Projekt NIMBUS: Vďaka špeciálnemu autobusu si budú môcť deti otestovať 12 edukatívnych projektov, ktoré deti učia hrou

Dostať do škôl inovatívne projekty založené na princípe hry má za cieľ projekt NIMBUS. Zľava: Ján Machaj, riaditeľ n.o. Edulab a Lucia Šicková, programová riaditeľka o.z. Edufactory
Dostať do škôl inovatívne projekty založené na princípe hry má za cieľ projekt NIMBUS. Zľava: Ján Machaj, riaditeľ n.o. Edulab a Lucia Šicková, programová riaditeľka o.z. Edufactory / Foto: Edufactory

Občianske združenie Edufactory a Nezisková organizácia Edulab štartujú na Slovensku jedinečný projekt – putovný autobus,  ktorý v októbri  navštívi tri slovenské mestá – Košice, Žilinu a Bratislavu a umožní učiteľom a žiakom základných škôl vyskúšať si hravé učenie v praxi.


Prečo učiť deti hrou?

Organizátori sú presvedčení, že herné princípy pri učení posilňujú učenie detí, čo vytvára kvalitnejšie základy vedomostí. „Herné koncepty, ktoré po Slovensku predstavíme, môžu byť vynikajúcim doplnkom k učeniu na školách, a preto ich chceme deťom a učiteľom z celého Slovenska ukázať,“ povedala Lucia Šicková, programová riaditeľka o.z. Edufactory. „Zároveň by sme týmto radi otvorili diskusiu o využívaní hier a technológií pri učení,“ dodala.

Organizácia Edulab má za sebou už viacero projektov, ktoré boli založené na hernom princípe. Len nedávno ukončili učenie finančnej gramotnosti detí na základných školách pomocou veľmi úspešného projektu Malá finančná akadémia. „Robíme chybu, ak vyčleňujeme hru z prostredia školy akoby tam nepatrila,“ hovorí Ján Machaj, riaditeľ Edulab-u. „Myslím si, že by sme sa mali začať v školách zaoberať otázkou nielen čo deti vedia, ale aj ako ich to naučiť. Je veľký rozdiel, ak niekto získa vedomosti memorovaním a tým, že danej veci rozumie. Hry ako také majú práve túto schopnosť. Dokážu odovzdať vedomosť a skúsenosť práve v tejto súvislosti,“ upozornil Machaj.

Hravé učenie má veľký zmysel aj podľa hlavného partnera projektu. „Samsung je spoločnosť, ktorá podporuje inovácie vo vzdelávaní, aby učenie bolo radosťou. A k tomu vytvárame podmienky zmysluplným zapájaním technológií do vyučovania. Chceme sa učiť moderne a zároveň hravo, proste „Nimbusovo",“ povedala Zuzana Zelenická zo spoločnosti Samsung.

 

12 projektov, ktoré môžu pomôcť školám

Organizátori dali dokopy 12 inovatívnych edukatívnych projektov, ktoré využívajú pri učení princípy hier. Každá z aktivít reprezentuje inovatívnu techniku a prístup vo vzdelávaní.  Ide prevažne o slovenské projekty, no nájdu sa medzi nimi aj 2 fínske.

Som veľmi rád, že aktivity Linghtneer a Fun Academy, ktoré sú postavené na úspešnom fínskom modeli vzdelávania, môžeme predstaviť aj na slovenských školách a dokázať tak v praxi, že zábavné učenie skutočne funguje,“ povedal svetoznámy fínsky podnikateľ a vizionár Peter Vesterbacka, partner projektu.

Vybrané projekty dopĺňajú učenie predmetov ako prírodoveda, informatika, fyzika, chémia, matematika, literatúra, ale viaceré z nich sú zamerané aj všeobecne. Niektoré sa snažia deti zaujať pomocou fyzických materiálov, iné pri hravom vzdelávaní využívajú tablety alebo smartfóny. Nájdete tam projekty, kde sa deti zahrajú na záchrancov planéty a učia sa o recyklácii odpadu, o základoch komponovania hudby a zároveň programovaní sekvencií, ako pracovať s interaktívnymi matematickými pracovnými listami a rozkladať tak napr. prvočísla. Prostredníctvom ďalšieho projektu sa deti naučia o základoch programovania cez príbeh uneseného mimozemšťana, iný im prinesie referencie na kvalitné videohry alebo sa pomocou aplikácie môžu učiť o mestách či prírode.

