavzatí a často zabúdame vnímať okolitý svet. „Ľudia, ktorí majú nerealisticky vysoké očakávania, nikdy nebudú spokojní, lebo ich cieľ sa vždy mení a zvyšuje,“ hovorí Goh. Ďalší problém spočíva aj v tom, že sa nedokážeme tešiť z toho, čo sa nám už dosiahnuť podarilo. Rajský syndróm je charakteristický aj tým, že na seba kladieme až privysoké očakávania a naša myseľ potom už  nedokáže relaxovať. Rajský syndróm existuje ako dôsledok toho, že človek kvôli vysokým očakávaniam nedokáže uvoľniť svoju myseľ.

 

Čo nám môže pomôcť pri rajskom syndróme?

Stres alebo úzkosť pri rajskom syndróme môžeme eliminovať viacerými spôsobmi.

 

1. V čase oddychu zabudnite na svoju rolu v zamestnaní

Mnoho ľudí je tak veľmi pohltených svojimi funkciami, postavením a prácou, že ani v čase dovoleniek, víkendov a sviatkov nemôžu na toto prestať myslieť. Nevedia oddeliť prácu od rodiny a ego od bytia. Kto je veľmi úspešný, niekedy má pocit, že so svojou maskou úspechu musí chodiť po svete neustále.Táto skutočnosť však veľmi vyčerpáva a prináša so sebou ďalšie úzkosti. Dôležité je vedieť v určitých situáciách zostať sám sebou, masku zložiť a nechať veci voľne plynúť. Toto sa dá uskutočniť hlavne v dobrej rodine alebo medzi skutočnými priateľmi, kde človek nachádza pochopenie a absolútne prijatie.

 

2. Snažte sa prežívať radosť

Radosť je spontánna vnútorná emocionálna reakcia na príjemnú situáciu, osobu alebo spomienku. Navonok sa prejavuje rôzne od úsmevu až po radostné výkriky. Radosť je väčšinou spojená s pocitom šťastia, jasnou a pozitívnou náladou, človek sa cíti dobre, vo chvíľach radosti sú splnené všetky jeho okamžité psychické potreby. Patrí k najpríjemnejším a najprirodzenejším emóciám. A niektorí veľmi úspešní ľudia aj napriek tomu, že sa im splnili takmer všetky sny, radosť necítia. V takejto situácii je potrebné naučiť sa opäť vnímať radosť cielene a zámerne. Práve vnímanie radosti je potrebné si stanoviť ako denný cieľ. Dobré je zapisovať si všetky pocity radosti, ktoré počas dňa prežívate, večer si ich ešte raz prečítať a takýmto spôsobom si ich ustavične pripomínať. Po čase si človek uvedomí, že každý deň prežíva veľké množstvo malých či väčších radostí. Radosť sa dá nachádzať na každom kroku. Radosť nám robí láska, pohľad na deti, príroda, slnko, dobrá strava, pohyb...

 

3. Nezabúdajte na vďačnosť

Ľudia, ktorí sú vďační za všetko, čo majú, zvládajú lepšie stres a majú viacej pozitívnych emócií. Vďačnosť ľuďom pomáha spojiť sa niečím väčším, ako sú oni sami. Či už je to s inými ľuďmi, s prírodou alebo s vyššou silou. Ľudia vďačnosť cítia a vyjadrujú rôzne. Bez ohľadu na to, či je vďačnosť vrodená alebo získaná, ide o vlastnosť, ktorú jedinec môže neustále rozvíjať. Jedným zo spôsobov, ako dostať myseľ na správnu koľaj, spočíva v tom, že začnete každý deň premýšľaním, za čo všetko ste vďační. Slovo ďakujem je jedno z najkrajších a najsilnejších slov. Jeho častým opakovaním nahlas, ale aj v duchu, sa môže váš život zásadne zmeniť. Vďačnosť je pocit, pri ktorom sa otvárame, naša pravá mozgová hemisféra sa aktivizuje. Prebieha proces, pri ktorom sa vylučujú do tela hormóny šťastia. Človek je vďačný vtedy, keď sa prestane zaoberať vecami, ktoré mu v živote chýbajú a zameria sa na veci, ktoré má. Zrazu vzniká úplne nový pohľad na život. Vďačnosť má ešte jednu úžasnú vlastnosť, a tou je premena našej pozornosti a energie. Keď sa s vďakou sústredíme na to, čo máme, začneme prelaďovať naše myšlienky. Myseľ vďačného človeka býva pokojná a harmonická. Taký človek dokáže prijímať i dávať. Nerobí to automaticky. S každým novým prijatím sa aktivizuje pocit vďačnosti, a to dodáva radosť a vnútornú spokojnosť. Pestovanie vďačnosti upriamuje pozornosť na to, čo je v našom živote dobré a správne. Praktizovanie vďačnosti je lepšie, ako sa neustále utápať v tom, čo je negatívne a čo nám chýba. Vďační môžete byť počas dňa za všetko dobré, čo sa vám prihodí. Ideálne je viesť si denník vďaky, do ktorého si večer zapisujete, za čo ste vďační. Môžete si ho spojiť s denníkom radosti. Keď si dokážete zápisky robiť 21 dní bez prerušenia, vaše úzkosti a smútok sa pomaly začnú meniť na radosť.

 

4. Svoje činy a myšlienky zamerajte na iných

V určitých situáciách sami sebe pomôžete práve tým, že sa sústredíte na iných. Niekedy je to ten najlepší liek. Často stačí toho druhého iba vypočuť, nič iné často ani netreba. V súčasnosti tým, že niekoho budete počúvať, pripravíte pre neho obrovský dar. Dnešný svet je charakteristický tým, že na nič nemáme čas alebo sme priveľmi zahĺbení do seba. Tým, že si nájdeme čas pre iných a dokážeme ich aktívne počúvať, urobíme tým obrovskú a krásnu vec. Väčšinou ľudia ani nepotrebujú poradiť, potrebujú sa predovšetkým vyrozprávať zo svojich obáv, strachov, pochybností a podobne. Podstatou dobrej schopnosti počúvať je hlavne to, že využívame sústredenú pozornosť, že vieme prejaviť záujem o to, čo druhého naozaj trápi, že stojíme na jeho strane a hlavne ho nesúdime. Tým, že sa sústredíte na iných, odpútate sa od svojho vlastného smútku. A ak vám ten druhý poďakuje, vstúpi do vás automaticky radosť.

Ak ani jedna z uvedených možností vám nepomáha a nepociťujete zmenu k lepšiemu, najlepšie je vyhľadať odborníkov, ktorí vedia vybrať liečbu, ktorá sa hodí presne k vašej osobnosti. 

 


Zdroj:  J.D.Pamplona Roger: Vychutnaj život
Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Depresie, Úzkosť
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.