Dnešní žiaci sú často rozptýlení a niekedy je problém ich zaujať. Našťastie existujú metódy, ktoré podporujú rozvoj ich myslenia a tiež ich motivujú k väčšej aktivite. Pozrime sa na niektoré z nich.
Súčasná škola sa v mnohom odlišuje od tradičnej školy. Nie je to spôsobené len nárastom počtu technických noviniek, ale aj iným vnímaním školy súčasných detí. Klesá radosť z učenia sa. Zo života mnohých detí akoby sa vytrácala hra, chuť spoznávať, bádať a objavovať. Čoraz častejšie sa v školských triedach objavujú žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, tiež žiaci prejavujúci sa zvýšenou mierou otvorenosti, sebavedomia, tvrdohlavosti, ale tiež žiaci s veľkou dávkou tvorivosti, intuície a nadania. To všetko si vyžaduje od pedagógov maximálne tvorivý prístup a využívanie rôznych metód a stratégií.
Dnes sa pozrieme na niektoré efektívne čitateľské stratégie, ktoré patria medzi metódy podporujúce rozvoj myslenia žiakov.
Čitateľské stratégie sú odrazovým mostíkom pre žiaka a pomáhajú mu pochopiť infiormácie v texte. Medzi najznámejšie patria napríklad tieto:
1. Analýza štruktúry textu
Na úvod samotnej práce s textom je vhodné poprezerať si text. Je dobré, keď naučíte žiakov všímať si ilustrácie, prílohy, zvýraznené slová, poznámky, kapitoly, odseky, texty doplnené ilustráciami, grafmi a členenie pomocou nadpisov, poznámky pod čiarou a úlohy. Väčšina výkladových textov je písaná spôsobom príčina – dôsledok, porovnaj – rozlíš a text je spracovaný v logických celkoch. To umožňuje žiakom rýchlo sa orientovať v texte.
2. Čitateľská stratégia 3 – 2 – 1
Pri tejto stratégii žiak vyhodnocuje získané informácie v týchto krokoch:
A. Žiak vyhľadá 3 informácie, ktoré považuje za dôležité.
B. V ďalšom kroku žiak vyhľadá 2 veci, ktoré ho zaujali. Vypíše dve informácie, ktoré ho zaujali preto, že ide o nové informácie alebo ktoré neboli v súlade s doterajšími jeho vedomosťami.
C. V poslednom kroku vypíše 1 vec, na ktorú v texte nenašiel odpoveď. Mohlo ísť o menej zrozumiteľný text, nedostatok skúseností alebo predchádzajúcich vedomostí.
3. KWL
What you Know? What you Want to know? What you Learned?
Čo o téme už viem? Čo by som chcel vedieť? Čo som sa naučil?
Ide o čitateľskú stratégiu podporujúcu aktívne učenie sa, ktorá sa dá použiť na bežných vyučovacích hodinách. Podporuje kritické myslenie a interakciu žiaka i učiteľa navzájom. Žiak vypĺňa tabuľku, ktorá obsahuje tri stĺpce: Do prvého si vyplní pred čítaním to, čo už o téme vie, do druhého pred čítaním doplní, čo by sa o téme chcel dozvedieť a do posledného po prečítaní textu napíše, čo sa z textu dozvedel. Toto je veľmi efektívna práca s textom, ktorú zvyknú žiaci po jej dokonalom osvojení si uprednostňovať pred písaním súvislých poznámok do zošitov.
4. Čitateľská stratégia SQ3R
(Akronym je vytvorený zo začiatočných písmen anglických slov: Survey/preskúmaj, Questions/vytvor otázky, Read/čítaj, Recite/voľne prerozprávaj, Review/zosumarizuj).
Nasledujúce pokyny sú voľnou aplikáciou metodiky SQ3R.
1. Prezrite si text, obrázky, grafy, anotáciu, zhrnutie, teda všetko, čo je súčasťou
textu, s ktorým budete pracovať.
2. Pokúste sa jednou vetou napísať váš predpoklad, o čom text bude.
3. Prezrite si podnadpisy a prečítajte prvý riadok každého odseku.
4. Zmeňte podnadpisy na otázky.
5. Prečítajte si pozorne text každého odseku a odpovedzte na otázku, ktorú ste vytvorili z podnadpisu.
6. Pripravte si otázky do diskusie k prečítanej téme.
7. Pokúste sa graficky spracovať text.
8. Vypíšte kľúčové slová z textu.
9. Napíšte krátke zhrnutie textu v rozsahu 5 riadkov.
5. Stratégia RAP
Stratégia je zameraná na rozvíjanie schopnosti žiaka porozumieť hlavným myšlienkam a podporujúcim detailom prostredníctvom parafrázovania textu.
Názov je opäť akronym:
Read – čítaj. Prečítaj vždy len jeden odsek.
Ask – dávaj si otázky. Spýtaj sa, čo je hlavnou myšlienkou tohto odseku a vytvor k tomu otázku. Pokús sa v ňom nájsť hlavnú myšlienku a podporujúce detaily.
Paraphrase – odpovedaj vlastnými slovami. Odpovedz na otázku vlastnými slovami. Žiak si môže robiť poznámky na papier alebo si ich nahrať. Odporúča sa z napísaných poznámok spracovať pojmovú mapu alebo inú pomôcku na opakovanie a precvičovanie učiva.
6. Čitateľská stratégia PLAN (Predict, Locate, Add, and Note)
PLAN je študijno-čitateľská aktivita vhodná na prácu s informačnými textami, ktorá učí čítať texty heuristickým spôsobom. PLAN je akronym 4 krokov, ktoré sa realizujú pred, počas a po prečítaní textu.
1. krok – predpoklad, predpoveď (predict)
V tomto kroku odhadnite obsah a štruktúru textu a spracujte ju vo forme pojmovej mapy na základe názvu článku, podnadpisov, obrázkov, diagramov a podobne.
2. krok – lokalizácia (locate) známych a neznámych informácií v pojmovej mape, a to vo forme značiek.
Vedľa známeho pojmu označte napríklad výkričník a vedľa neznámeho pojmu označte otáznik.
3. krok – pridanie (add)
Tento krok aplikujte počas čítania, pripíšte krátku charakteristiku k vyznačenému pojmu alebo jeho vysvetlenie.
4. krok – záznam (note)
Toto je záverečná fáza strategického čítania, vedomosti získané z textu žiaci spracujú voľným prerozprávaním textu podľa pojmovej mapy alebo vedomosti využijú v pripravenej diskusii alebo napíšu krátky sumár.
O ďalších metódach si môžete prepčítať aj v článkoch:
V ďalšom článku si viac povieme o aktivizujúcich a inovatívnych metódach podporujúcich aktívne učenie sa žiakov.
Zdroje a odporúčaná literatúra: I.TUREK: Didaktika HELDOVÁ, D., N. KAŠIAROVÁ, a A. TOMENGOVÁ, A.: Metakognitívne stratégie rozvíjajúce proces učenia sa žiakov. FISCHER, R.: Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování TOMENGOVÁ, A.: Aktívne učenie sa žiakov – stratégie a metódy