Články: Pre študentov
O projekte

 

Vedci zistili, že spôsob, ako sa zhovára rodič s dieťaťom, má silný dopad na jeho neskoršie sociálne schopnosti

Zuzana Gránska
Autor článku

  

Myslíte si, že keď je dieťatko nakŕmené, má čisté veci a dostatok spánku, má všetko najdôležitejšie? Nie je to úplne tak. Sociálne schopnosti sú pre naše prežitie veľmi dôležité a nová štúdia publikovaná v British Journal of Developmental Psychology hovorí, že ako rodič viete u dieťaťa tieto schopnosti zásadne ovplyvniť.


Psychológovia z University of York prišli s dôkazmi, že spôsob, ako hovoríte s dieťaťom, má silný dopad na rozvoj jeho sociálnych schopností v neskoršom veku a dokáže pomáhať deťom chápať myšlienky iných ľudí.

V minulosti sa predpokladalo, že sociálne schopnosti sú niečo, s čím sa človek rodí a nie je možné ich nadobudnúť učením. V posledných rokoch však pribúdajú výskumy, ktoré tvrdia opak. Hovoria, že prostredie, v akom dieťa vyrastá v prvých rokoch svojho života, môže mať rozhodujúci vplyv na to, ako bude vychádzať s inými ľuďmi, keď bude staršie. Ukázalo sa, že kľúčovým faktorom môže byť spôsob prihovárania sa jeho rodičov aj vo veku, kedy samé ešte nevie hovoriť.

Psychológovia z University of York vo svojom výskume pozorovali 40 matiek a ich deti vo veku 10, 12, 16 a 20 mesiacov a zaznamenávali spôsob reči, akou s deťmi komunikovali, keď sa hrali. Boli obzvlášť zvedaví na komentáre matiek „myšlienkových pochodov ich detí“, čo zahŕňalo logický úsudok o tom, čo si dieťa myslí, keď sa nejak správa alebo niečo robí.

Elizabeth Kirk, vedúca výskumu, pre časopis British Journal of Developmental Psychology uviedla tento príklad: Ak má dieťa problém otvoriť dvere na hračke, rodič to môže komentovať, že dieťa vyzerá ako „frustrované.“

 

Výskumníci navštívili deti opäť, keď mali 5 alebo 6 rokov a posudzovali ich sociálno-kognitívne schopnosti. Test zahŕňal čítanie príbehu a odpovedanie detí na otázky, ktoré mali preukázať, či deti pochopili sociálny koncept v príbehu –nedorozumenie, vtip, presviedčanie, klamstvá a pod.

Ukázalo sa, že čím viac rodičia komentovali svoje myšlienkové pochody v prvých mesiacoch života svojho dieťaťa, tým lepšie vo veku 5 alebo 6 rokov pri testovaní uspelo.

„Tieto zistenia potvrdzujú ako schopnosti matky silno zasahujú do myšlienok dieťaťa a jeho pocitov a pomáhajú mu učiť chápať duševný život iných ľudí,“ povedala Kirk vo svojom vyhlásení. „Vybaviť dieťa porozumením, čo si môžu iní ľudia myslieť a čo cítia, má významný dopad na jeho sociálny vývoj.“

 

Iná štúdia v časopise  Developmental Neuropsychology sa zaoberala tým, ako sociálne zručnosti u 10 mesačných detí súvisia s učením druhého cudzieho jazyka.

Vedci z  University of Washington sa obzvlášť špecializovali na skoré sociálne správanie nazývané obdobie pozorovania, ktoré zahŕňa vizuálne sledovanie ľudí a vecí. Zistili, že bábätká, ktoré boli viac zaujaté pozorovaním, preukazovali pri výuke cudzieho jazyka viac reakcií mozgu.

 

Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.