Články: Pre študentov
O projekte

 

Ako bojovať proti vyhoreniu v našom živote?

Beáta Tancsáková
Autor článku
Foto: Pexels
Nasledujúce tipy na prevenciu a riešenie syndrómu vyhorenia vám môžu pomôcť vyrovnať sa s príznakmi a získať späť svoju energiu, zameranie a pocit pohody. / Foto: Pexels

Či už spoznávate varovné príznaky hroziaceho vyhorenia alebo ste už za hranicou zlomu, zostávať v takom stave, v akom ste, môže spôsobiť aj iba ďalšie emočné a fyzické škody. Teraz je čas pozastaviť sa a zmeniť smer učenia sa, ako si môžete pomôcť prekonať syndróm vyhorenia a cítiť sa znova zdravo a pozitívne. Nasledujúce tipy na prevenciu a riešenie syndrómu vyhorenia vám môžu pomôcť vyrovnať sa s príznakmi a získať späť svoju energiu, zameranie a pocit pohody.

 

1| Obráťte sa na iných 

Sociálny kontakt je prírodným protijedom proti stresu a komunikácia tvárou v tvár s dobrým poslucháčom je jedným z najrýchlejších spôsobov, ako upokojiť nervový systém a zmierniť stres.
 

  • Oslovte svojich najbližších, napríklad partnera, rodinu alebo priateľov. V skutočnosti bude väčšine priateľov a blízkych lichotiť, že im natoľko dôverujete, že sa im zveríte, a to len posilní vaše priateľstvo. 
     
  • Buďte spoločenskejší so svojimi spolupracovníkmiNadviazanie priateľstva s ľuďmi, s ktorými pracujete, vám môže pomôcť vyrovnať sa s vyhorením v zamestnaní.
     
  • Obmedzte svoj kontakt s negatívnymi ľuďmi. Ak budete tráviť čas s negatívne naladenými ľuďmi, ktorí nerobia nič iné, len sa sťažujú, vaša nálada a rozhľad sa len zhoršia.
     
  • Spojte sa s nejakou vecou alebo komunitnou skupinou, ktorá má pre vás osobne zmysel. Ak sa pripojíte k náboženskej, sociálnej alebo podpornej skupine, získate miesto, kde môžete hovoriť s rovnako zmýšľajúcimi ľuďmi o tom, ako zvládať každodenný stres - a nájsť si nových priateľov. 
     
  • Nájdite si nových priateľov. Ak nemáte pocit, že sa máte na koho obrátiť, nikdy nie je neskoro nadviazať nové priateľstvá a rozšíriť svoju sociálnu sieť.

 

2 | Zmeňte svoj pohľad na prácu

Najefektívnejším spôsobom, ako bojovať proti vyhoreniu je nájsť si prácu, ktorú máte radi.
 

  • Pokúste sa vo svojej práci nájsť nejakú hodnotu. Aj pri niektorých všedných zamestnaniach sa často môžete sústrediť na to, ako vaša rola pomáha napríklad iným alebo poskytuje veľmi potrebný produkt alebo službu. Zamerajte sa na aspekty svojej práce, ktoré vás bavia. Zmena postoja k práci vám môže pomôcť znovu získať zmysel pre cieľ a kontrolu.
     
  • Nájdite vo svojom živote rovnováhu. Ak nenávidíte svoju prácu, hľadajte zmysel a spokojnosť inde vo svojom živote: vo svojej rodine, priateľoch, záľubách. Zamerajte sa na tie časti svojho života, ktoré vám prinášajú radosť.
     
  • Nájdite si priateľov v práci.  Silné väzby na pracovisku môžu pomôcť znížiť monotónnosť a čeliť účinkom vyhorenia. Ak budete mať priateľov cez deň porozprávať sa a žartovať, môže vám to pomôcť odbúrať stres z nenaplnenej alebo náročnej práce, zlepšiť pracovný výkon alebo vás jednoducho prevedie náročným dňom.
     
