Školy majú byť miestom, kde deti chodia rady. Prieskumy však čoraz častejšie ukazujú, že školy takým miestom, kde sú deti šťastné, nie sú. O fínskom školstve a jeho pokroku sa v posledných rokoch hovorí iba v superlatívoch. Napriek tomu, že dokázali absolútne zmeniť smer ich vzdelávania a naštartovať vzdelávacie procesy dobrým smerom, nezaspali na vavrínoch. Neustále sa pokúšajú prichádzať s niečím inovatívnym, čo by výsledky detí v škole zlepšovalo, deti viac do procesu vzdelávania vtiahlo a škola bola naozaj miestom radosti a okamihov, na ktoré deti budú spomínať s úsmevom na perách.
Jedným z príkladov je aj netradičná škola Saunalahti, ktorá vznikla vo fínskom meste Espoo. Škola otvorila svoje brány po prvý krát študentom na jeseň v roku 2012. Stala sa školou pre 750 detí od predškolského veku až po tínedžerov. A čím je taká výnimočná?
K jej tvorbe boli vyzvaní tí najlepší fínski architekti a vytvorili miesto, ktoré nevyzerá a ani neslúži ľuďom iba ako klasická škola.Podľa autorov netradičnej školy, architektov firmy Verstas Architects, „školy budúcnosti“ budú posúvať svoje vyučovanie stále mimo tradičnej triedy. Tomu sa snažili prispôsobiť aj dizajn modernej školy Saunalahti. Škola kladie dôraz na nové formy učenia, umenia, pohyb detí a spoluprácu.
Interakcia a komunikácia sa stala ústrednou myšlienkou projektu
Táto budova je vzdušná, plná svetla a svetlých materiálov, čo pôsobí pozitívne na ľudskú psychiku v akomkoľvek ročnom období. Má neuveriteľne veľa prepojení, z ktorých môžu získavať benefity všetci- študenti, učitelia, ale aj miestna komunita. Budova podporuje interakciu v akomkoľvek smere v čo najväčšej miere.
Triedy sú navrhnuté netradične, aby vo všetkých smeroch podporovali integráciu detí a ich spoluprácu. Napríklad posuvné sklenené steny medzi triedami umožňujú deťom pracovať pri workshooch ako skupiny. Architekti navyše mysleli na prípravy dostatku miesta nielen na klasické učenie v triede, ale aj na prácu mimo nej.
Vzdelávanie by nemalo byť synonymom stresu a únavy
Architekti si boli vedomí toho, že priestor na relax bude zohrávať v pohode detí významnú rolu. Preto použili v triedach čo najväčšie sklenené dvere s východom na terasu. Sú prepojením s prírodou a majú deti lákať pri každej príležitosti von ku hre. Deti jednoducho milujú, ak si môžu ľahnúť na trávnik alebo sa ponaháňať na čerstvom vzduchu.
Aj priamo v budove školy však nájdete dostatok miesta na relax. Deti si rady sadnú na parapety a len tak premýšľajú, diskutujú alebo čítajú. Každý jeden kút sa snažili architekti využiť tak, aby bol vhodný na učenie.
Miesto, kde sa ľudia radi stretávajú
Škola je vlastne multifunkčným objektom, kde ľudia chodia za vzdelávaním, ale aj za kultúrou. Plynule nadväzuje na centrálne námestie a to umožňuje každodenné návštevy obyvateľov v škole. Škola má krásne terasy, kde ľudia môžu príjemne tráviť svoj voľný čas aj spolu s deťmi, nakoľko sú tu chránení od pouličného hluku a dopravy.
Škola má dve športové ihriská, ktoré sú dostupné nielen pre študentov, ale vo večerných hodinách a počas víkendov aj pre obyvateľov mesta.
Jedáleň je prepojená s knižnicou posuvnými stenami. Táto miestnosť slúži škole i obyvateľom aj na rôzne oslavy a podujatia. Školská kaviareň sa stala tiež miestom, kde si denne radi ľudia zájdu posedieť.
Zdroj: plataformaarquitectura.cl, archdaily.com