Mimoriadne nadaným deťom pomôže pri rozvíjaní potenciálu viacero prístupov v škole i doma.
Nezáleží na tom, či vaše dieťa patrí medzi tie najnadanejšie, alebo nie. Všetky deti potrebujú pozornosť rodičov a učiteľov na to, aby mohli zažiariť a rozvinúť naplno svoj potenciál. V roku 1971 vedci začali študovať mimoriadne nadané deti. 45 rokov sledovali 5000 najmúdrejších detí v Amerike, ktoré patrili k top 1% študentov, ale aj k tým najlepším 0.1% a 0.01% študentov. Jedná sa o najdlhšiu štúdiu nadaných detí na svete. K akým záverom táto dlhodobá štúdia prišla?
1 | Tí najlepší žiaci majú výnimočné životy
Štúdia mimoriadne nadaných detí, nazvaná aj SMPY, zo začiatku testovala inteligenciu detí používaním amerických štandardizovaných testov SAT, ktoré sa používajú ako testy pred vstupom na univerzitu, a ostatné IQ testy. Výskumníci sa neskôr začali zaujímať aj o iné faktory, ako napríklad, ktorí žiaci išli na vysokú školu a akú kariéru sledovaní žiaci neskôr v živote mali.
Tím výskumníkov zistil, že tie najviac nadané deti často získali neskôr doktorát alebo vo všeobecnosti získali vysoké tituly alebo držali patenty s väčšou váhou, ako tie menej nadané deti. Väčšina tých najviac nadaných detí patrí medzi 5 % ľudí s najväčším príjmom. Jonathan Wai, psychológ z programu na identifikáciu talentov z Duke univerzity, tvrdí : „Či sa nám to páči, alebo nie, títo ľudia skutočne kontrolujú našu spoločnosť.“
2 | Inteligencia sa líši
To, že je človek inteligentný, neznamená nutne, že si dokáže všetko zapamätať alebo si pamätá mená či dátumy. SMPY zistila vďaka viacerým analýzam, že niektoré z najchytrejších detí majú výnimočne vyvinuté priestorové uvažovanie. Tieto deti majú talent na vizualizáciu systémov, ako napríklad ľudského obehového systému, či systém, akým je poskladané auto. V roku 2013 sa v jednej z ankiet v rámci tejto štúdie našiel silný vzťah medzi schopnosťou priestorovo uvažovať, počtom prihlásených patentov a počtom publikovaných odborných článkov.
3 | Preskočenie ročníka funguje
SMPY navrhuje, že na to, aby dieťa dokázalo dosiahnuť svoj potenciál, jeho učitelia či rodičia by mali zvážiť preskočenie jedného ročníka.
Keď výskumníci porovnali skupinu nadaných detí, ktoré preskočili jeden ročník a nadané deti, ktoré žiadny ročník nepreskočili, deti s preskočeným ročníkom mali až o 60 % väčšiu šancu získať patenty a doktoráty. Zároveň mali až dvojnásobne väčšiu pravdepodobnosť získať doktoráty z vedy, matematiky, inžinierstva či technológií.
Prečítajte si tiež: Nadané deti profitujú z toho, ak sa spájajú či preskakujú ročníky
3 | Geniálne deti nedostávajú dostatok pozornosti
Jedným z problémov je to, že nadané deti nedostávajú dostatok pozornosti od svojich učiteľov. Tí majú často tendenciu nevenovať sa týmto študentomi, pretože za väčší problém považújú v triede tých, ktorí nestíhajú.
Keď sa výskumníci z SMPY štúdie pozreli na to, koľko pozornosti od učiteľov dostávajú mimoriadne nadané deti, zistili, že drvivá väčšina školských hodín sa sústreďuje okolo pomáhania podpriemerným študentom, aby sa dostali aspoň na priemernú úroveň.
Výsledky štúdie okre iného navrhujú, aby sa učitelia vyhli rovnakému vyučovaniu všetkých svojich žiakov. Namiesto toho by sa mali snažiť vytvoriť čo najviac personalizované učebné plány pre študentov.
4 | Štandardizované testy nie sú vždy stratou času
Štandardizované testy, ako napríklad americké SAT či slovenské Testovanie 5 alebo 9, nedokážu zmerať všetko, čo učitelia a rodičia potrebujú o dieťati vedieť. Avšak štandardizované testy inteligencie majú určitú prediktívnu silu, pričom stále zohľadňujú socioekonomický stav a úroveň praxe. Podľa Camilly Benbow, jednej z výskumníkov študujúcich SMPY, sú tieto testy jedným z najlepších spôsobov, ako zistiť, v čom sú deti dobré. Na základe týchto zistení môžu učitelia sústrediť svoju pozornosť.
5 | Vytrvalosť nedokáže zatieniť kognitívne schopnosti
Psychologička Carol Dweck zistila, že úspešní ľudia majú „rastové nastavenie mysle“. Ich myseľ neverí, že ich aktuálne schopnosti a vedomosti majú konečnú podobu. Vnímajú sa ako meniace bytosti, ktoré rastú, vyvíjajú sa a dokážu svoj život ovpylvňovať. SMPY s týmto názorom súhlasí. Tiež však zistili, že už rané príznaky kognitívnych schopností v detstve dokážu predpovedať, ako sa deťom bude v živote dariť, aj bez ohľadu na všetky cvičenia, ktoré môžu medzi tým nastať.
Treba mať na pamäti, že mimoriadne nadané deti majú v sebe veľký potenciál, je však len na učiteľoch a rodičoch, aby si ich schopnosti všimli čo najskôr a pomohli im rozvíjať sa, ako sa len dá.
Štúdia ponúka 8 tipov, aby ste napomohli rozvinutiu potenciálu dieťaťa, ale i šťastia v neskoršom živote:
- Vystavujte deti rozličným skúsenostiam.
- Ak dieťa prejavuje silný záujem alebo talent, poskytnite mu možnosť rozvinúť ju.
- Podporujte intelektuálne i emocionálne potreby dieťaťa.
- Pomôžte deťom objaviť „rastúcu myseľ“ chválením snahy, nie schopností.
- Povzbudzujte deti podstupovať riziko a byť otvorení zlyhaniam, ktoré im pomôžu v učení.
- Vyvarujte sa nálepiek: byť označený ako „nadaný“ môže byť pre dieťa emocionálnou bariérou.
- Spolupracujte s učiteľmi, aby ste objavili a naplnili potreby dieťaťa.
- Testujte schopnosti vášho dieťaťa.
Zdroj: independent.co.uk, cnbc.com