  • Doprajte si voľno.  Ak sa syndróm vyhorenia zdá nevyhnutný, skúste si od práce úplne oddýchnuť. Choďte na dovolenku, vyčerpajte svoje PN dni, požiadajte o dočasné neplatené voľno, o čokoľvek, aby ste sa odstránili zo situácie. Využite tento čas na dobitie batérií a hľadajte ďalšie spôsoby obnovy svojich síl.


3 | Prehodnoťte svoje priority

Syndróm vyhorenia je nepopierateľným znakom toho, že niečo dôležité vo vašom živote nefunguje. Nájdite si čas a premýšľajte o svojich nádejach, cieľoch a snoch. Zanedbávate niečo, čo je pre vás skutočne dôležité? Môže to byť príležitosť znovuobjaviť, čo vás skutočne robí šťastnými, spomaliť a dať si čas na odpočinok, zamyslenie a liečenie.

 

  • Stanovte hranice. Nepreťažujte sa. Naučte sa povedať „nie“. Ak to považujete za ťažké, pripomeňte si, že povedať „nie“ vám umožní povedať „áno“ záväzkom, ktoré chcete urobiť.
     
  • Dajte si dennú prestávku od technológií. Každý deň si nastavte čas, kedy sa úplne odpojíte. Odložte počítač,  telefón a prestaňte kontrolovať e-maily alebo sociálne siete.
     
  • Vyživujte svoju kreatívnu stránku. Kreativita je silným liekom na vyhorenie. Skúste niečo nové, rozbehnite zábavný projekt alebo pokračujte v obľúbenom koníčku. Vyberte si činnosti, ktoré nemajú nič spoločné s prácou alebo s čímkoľvek, čo spôsobuje váš stres.
     
  • Vyhraďte si čas na relaxáciuRelaxačné techniky ako je joga, meditácia a hlboké dýchanie, aktivujú relaxačnú reakciu tela, stav pokoja, ktorý je opakom stresovej reakcie.
     
  • Doprajte si dostatok spánku. Pocit únavy môže zhoršiť vyhorenie tým, že budete iracionálne myslieť. 
     

4 | Stanovte ako prioritu cvičenie

Aj keď to môže byť to posledné, na čo máte chuť, keď ste vyhorení, cvičenie je účinným liekom proti stresu a vyhoreniu. Je to tiež niečo, čo môžete urobiť hneď pre zlepšenie nálady. Snažte sa cvičiť 30 minút alebo viac denne alebo to rozdeľte na krátke 10-minútové aktivity. Aj 10-minútová prechádzka vám môže zlepšiť náladu. Rytmické cvičenie, pri ktorom hýbete rukami aj nohami, je mimoriadne efektívnym spôsobom, ako zdvihnúť náladu, zvýšiť energiu, zaostriť pozornosť a uvoľniť myseľ i telo. Ak chcete maximalizovať úľavu od stresu, namiesto toho, aby ste sa naďalej sústredili na svoje myšlienky, sústreďte sa na svoje telo a na to, aký je váš pocit pri pohybe, napríklad pocit, že vaše nohy dopadnú na zem.
 

5 | Podporte svoju náladu a hladinu energie zdravou stravou
 

To, čo si dávate do tela, môže mať obrovský vplyv na vašu náladu a hladinu energie počas celého dňa.
 

  • Minimalizujte cukor a rafinované sacharidy.
     
  • Znížte vysoký príjem potravín, ktoré môžu nepriaznivo ovplyvniť vašu náladu , ako je kofeín, nezdravé tuky a potraviny s chemickými konzervačnými látkami.
     
  • Jedzte viac omega-3 mastných kyselín, aby ste zvýšili svoju náladu.
    Najlepším zdrojom sú tučné ryby (losos, sleď, makrela, ančovičky, sardinky), morské riasy, ľanové semienka a vlašské orechy.
     
  • Vyhnite sa nikotínu. 
     
  • Pite alkohol s mierou. Alkohol dočasne zmierňuje obavy, ale príliš veľa alkoholu môže spôsobiť úzkosť či depresiu.

Čítajte viac o téme: Syndróm vyhorenia
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.