Myslíte si, že keď je dieťatko nakŕmené, má čisté veci a dostatok spánku, má všetko najdôležitejšie? Nie je to úplne tak. Sociálne schopnosti sú pre naše prežitie veľmi dôležité a nová štúdia publikovaná v British Journal of Developmental Psychology hovorí, že ako rodič viete u dieťaťa tieto schopnosti zásadne ovplyvniť.
Psychológovia z University of York prišli s dôkazmi, že spôsob, ako hovoríte s dieťaťom, má silný dopad na rozvoj jeho sociálnych schopností v neskoršom veku a dokáže pomáhať deťom chápať myšlienky iných ľudí.
V minulosti sa predpokladalo, že sociálne schopnosti sú niečo, s čím sa človek rodí a nie je možné ich nadobudnúť učením. V posledných rokoch však pribúdajú výskumy, ktoré tvrdia opak. Hovoria, že prostredie, v akom dieťa vyrastá v prvých rokoch svojho života, môže mať rozhodujúci vplyv na to, ako bude vychádzať s inými ľuďmi, keď bude staršie. Ukázalo sa, že kľúčovým faktorom môže byť spôsob prihovárania sa jeho rodičov aj vo veku, kedy samé ešte nevie hovoriť.
Psychológovia z University of York vo svojom výskume pozorovali 40 matiek a ich deti vo veku 10, 12, 16 a 20 mesiacov a zaznamenávali spôsob reči, akou s deťmi komunikovali, keď sa hrali. Boli obzvlášť zvedaví na komentáre matiek „myšlienkových pochodov ich detí“, čo zahŕňalo logický úsudok o tom, čo si dieťa myslí, keď sa nejak správa alebo niečo robí.
Elizabeth Kirk, vedúca výskumu, pre časopis British Journal of Developmental Psychology uviedla tento príklad: Ak má dieťa problém otvoriť dvere na hračke, rodič to môže komentovať, že dieťa vyzerá ako „frustrované.“
Výskumníci navštívili deti opäť, keď mali 5 alebo 6 rokov a posudzovali ich sociálno-kognitívne schopnosti. Test zahŕňal čítanie príbehu a odpovedanie detí na otázky, ktoré mali preukázať, či deti pochopili sociálny koncept v príbehu –nedorozumenie, vtip, presviedčanie, klamstvá a pod.
Ukázalo sa, že čím viac rodičia komentovali svoje myšlienkové pochody v prvých mesiacoch života svojho dieťaťa, tým lepšie vo veku 5 alebo 6 rokov pri testovaní uspelo.
„Tieto zistenia potvrdzujú ako schopnosti matky silno zasahujú do myšlienok dieťaťa a jeho pocitov a pomáhajú mu učiť chápať duševný život iných ľudí,“ povedala Kirk vo svojom vyhlásení. „Vybaviť dieťa porozumením, čo si môžu iní ľudia myslieť a čo cítia, má významný dopad na jeho sociálny vývoj.“
Iná štúdia v časopise Developmental Neuropsychology sa zaoberala tým, ako sociálne zručnosti u 10 mesačných detí súvisia s učením druhého cudzieho jazyka.
Vedci z University of Washington sa obzvlášť špecializovali na skoré sociálne správanie nazývané obdobie pozorovania, ktoré zahŕňa vizuálne sledovanie ľudí a vecí. Zistili, že bábätká, ktoré boli viac zaujaté pozorovaním, preukazovali pri výuke cudzieho jazyka viac reakcií mozgu.