Smartfóny v rukách detí v školách viac škodia ako pomáhajú

Smartfóny v rukách detí v školách viac škodia ako pomáhajú
Smartfóny v rukách detí v školách viac škodia ako pomáhajú / Foto: Bigstock

Možno sa aj vy zamýšľate na začiatku školského roka, či už je ten správny čas vložiť vášmu dieťaťu do rúk jeho prvý vlastný mobil. Veľa rodičov ho dieťaťu kúpi automaticky, keď už zopár spolužiakov do triedy mobil prinesie. Sú aj takí, ktorí takto svoje deti do školy vyzbroja už v prvom ročníku. Bez premýšľania. Je naozaj v takomto veku nevyhnutné, aby bolo dieťa 24-hodín denne „na linke“ a malo k dispozícii všetky vymoženosti najmodernejších smartfónov vrátane pripojenia na internet?

 

Mobil potvrdzuje status v kolektíve

Detská psychologička Silvia Érseková si myslí, že smartfóny na prvom stupni v rukách detí nemajú čo robiť, lebo deti v tomto veku na ne nie sú ešte dostatočne zrelé. A hoci to politika väčšiny škôl nezakazuje, mali by to zvážiť.

V tomto útlom veku dieťaťa nejde o reálnu nevyhnutnosť. Pre mnoho detí a ich rodičov ide skôr o potvrdenie akéhosi postavenia dieťaťa medzi spolužiakmi v triede. Kedysi deti žiadali rodičov o značkové tenisky, aby zapadli. Dnes už medzi deťmi dobré postavenie naznačujú aj niekoľko stoeurové elektronické hračky. Podľa psychologičky však nie je vhodné v takomto útlom veku „súťažiť“ na tejto úrovni. Aj rodičom sa to totiž ľahko môže vymknúť spod kontroly a môžu rýchlo naraziť na svoje limity. Mali by deťom vysvetliť, že ich hodnota sa od týchto vecí neodvíja.

 

Kedy je teda ten správny čas?

Malé deti sa stávajú závislé na tom, čo sa skrýva v ich elektronickej hračke v taške. A hoci vedia, v akom prípade by svoj mobil mali použiť, nedokážu sa ešte ovládať. Nedokážu sa ešte natoľko sústrediť a upriamiť svoju pozornosť len na to, na čo by v škole mali. Smartfón tak pôsobí v detských rukách v škole zbytočne ako rušivý element.

„Minimálne prvý stupeň by pokojne deti mohli zvládnuť aj bez mobilov, ale ak už tam sú, je potrebné dať ich používaniu na pôde školy jasné pravidlá, “ myslí si Érseková. „Ani mnohí dospelí dnes nevedia, čo sa v spoločnosti s mobilom patrí a čo nie. Dajú rodičia do rúk mobil deťom s tým, že ich o všetkom poučia? Povedia im, čo je v prítomnosti spolužiakov či učiteľov slušné a čo už nie? Len výnimočne,“ dodáva. „A to už nehovorím o sociálnych sieťach. Deti sa na ne automaticky s novým smartfónom dostávajú. Zažijú tu priskoro mnoho sklamania, pretože nevedia, ako tu komunikovať. Čo sem uverejniť a čo už nie. Sú tu odvážnejšie ako pri komunikácii tvárou v tvár, hranica intimity sa posúva a delia sa tu aj o veci, ktoré neskôr ľutujú. Toto sú veci, ktoré by mali s deťmi rodičia riešiť vopred, ale nedeje sa tak. Na sociálnych sieťach je všetko rýchlejšie. Deti by mali byť oboznamované, že nie všetko, čo je na internete a sociálnych sieťach je správne, dobré a pod.,“ vysvetľuje psychologička.

Je pochopiteľné, že v dnešnej dobe majú rodičia o svoje deti väčší strach, a preto chcú byť s nimi v intenzívnom spojení.  Ak chodia domov samé, chcú mať istotu, že svoju cestu zvládli v poriadku. Mnohokrát si ale neuvedomujú, čo v skutočnosti nezrelým deťom do rúk zverujú. Na zavolanie rodičom deťom stačí aj najjednoduchší typ tlačítkového telefónu, ktorý dieťa nevystaví takému tlaku neustáleho pokušenia a riziku voľného prístupu na internet.