 

Foto: Zuzana Gránska

Projekty predstavia deťom a učiteľom samotní autori

„V NIMBUSe budú mať učitelia aj žiaci možnosť vyskúšať si hry, hravé systémy a vzdelávacie koncepty. Na viacerých ukážkach predstavíme, ako hra a hravý prístup zvyšuje angažovanosť detí, buduje k vzdelávaniu aktívny prístup a upevňuje využívanie získaných vedomostí v bežnom živote,“ hovorí Lucia Šicková z Edufactory.

Program NIMBUSu bude celodenný. Špeciálny autobus deti privezie na miesto, kde sa budú môcť deti oboznámiť s vybranými projektmi. Predstavia ich deťom a učiteľom samotní vývojári edukačných hier, autori nových vzdelávacích systémov a zahraničné partnerské organizácie. Deti si budú môcť všetky vyskúšať a poobede budú pripravené workshopy pre učiteľov, kde ich budú vzdelávať, ako presne môžu zakomponovať projekty, ktoré ráno videli, do svojho učenia. Portál www.nimbus.land bude slúžiť ako zdroj materiálov pre učiteľov. Nájdu tam všetky výstupy z projektov.

 

Ako si môžu deti a učitelia projekty otestovať?

Do projektu sa môžu zapojiť základné školy z uvedených miest a okolia. „Na stránke www.nimbus.land je už spustená registrácia, ktorú uzavrieme 30. júna. Následne budeme s vybranými školami komunikovať. NIMBUS začne svoju púť  2. októbra v Košiciach,  pokračovať budeme 3. a 4. októbra v Žiline a skončíme 5. a 6. októbra v  Bratislave,“ približuje Ján Machaj, riaditeľ EDULAB. Registrácia je kapacitne obmedzená. „Nebudeme môcť umožniť spoznať tieto aktivity celým školám, ale musíme urobiť výber detí z jednotlivých prihlásených škôl. Ak to bude úspešné a školy o to prejavia veľký záujem, budeme sa snažiť urobiť to opäť. Tvorcovia hier si budú zbierať feedback od detí i učiteľov a nie je možné to momentálne robiť masovo,“ vysvetlila Lucia Šicková.

 

Zdroj: nimbus.sk

 

Zoznam 12 projektov, s ktorými sa budú môcť deti a učitelia oboznámiť

Big Bang Legends/PREDMET: fyzika, chémia

Lightneer je fínske herné štúdium, ktoré sa usiluje o rozšírenie fínskeho modelu vzdelávania a hier, všestranne uľahčujúce vzdelávanie. Ich prvá hra - Big Bang Legends - je klasická puzzle hra, v ktorej hráč zbiera ilustrované postavy z periodickej tabuľky prvkov. Hra bola vyvinutá v spolupráci s odborníkmi z univerzít CERN, Oxford a Harvard.

 

Card Bards/Predmet: Fyzika

Zabudnite na nudné vzorce, do fyziky totiž zavítal cirkus! Card Bards tvorí digitálne aj fyzické hry. Ukáže vám, že aj teoretická a prírodná veda, akou je fyzika, vie byť hrdinská, vtipná, zaujímavá ale aj praktická. Card Bards predstavuje model interaktívnej hodiny, počas ktorej učiteľ pre deti vytvára ihrisko plné objavov.

 

Edulienka/Predmet: všeobecné vzdelávanie

Edulienka je vzdelávacie centrum pre deti, ktoré vytvára prostredie pre prirodzené učenie sa detí vo vekovo zmiešaných skupinách. Svoj koncept postavili na osobnostnom raste, sociálnom raste a kontexte.

 

Fun Academy/Predmet: všeobecné vzdelávanie

Nepodceňujte zábavu! Ak spojíte skúsenosti fínskeho vzdelávacieho systému a poznatky z tvorby mobilných hier, dostanete FUN ACADEMY. Fun academy prináša zábavné učenie, podporuje zvedavosť, inovácie v učení a celoživotnú vášeň k vzdelávaniu. Fun academy vzdeláva deti už od malička, vytvára komunity, v ktorých môžete spolupracovať s učiteľmi z celého sveta. Každý účastník dokonca môže vytvárať vlastné interaktívne puzzle a učebné materiály. Učenie môže byť zábava, a s Fun academy zábavné naozaj je.

