Priestor, v ktorom sa žiaci cítia dobre, nemusí byť vždy len klasická trieda

Aj priestor vplýva na proces učenia a náladu detí.
Aj priestor vplýva na proces učenia a náladu detí. / Foto: Bigstock

Aj priestor vplýva na proces učenia a náladu detí. Kde môže byť mimo triedy pre deti učenie príjemné?

 

Niekedy je naozaj náročné usporiadať pre žiakov priestor v triede tak, aby v ňom bolo dostatok svetla, tepla, kyslíka a dostatok podnetov. Svoje opodstatnenie majú aj farby. Do miestností, v ktorých žiaci vykonávajú určité aktivity, sa hodia veselé farby – žltá, oranžová, červená. Tam, kde deti spia, sa hodí modrá a tyrkysová farba. Každopádne by farby nemali byť v miestnostiach ani tmavé, ani krikľavé. Pri zariaďovaní tried, herní alebo miestností na relax je potrebné si uvedomiť, čo v skutočnosti žiaci naozaj potrebujú. Ide hlavne o to, aby ich prostredie harmonizovalo a nie naopak. Tiež sa zistilo, že ak sa žiaci môžu podieľať na tvorbe prostredia, v ktorom žijú, bývajú menej agresívni. Je to preto, lebo cítia, že ich názory dospelí berú vážne a tiež sú utvrdení v tom, že niečo dokážu. Nemusia tieto potreby dokazovať násilím a odporom voči ostatným.

V niektorých školách okrem bežných tried učitelia zriaďujú aj rôzne iné miestnosti. Kde sa deťom učí príjemne?

 

Učebné priestory, ktorými nahradíte triedu

Divadelná miestnosť

V divadelnej miestnosti by mali mať žiaci dostatok kostýmov, rekvizít, kusy látok a rôznych ďalších pomôcok, ktoré im pomáhajú pri tvorbe scénok, dramatizácií, pantomímy a podobne. Malo by v nej byť aj veľké nerozbitné zrkadlo, sedací nábytok a tiež líčidlá. Žiaci majú radosť, keď môžu hrať aj na javisku. Niekde majú aj bábky, takže môžu hrať aj s nimi. Žiaci by mali vedieť, že v tejto miestnosti môžu bez akýchkoľvek obmedzení prejavovať svoje pocity, spracovávať svoje zážitky a neobmedzene prejavovať svoju kreativitu.

 

Hudobný salónik

Hra na hudobné nástroje žiakov väčšinou veľmi baví. Sú veľmi radi, keď im nikto nezakazuje používať hudobné nástroje. Aj pomocou hudobných nástrojov môžu voľne prejaviť svoje emócie, a tak si poradiť s prípadnou zlosťou alebo nejakou frustráciou. V salóniku je dobré mať bubny, varhany, Orffove nástroje, zvonkohry a podobne. Každý si miestnosť môže zariadiť podľa vlastných predstáv a možností. Rôzne nástroje si môžete vyrobiť aj z plechoviek, krabičiek,kameňov, z hrachu či ryže. V hudobnom salóniku by nemal chýbať ani prehrávač na počúvanie hudby.

 

Zrkadlový salónik

Žiaci sa radi pozerajú aj do zrkadla. Všímajú si svoje telo, pohyby, radi pred zrkadlom tancujú. Keď sa môžu napríklad na svoj tanec pozerať v zrkadle, otvárajú sa im vo fantázii nové možnosti na jeho realizáciu. Zrkadlo im pomáha aj pri hraní rolí v rámci scénok alebo dramatizácie.

 

Oddychová miestnosť

Čoraz viac škôl zriaďuje pre svojich žiakov aj oddychové miestnosti. Tieto miestnosti žiaci využívajú hlavne pred vyučovaním, niekedy aj po vyučovaní alebo cez voľné hodiny či prestávky. Niekde v rámci odpočivárne sú zriadené aj malé kútiky len pre jedného žiaka, kde si môže dokonale oddýchnuť. To, ako si ju zariadite, naozaj záleží len od možností a vašej fantázie.  Môžete mať v nej spacie vaky, matrace, vankúše, kreslá, deky, plyšové hračky. V niektorých školách majú aj akvárium. V oddychovej miestnosti môže hrať potichu relaxačná hudba. Toto všetko poskytuje deťom pocit bezpečia a pohodlia.

Niektoré oddychové miestnosti sú aj obohatené o priestor na snívanie. Tu môže žiak premýšľať, spomínať, vizualizovať, snívať alebo si niečo písať. Priestor môže byť obohatený o príjemnú vôňu, tlmené svetlo a akvárium.

 

Tvorivá dielňa

Je to špeciálne zariadená miestnosť, kde je všetko pripravené na prácu s hlinou, na maľovanie s prstovými farbami, k hrnčiarstvu, na vyšívanie, pletenie, strihanie, aranžovanie a podobne. Žiakov fascinuje, keď môžu aspoň občas voľne si vybrať, akou technikou chcú prejaviť svoju kreativitu, pretože vtedy majú pocit, že sú vnímaní ako samostatné osobnosti.

 

Miestnosť na bezpečné hranie

V tejto miestnosti je dobré mať mäkší povrch i steny. Samozrejmosťou sú žinienky a rôzne stavebné diely na hranie, väčšie kocky, ktoré môžu byť aj mäkké, valce z penovej hmoty, povrazy zavesené na strope, hojdacia sieť, malé stany alebo bazénik s terapeutickými guličkami. Žiaci si tu môžu stavať jaskyne, iglu, bunkre a podobne.

 

Komunikačná miestnosť

V niektorých školách sa tešia popolarite rôzne diskusné a rétorické aktivity. Na tieto účely je vhodná komunikačná miestnosť, v ktorej sú stoličky usporiadné do kruhu. V tomto priestore môžu žiaci komunikovať, vymieňať si názory a viesť diskusie na rôzne témy.

 


Zdroj: Andrea Erkert: Hry pro usměrňovaní agresivity
Čítajte viac o téme: Dizajn | Moderné školy
Zdieľať na facebooku