http://gdesk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=bIfqjxSCW5iir5JNBJNm0qRvjw0GVxuO1tHY2UQfBw7.L7/fastid=imwclllnjwapzomcwmeazhzdhglo/stparam=zlphhwgtbt/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.instudy.sk/?utm_source=eduworld&utm_medium=banner&utm_content=&utm_campaign=2019_eduworld_longterm
Články: Pre študentov
O projekte

 

7 tipov, ako bojovať s prieberčivosťou v jedle

Hanka Herinková
Autor článku
Foto: Bigstock
Prieberčivosť dieťaťa v jedle je náročná pre všetkých rodičov. / Foto: Bigstock

Vyzerá to tak, že ste skúsili naozaj všetko, ale vaše dieťa nechce a nechce do svojho jedálnička zaradiť nové jedlo či potraviny? „Tá brokolica vyzerá hrozne a prečo by som mal skúšať vôbec niečo nové?“ To si povie asi väčšina detí, keď sa jedná o novinky v kuchyni. Vy sa snažíte, ale deti si postavia hlavu a nepohnete s nimi. Skúste pri stolovaní využiť tieto tipy. Pomôžu vám k tomu, aby vaše deti začali ochutnávať novinky už dnes.

 

1. Zaveďte pravidlo, že zo všetkého spoločne ochutnáte aspoň dva kúsky. Nevieme povedať, že je niečo zlé, pokiaľ to neochutnáme. Tak ako sme to nevedeli vopred o vynikajúcich buchtách či pečenom kuriatku, nemôžeme to vedieť bez ochutnania ani o brokolici. Základ je skúsiť aspoň 2 lyžice. 

 

2. Nechajte ich zapojiť svoje zmysly. Zaviažte im oči, jedlo môžu ovoňať, olízať alebo sa ho dotknúť. Možno nevyzerá lákavo, ale chutí určite výborne a aj moment jedenia sa dá príjemne precítiť.

 

3. Ak na vás dieťa skúša výhovorky že, z tohto taniera papať nebude, pretože nie je ružový alebo podobné scenáre, dajte mu ho. Dajte mu taký príbor, aký chce. Potom sa už nemá na čo vyhovárať a jedlo, ktoré ho čaká na tanieri musí vyskúšať. Možno to bude z ružového tanierika chutiť oveľa lepšie. A vy ste nenechali nevygradovať negatívnu náladu, s ktorou si dieťa sadalo za stôl.

 

4. Začnite s malými porciami. Veľké porcie môžu dieťa odradiť. Podávajte iba kúsky nového jedla a dajte dieťaťu čas nato, aby si zvyklo na novú chuť. Nech môže zistiť, ako mu to chutí.

 

5. Zapojte ich. Možno deti nemajú v pláne jedlo, ktoré práve spolu pripravujete neskôr jesť. Avšak aspoň ich požiadajte o pomoc pri príprave,  možno ich to priláka a vy tak máte o starosť menej.

 

6. Odmeňujte deti zdravým spôsobom. Mnohé deti potrebujú pochvalu aj za to, že preukázali odvahu skúsiť nové zdravé jedlo. Nemali by ste však dieťa odmeňovať sladkosťami, čipsami či sladenými nápojmi. Táto stratégia nie je ideálna pri budovaní dobrých návykov. Experti radia, aby ste deti odmeňovali slovne a povzbudzovali ich. To by malo byť to najlepšie.

 

7. Zbavte sa akýchkoľvek rozptýlení. Deti, ktoré majú problémy s jedením by nemali mať v blízkosti žiadne hračky, mobily či tablety. Vypnite televíziu, aby dieťa nerušila ani v pozadí. Je to veľmi zlý zvyk a neučí deti vnímať jedlo, ktoré majú na tanieri. Deti sa potrebujú naučiť vnímať chute, vôňu jedla i jeho konzistenciu. A hlavne si ho naozaj vychutnávať. 

 

Pre rodičov je potrebná hlavne trpezlivosť a neoblomnosť. Deti skôr či neskôr jedlo vyskúšajú a možno sa budú čudovať, prečo sa mu tak bránili, keď je nakoniec aj tá brokolica taká zdravá a chutná.

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Stravovanie
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.