 

GalaxyCodr/Predmet: informatika

Spikovho kamaráta unesú zlí zloduchovia a jemu neostáva nič iné, len ho vyslobodiť. Áno, aj informatika môže byť zábava. Spolu so Spikom prejdete rozličné programátorské úrovne a budete naháňať zloduchov po galaxii. GalaxyCodr je interaktívna vzdelávacia hra, ktorá sa zameriava na výučbu algoritmov a základných princípov programovania.

 

Garbage Gobblers/Predmet: prírodoveda

Rakety na planétu zhadzujú odpadky. Je len jediná možnosť, ako ju zachrániť! Triediť odpad a kŕmiť ním obludy, ktoré sú rozmiestnené po planéte. Hra Garbage Gobblers je vzdelávacia hra, učiaca deti rozlišovať jednotlivé druhy odpadu. Každá príšerka v hre môže jesť len jeden druh odpadu. Hra učí chápať vplyv odpadu na našu planétu a rozvíja pocit zodpovednosti za ochranu životného prostredia.

 

Hemisféra/Predmet: informatika

Hemisféra sa venuje inovatívnemu prístupu ku vzdelávaniu. Okrem iného sa venuje kurzu vývoja počítačových hier pre deti Gamecraft a má webový gamifikačný system hemisfera.me. Posuňme vzdelávanie do budúcnosti, Hemisféra nám ukáže, ako sa dá téma počítačových hier využiť v informatike. Vyskúšate si úlohy z oblasti programovania, počítačovej grafiky a game dizajnu. Hravou formou sa dá nielen naučiť veľa nových vecí, ale aj vytvoriť si vlastné počítačové hry.

 

Jamky/Predmet: hudobná

Každý riadok predstavuje jedinečný zvuk a každý stĺpec predstavuje jeden krok v čase. Vytvorte fascinujúce hudobné kompozície umiestnením kamienkov do jamiek. V hre sú prednastavené rozličné zvukové stopy. Môžete ich využiť, alebo si nahrajte svoje vlastné zvuky. A potom už len objavujte krásu a zábavnosť hudby.

 

Rozprávkari/Predmet: Literatúra, Logika

Poďte bojovať dobrom proti zlu! Rozprávkari sú kartovou hrou, inšpirovanou slovenskými ľudovými rozprávkami. Hlavnou témou je už spomínaný boj dobra a zla. Vašou úlohou je poraziť zlé rozprávkové postavy a súťažíte o to, kto ako prvý nazbiera určený počet kariet. Hra rozvíja logické myslenie a schopnosť rozhodovať sa.

 

Vĺčatá/Predmet: Vzdelávanie všeobecne

Vĺčatá sú projekt informujúci o zmysluplných hrách a technológiách, ktoré si zaslúžia pozornosť pedagógov a učiteľov. Približujú hry ako súčasť modernej kultúry a snažia sa vyberať hlavne tie, ktoré majú edukatívny charakter alebo estetickú hodnotu. Pripravujú aj prednášky pre učiteľov o využití videohier a gamifikácie vo vzdelávaní.

 

Animath / Predmet: matematika

Tímy školákov súťažia v matematických hrách v rozšírenej realite. Musia sa pohybovať s tabletom po miestnosti, aby splnili úlohy. Deti sa v Animathe učia abstraktné matematické princípy hrou v rozšírenej realite.

 

Kozmix/ Predmet: všetky predmety

Kozmix je malý mimozemšťan, ktorý stroskotal na Zemi. Našťastie narazil na partičku kamarátov, ktorí ho nenechajú v štichu. Spolu s nimi sa učí všetko, čo sa mu na novej planéte zíde pre život. A spolu s ním sa to môžu učiť aj všetci prvostupniari na vzdelávacom portáli KOZMIX.sk. V novej aplikácii KOZMIX QUEST sa môžu učiť deti o prírode či meste formou outdoorového vzdelávania.

Čítajte viac o téme: Lepšie školstvo, Prierezové témy
Zdieľať na facebooku