Články: Pre študentov
O projekte

 

Prečo sa u detí zhoršuje schopnosť rozprávať?

Jaroslava Koníčková
Autor článku
Foto: Bigstock
Prečo sa u detí zhoršuje schopnosť rozprávať? / Foto: Bigstock

Helena Kolbábková ako logopédka pracuje už 35 rokov. Má dlhoročné skúsenosti a vďaka nim aj objektívnejší pohľad na svet. Jednoznačne tvrdí, že počet detí s poruchami reči za posledné roky pribúda. Deti väčšinou nevedia vyslovovať hlásky, nemajú adekvátnu slovnú zásobu, nevedia súvisle rozprávať a často nerozumejú požadovanej informácii. Prečo dnešné deti rozprávajú nezrozumiteľne? Dôvodov je niekoľko. Helena Kolbábková za podstatné označuje tieto:

 

1. Málo sa s deťmi rozprávame a nečítame im nahlas

V dnešnej dobe si čoraz menej rodín večer sadne ku jednému stolu a rozprávajú sa spolu. Rodičia sa občas  detí opýtajú, čo bolo v škôlke, ale deti pri týchto otázkach väčšinou odpovedajú jedným slovom. Najhoršie je, keď pri rozhovore sú rodičia mysľou niekde inde. Ako sa teda správne pýtať, aby sa dieťa v predškolskom veku rozhovorilo? „ Čo ťa dnes v škôlke potešilo? Čo ti urobilo radosť? Komu si radosť urobil ty? Uvidíte, že sa vaše deti zamyslia a rozhovoria sa,“ radí Helena Kolbábková. Dôležité je aj sa hýbať. Reč je vlastne pohyb. Keď napríklad pri riekanke používame ruky, nohy, hlavu, dieťa si slová lepšie zapamätá a vývoj reči je lepší.

Ďalším kameňom úrazu sú moderné technológie. Rodina sedí pri zapnutom televízore alebo pri svojom počítači. Každý sa zabáva sám a komunikácia viazne. To je ďalší dôvod, prečo sa schopnosť komunikovať znižuje. Problém je aj v tom, že televízia a rádio často poskytuje deťom zlý jazykový vzor. Niektoré deti v predškolskom veku sledujú aj youtuberov a tí tiež väčšinou nemajú správnu výslovnosť. Predškoláci toto všetko kopírujú, a tak nemôžeme byť prekvapení, keď sa nám v populácii výslovnosť zhoršuje.

Vytráca sa tiež čítanie pred spaním. „ Keď si rodičia nájdu čas na čítanie pred spaním, neobohacujú tým len svoje deti, ale aj sami seba. To sú práve tie spomienky, ktoré z detstva zostanú,“ pripomína Helena Kolbábková.

 

2. Veľká aktivita rodičov tiež škodí

V súčasnosti máme aj takých rodičov, ktorí svojim deťom plánujú každú minútu ich života. Niektoré mamičky nakúpia pracovné listy, množstvo kníh a didaktických pomôcok a s deťmi donekonečna robia riadenú a presne organizovanú činnosť. Potom ich zavezú na jeden krúžok, za tým hneď na druhý a zrazu je večer. Deti vlastne nemajú voľno na samostatné hranie. Mali by sme im dopriať čas, keď si len tak môžu sadnúť, poležať si, niečo sa zahrať s hračkami a rozvíjať si aj svoju vnútornú reč, aby si usporiadali myšlienky a všetko, čo počas dňa nasali.

 

3. Trénovať sa musí denne

Rodičia často rečové poruchy u svojich detí nevnímajú. Väčšinou ich na to upozorní pedagóg v materskej škôlke a odporučí im návštevu logopéda. Jedna návšteva  za týždeň však nestačí, je nutné s dieťaťom každý deň pár minút potrebné veci precvičovať. Logopéd dáva návod, čo je potrebné robiť. V ordinácii sa rodič učí pracovať spoločne so synom alebo s dcérou. V spoločnej práci potom pokračujú doma. „ Výsledky sa neobjavia za dva týždne. Radšej cvičte päť minút denne než hodinu týždenne,“ zdôrazňuje Helena Kolbábková.

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Reč detí
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.