http://gdesk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=bIfqjxSCW5iir5JNBJNm0qRvjw0GVxuO1tHY2UQfBw7.L7/fastid=imwclllnjwapzomcwmeazhzdhglo/stparam=zlphhwgtbt/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.instudy.sk/?utm_source=eduworld&utm_medium=banner&utm_content=&utm_campaign=2019_eduworld_longterm
Články: Pre študentov
O projekte

 

Osvedčené tipy, ako môžete ovládnuť svoj hnev

Jaroslava Koníčková
Autor článku
Foto: Pexels
Každý sa občas nahnevá. Niekedy viac, niekedy menej. Niekto si vie s hnevom poradiť ľahko, iný s ním bojuje aj niekoľko dní. No a niektorí si s hnevom nevedia poradiť vôbec. / Foto: Pexels

Každý sa občas nahnevá. Niekedy viac, niekedy menej. Niekto si vie s hnevom poradiť ľahko, iný s ním bojuje aj niekoľko dní. No a niektorí si s hnevom nevedia poradiť vôbec. Keď sa poriadne nahneváte, možno pociťujete niektoré z nasledujúcich príznakov:

 

1.V hlave máte nepríjemné myšlienky.

2. Chce sa vám kričať.

3. Škrípete zubami.

4. Zazeráte na ľudí.

5. Búcha vám srdce.

6. Zviera vám žalúdok.

7. Máte chuť kopať alebo dupať.

 

Ak človek nad hnevom nepremýšľa a nepracuje s týmto pocitom, môže ho ovládať veľmi dlho. Keď sa naučíte zvládať hnev, budete sa cítiť spokojnejšie a viac v pohode. Niekedy vás niečo nahnevá veľmi rýchlo a možno ani nemáte čas nad príčinou hnevu poriadne premýšľať. V takejto chvíli  potrebujete predovšetkým rýchlo ovládnuť svoj hnev a upokojiť sa. Jednoducho povedané, musíte vychladnúť. Ako sa to dá urobiť čo najrýchlejšie?

 

1. Začnite sa hýbať

Využite energiu, ktorú vám hnev dodáva do tela. Choďte sa von prebehnúť. Choďte do prírody alebo vyvenčite psa. Ak prší, rýchlo sa zacvičte  alebo zatancutej v izbe. Alebo urobte päťdesiat výskokov. Vyhnete sa tak takým prejavom ako je buchnutie dvermi alebo kopnutie do skrine.

 

2. Robte niečo rukami

Celkom dobre pomáha aj to, keď niečo silno stisnete. Použite loptičku alebo vankúš.

 

3. Vyrozprávajte sa

Určite máte niekoho, komu môžete o svojom hneve povedať. Musí to byť hlavne človek, ktorý dokáže počúvať a ktorý aj vie udržať tajomstvo. V takejto chvíli sa nerozprávajte s človekom, na ktorého sa hneváte. Nemalo by to zmysel. Iba by ste sa ešte viac pohádali. Porozprávajte sa s ním o niekoľko dní neskôr.

 

4. Dýchajte

Dýchanie má ukľudňujúci účinok, pretože sa ním okysličuje mozog. Zhlboka dýchajte a počítajte si 1-2-3-4-5 a potom 5-4-3-2-1.

Keď sa vám podarilo vychladnúť, môžete začať pracovať na svojom upokojení. Keď to dokážete urobiť, získate nad sebou vládu.

 

Prečítajte si tiež: Naučte sa ovládať svoj hnev.

 

Okrem rýchlych krokov na vychladnutie a upokojenie existuje aj množstvo rôznych stratégií, ktoré  ľuďom pomáhajú  v tom, aby tento negatívny pocit dokázali zvládať pozitívnym spôsobom a aby ho vedeli využiť vo svoj prospech. Existuje veľa ľudí, ktorí hnev vnímajú ako prirodzenú súčasť svojho života, vnímajú ho ako bežný jav a keď aj príde, snažia sa z neho z tohto pocitu niečo naučiť a uvedomiť si. Lenže na to, aby človek v pokoji a bez stresu dokázal hnev takto vnímať, musí sa celý život venovať takým činnostiam a aktivitám, ktoré ho naučia vnímať život s nadhľadom a s vedomím, že občas príde aj niečo zlé a že je to potrebné prijať do života ako niečo prirodzené a možno aj nutné. Aby však dokázal človek vnímať život s takouto ľahkosťou, musí sa to naučiť. V ďalšej časti sa dočítate o niekoľkých aktivitách, ktoré vám na tejto ceste môžu byť dobrými pomocníkmi.