Školský expert na správanie Tom Bennett sa pre portál Independent vyjadril, že deti by nemali vlastniť smartfóny skôr, ako dosiahnu 16 rokov. Ak sa ho rodičia pýtajú, kedy by mali dať deťom ich prvý mobil, vždy im odpovedá:

„Vtedy, keď budete v pohode s tým, že si prezerajú pornografiu, pretože pravda je taká, že ich zvedavosť ich tam dovedie.“

 

Aj na slovenských školách učitelia riešia detské mobily

Na jednej z bratislavských základných škôl si triedny učiteľ po zlých skúsenostiach s neustálym prístupom žiakov k nadštandardným funkciám najnovších typov smartfónov, rôznym aplikáciám a hrám, vyžiadal na túto tému stretnutie s rodičmi. V dobrom im vysvetlil, o čo počas pobytu v škole takéto malé deti prichádzajú a rodičia jednoznačne so spoluprácou súhlasili. Výsledkom bolo, že deti v tomto veku nepotrebujú stály prístup na internet či hrám a stačia im najjednoduchšie tlačítkové telefóny, aby sa vedeli v prípade potreby spojiť s rodičmi.

V celej škole nedávno zakázal mobily aj riaditeľ českej základnej školy v Stonavě na Karvinsku Zdeněk Lusk, ktorý má tiež za cieľ udržať deti čo najviac počas pobytu v škole sústredené. Rozhodol sa tak potom, čo navštívil jednu nórsku školu, kde podľa jeho slov nikomu mobily nechýbajú a zapnúť ich môžu, keď opustia školu. Aj v ich českej škole pre takýto krok získal takmer plnú podporu. Zo 132 dotazníkov sa mu v 121 dotazníkoch vyjadrili rodičia kladne.

 

Menej mobilov v školách prinieslo lepšie študijné výsledky

Najnovšie svojou troškou do diskusie o prospešnosti mobilov v školách prispeli aj britskí ekonómovia Louis-Phillippe Beland a Richard Murphy, ktorí svoj výskum realizovali na 130 tisíc študentoch z 91 škôl.

Rozsiahla štúdia pod názvom Chorá komunikácia: Dopad mobilných telefónov na výsledky študentov preukázala, že po zákaze používania mobilných telefónov na škole sa výsledky študentov vo veku 16 rokov zlepšili o 6,4%. Ekonómovia to prirovnali k tomu, ako by ste pridali k vyučovaniu ďalších 5 školských dní ročne.

„Podľa našich výsledkov sa slabší študenti nechajú skôr vyrušiť svojimi mobilnými telefónmi, zatiaľ čo študenti s vynikajúcimi výsledkami sa dokážu v triede sústrediť bez ohľadu na politiku mobilných telefónov.“

Z porovnaní prieskumov taktiež vyplynulo, že kým v roku 2001 takmer žiadna škola neuplatňovala zákaz používania mobilných telefónov, v roku 2012 až 98 percent škôl buď upravovalo alebo úplne zakazovalo ich použitie.

Ďalší z výskumov na túto tému sa realizoval v Singapure, kde testovali 87 absolventov škôl vo veku od 18 – 29 rokov, pričom sledovali ich kognitívne funkcie so smartfónmi a bez nich. Zistili, že mladí ľudia, ktorí nemali svoje telefóny a odložili ich pred testovaním, mali priemerne o 17 percent nižšie skóre v činnosti ich pamäte v porovnaní s tými, ktorým bolo umožnené ponechať si svoje smartfóny, aj keď ich mohli mať iba vo vrecku.

Vedci v závere skonštatovali, že závislosť na smartfónoch je dnes u mladých ľudí naozaj veľmi silná. Vyjadrili svoj názor, že zakázať mobily nie je pravdepodobne úplne vhodná cesta a učitelia by mali dávať študentom „technologické prestávky“ a nezakázať smartfóny v školách úplne. Mali by dostať priestor, aby si mohli skontrolovať sociálne siete, upokojiť sa, že o nič neprichádzajú a opäť sa sústrediť na vyučovanie.

Čítajte viac o téme: Smartfóny, Detskí psychológovia
Zdieľať na facebooku