http://gdesk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=bIfqjxSCW5iir5JNBJNm0qRvjw0GVxuO1tHY2UQfBw7.L7/fastid=imwclllnjwapzomcwmeazhzdhglo/stparam=zlphhwgtbt/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.instudy.sk/?utm_source=eduworld&utm_medium=banner&utm_content=&utm_campaign=2019_eduworld_longterm
Články: Pre študentov
O projekte

 

Ako komunikovať s autistickým dieťaťom

Beáta Tancsáková
Autor článku
Foto: Unsplash
Autizmus u dieťaťa môže mať viacero podôb i stupňov. / Foto: Unsplash

Autizmus je porucha, ktorú nemožno identifikovať pri narodení. Až postupne rodičia začínajú vnímať signály, že s ich dieťaťom nie je všetko v poriadku. Ako s takýmto dieťaťom komunikovať?

 

„Dieťa, ktoré má svoj svet“, tak nejako si väčšina z nás predstavuje autistov. Spočiatku vyzerá, že bábätko nepočuje, nedžavoce a takmer sa vôbec nesmeje. Rodičia sa mu venujú ešte viac, zahlcujú ho láskou a napriek tomu žiadna odozva. Porucha, ktorá sa v poslednej dobe stala obávaným strašiakom rodičov detí. Identifikovať ju v ranom veku však vôbec nie je také jednoduché. Rodičom teda neostáva nič iné ako sledovať jeho správanie a byť trpezliví, kým nedovŕši aspoň tretí rok. Od tohto veku je väčšia pravdepodobnosť, že sa porucha potvrdí alebo vyvráti.

 

Autizmus u detí

Autizmus je porucha vývinu, ktorú definuje abnormálny oneskorený vývin prejavujúci sa už v prvých troch rokoch života. Charakteristické sú abnormálne fungovanie v sociálnych interakciách, v komunikácii a prítomné je aj obmedzené, stereotypne sa opakujúce správanie. Táto porucha môže mať mnoho podôb, stupňov, záleží od miery narušenia jednotlivých oblastí. Na jednej strane môže ísť o úplne uzavretie dieťaťa pred svetom s neschopnosťou komunikovať, hrať sa a rozumieť bežným vnemom. Na druhej strane môže ísť o dieťa, ktoré má neprehliadnuteľné zvláštne správanie, ale disponuje veľmi dobrou komunikačnou schopnosťou a inteligenciou. Dôležité si je uvedomiť, že ide o vrodenú poruchu, ktorá je celoživotnou diagnózou a je neliečiteľná. Správny prístup, pochopenie, podpora, trpezlivosť a empatia však môžu výrazne zlepšiť kvalitu života dieťaťa.

 

„Autistická triáda“

Spoločným znakom porúch autistického spektra (PAS) sú navonok pozorovateľné abnormality v troch oblastiach vývinu:
 

  1. Sociálna interakcia – dieťa nerozumie emóciám iných ľudí a nedokáže na ne ani reagovať. Napriek tomu jeho emočné reakcie sú niekedy príliš intenzívne aj pri bežných podnetoch alebo naopak emočne nereagujú vôbec. Dieťa nevyhľadáva spoločnosť druhých, neudržiava očný kontakt a odmieta fyzický kontakt.
     
  2. Stereotypné, opakujúce sa pohyby – pre tieto deti sú charakteristické motorické pohyby ako napríklad kývanie sa, chodenie po špičkách. Dôležité sú pre nich aj rituály, vykonávajú nejakú vec stále rovnakým spôsobom a narušenie vedie k neprimeraným a intenzívnym reakciám.
     
  3. Komunikácia – reč u týchto deti môže byť výrazne oneskorená, ba dokonca môže úplne chýbať. Bez ohľadu na to tieto deti komunikujú minimum. Ich vyjadrovanie je vecné a tak isto chápu aj vyjadrenie toho druhého. Podobne chudobná je aj neverbálna komunikácia, nedokážu primeraným spôsobom používať mimiku a gestikuláciu.

 

Ako ich vychovávať a ako s nimi komunikovať?  

Cieľ výchovy dieťaťa s autizmom je rovnaký ako u bežného dieťaťa a to pripraviť ho na samostatný život. Na rozdiel od zdravých detí tu bežné výchovné postupy neplatia. Všeobecný návod na výchovu dieťaťa s autizmom ani neexistuje a to kvôli rozmanitosti symptómov. Existujú však odporúčania, ktorými je možné sa riadiť. Najdôležitejšie sú pochopenie, empatia a veľká dávka trpezlivosti.

 

Dôležité je dodržať zásady, ktorými sú:

  1. Vytvoriť bezpečné prostredie a vymedziť priestory na špecifické činnosti.
     
  2. Vytvoriť presný a pravidelný denný režim a prispôsobiť ho individuálnym potrebám a schopnostiam dieťaťa.
     
  3. Komunikácia s dieťaťom by sa mala prispôsobiť jeho mentálnemu veku, úrovni porozumenia a rečovým schopnostiam.
     
  4. Jeho schopnosti je potrebné rozvíjať využívaním skutočných vecí a v skutočných situáciách. Tieto deti nemajú vyvinuté symbolické myslenie.

 

Odporúčania pre komunikáciu s autistickým dieťaťom

  • Na začiatku komunikácie ho oslovte menom, aby vedel, že hovoríte s ním.
  • Tieto deti nedokážu filtrovať, čo je v komunikácií dôležité a čo menej, príliš veľa informácií nedokážu spracovať.
  • Snažte sa hovoriť pomaly a pomenej.
  • Robte prestávky medzi slovami, tým získa viac času na spracovanie informácie.
  • Nedávajte mu naraz príliš veľa otázok.
  • Pýtajte sa čo najkonkrétnejšie.
  • Keď je úzkostný zapojte aj neverbálnu komunikáciu ( napr. očný kontakt).
  • Pri komunikáciu využívajte aj vizuálne pomôcky ako napríklad časový rozvrh.
  • Zabudnite na iróniu, sarkazmus, dvojzmysly.
  • Všetko chápu doslovne.
  • Trpezlivo rozvíjajte slovnú zásobu, tak ako aj u bežných detí
  • Treba mu poskytnúť dostatočný priestor na reakciu, v prípade keď je zahltený ďalšími podnetmi môže  to spôsobiť vnútorný chaos s nárastom napätia a s rizikom úniku zo situácie (agresívne správanie).
  • Komunikácia môže prebiehať aj inou formou ako je napríklad arteterapia, pomocou farieb, hudbou, hmatových vnemov a dotykov.

 

Autizmus nie je choroba, ale porucha, ktorú sa nedá liekmi ovplyvniť, avšak špeciálnou odbornou starostlivosťou a vzdelávaním je možné dosiahnuť výrazné zlepšenie kvality ich života. Ak sa u dieťaťa potvrdí autizmus, najlepšie čo môžete urobiť je obrátiť sa na odborníkov v tejto oblasti. Existujú rôzne špecifické organizácie a združenia, ktoré sa venujú autistickým deťom a veľmi radi vám pomôžu.

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Autizmus
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.