 

Správajte sa dobre ku svojmu telu

Snažte si dopriať každý deň nejaký pohyb. Fyzická aktivita zlepšuje náladu a je to tiež výborná metóda, ako využiťpríval energie vyvolaný hnevom.

 

Zdravo sa stravujte a pite čistú vodu

Človek by mal každý deň jesť zdravé potraviny. Okrem ovocia a zeleniny sú dôležité aj rôzne ďalšie viatmínové doplnky, napríklad zelené riasy, vitamíny a minerály. Dôležitý je aj dostatok čistej vody, ktorá tiež regeneruje organizmus. Dobré je vyvyrovať sa prázdnym kalóriám v podobe sladkostí, chipsov a podobne. Vyvarujte sa tiež hladu. Možno sa vám zhoršuje nálada práve vtedy, keď ste hladní. Výdatné a zdravé raňajky dokážu tiež predchádzať nervozite a zlej nálade v škole alebo na pracovisku. Mladí ľudia by si mali tiež už výraznejšie začať uvedomovať, že farebné sladené nápoje vôbec nie sú zdravé, obsahujú množstvo éčok a ďalších zdraviu škodlivých látok, ktoré spôsobujú nepokoj a nervozitu.

 

Nezabúdajte na kvalitný spánok a pravidelný odpočinok

Mnohí ľudia sú počas dňa bez energie a mrzutí len preto, že uprednostnili program v televízii alebo hru na počítači pred kvalitným spánkom. Keby si ľudia začali viac uvedomovať, aký je kvalirný spánok potrebný, bolo by menej stresu medzi nimi. Odpočívať tiež treba vedieť. Mnohí si myslia, že stačí pozerať televízor alebo si sadnúť k počítaču. Psychológovia tvrdia, že pre  kvalitný odpočinok sú dôležité hlavne relaxačné cvičenia.

 

Naučte sa vnímať svoje pocity

Už od malička by sa mali deti učiť rozoznávať svoje pocity. Ak ste to v detstve nestihli, nezúfajte, nikdy nie je neskoro. Naučte sa rozoznávať, či pociťujete zlosť, závisť, smútok, bezmocnosť alebo nejakú inú emóciu. Keď budete presne vedieť, ako sa cítite a prečo, budete mať lepšiu s nepríjemnou situáciou sa vysporiadať.

 

Nájdite si svoje obľúbené miesto

Človek občas potrebuje byť sám, aby si usporiadal myšlienky v hlave. Preto je dôležité mať svoj kútik len pre seba. Môže to byť vaša izba, miesto v prírode, v parku, v kostole, pri rieke a podobne.

 

Píšte, maľujte, tancujte, spievajte

Svoje pocity môžete vypísať aj do denníka. Píšte o svojich smútkoch i radostiach. Alebo píšte poviedky či básne. Na zahodenie nie je ani vlastný blog. Ak radšej maľujete, maľujte. Ideálne je maľovať napríklad v prírode. Ak neviete maľovať, tak si len tak čmárajte alebo si môžete vymaľovať omaľovnánky. Ideálna je tiež  hudba. Keď je rýchla, výborne sa pri nej uvoľní nahromadená energia. Keď je pomalá, skôr upokojí nervový systém.

 

Objímajte ľudí

Samozrejme, vždy objímajte len tých, ktorí o to naozaj stoja. Objatie je výborný spôsob na zlepšenie nálady. Pomáha pri pociťovaní smútku, ale aj radosti.

 

Naučte sa ospravedlniť a odpúšťajte

Hádky a krik naozaj nikam nevedú. Zhoršujú náladu, spúšťajú depresie, vytvárajú napätie. Ak ste napätie spôsobili vy, úprimne sa ospravedlňte. Priznajte si podiel viny. Na druhej strane je dôležité vedieť aj odpustiť. Odpustenie má obrovskú silu. Uvoľňuje napätie, zlepšuje vzťahy i zdravie.

 

Keď sa naučíte uplatňovať aspoň niekoľko stratégií na zachovanie pokoja, váš život bude pre vás určite radostnejší, pretože čoraz menej budete podliehať hnevu. Budete vedieť s ľuďmi lepšie vychádzať a komunikovať. Stanete sa šťastnejšími a spokojnejšími ľuďmi. Vždy je pre vás výhodnejšie pristupovať k hnevu pozitívne, ako sa utápať donekonečna  v bolestiach, ktoré vám nielen odoberú energiu, ale aj úplne premaľujú svet načierno.

 


ZDROJ: E. Verdick, M. Lisovskis: Jak přežít, když mě všechno štve
Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Hnev
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.