Deti, ktoré bojujú s tým, aby sa uložili spať samé a majú problém zostať spať, sú skôr náchylné na problémy v škole, odhalil austrálsky výskum.
Austrálska štúdia zistila, že až jedno z troch detí má problémy so spánkom od pôrodu až do jeho 5 rokov, čo u neho zvyšuje riziko emocionálnych problémov a problémov so správaním v škole. Zároveň ho vystavuje riziku ADHD.
Doktorka Kate Williamsová z Fakulty vzdelávania na Queenslandskej technologickej univerzite informovala, že výskum zahŕňal takmer 3 000 austrálskych detí.
Analyzovala spánkové správanie detí narodených v roku 2004 až pokiaľ nedosiahli 6 až 7 rokov.
„Teraz vieme, že 70 percent detí sa dokáže naučiť regulovať vlastný spánok do svojich 5 rokov. U zostávajúcej tretiny zostáva narušený a ovplyvňuje ich vývin po celý čas,“ povedala doktorka Williamsová.
„Pre týchto 30 percent detí problémy pokračujú. Učitelia ich neskôr označovali ako tie deti, ktoré majú najviac problémov s prispôsobením sa škole,“ dodala vedúca výskumu.
„Ohromujúce zistenie je, že je životne dôležité, dostať detský spánok do správnych koľají pokiaľ deti nedovŕšia 5 rokov.“
Williamsová s kolegami tento výskum publikovala pod názvom Profily spánkových problémov v ranom detstve a uverejnila ho v časopise British Journal of Educational Psychology.
Doktorka povedala, že tento výskum bol jedným z prvých, kde použili takú veľkú vzorku a dokázali dlhodobý vplyv detského spánku na skoré školské správanie detí.
Vedci vo výskume preukázali súvislosť medzi spánkom a neskoršími problémami v škole. Ak matka informovala, že dieťa malo problémy so spánkom do veku 5 rokov, ako aj emocionálne problémy a problémy s pozornosťou, tak aj jeho učitelia v škole zaznamenali problémy s jeho prispôsobením.
Doktorka zároveň netajila svoje prekvapenie, že sa jednalo až o také vysoké percento detí, ktoré mali spánkové problémy od svojho narodenia až do 5 rokov, čo bolo spájané s horším regulovaním ich pozornosti a emócií. Tieto deti boli zároveň učiteľmi spájané s hyperaktivitou, horším sebaovládaním emócií v triede a výbuchmi hnevu.
„Ak nie sú spánkové problémy vyriešené do 5 rokov veku dieťaťa, hrozí, že budú mať problémy s prispôsobením sa škole,“ povedala.
Viac ako 85 percent rodín využíva predškolskú starostlivosť a podľa jej zistení to je príležitosť pre lepšie uvedomenie si spánkových návykov predtým ako dieťa začne chodiť do školy.
„Rodičia môžu zanechať niektoré zvyky ako opakované ležanie s dieťaťom pri zaspávaní či nechávanie ho vo svojej posteli. Je to naozaj veľmi dôležité, aby dieťa porozumelo tejto zručnosti a aby to dokázalo robiť samé,“ povedala.
Williamsová tiež povedala, že včasné spánkové stratégie boli extrémne efektívne. Odporúča, že rodičia by mali byť vytrvalí a zásadoví čo sa týka spania a odchodu detí do postele.
Zdroj: Science Daily