Dnešné deti majú veľmi oslabenú pozornosť. Ťažko sa sústredia a ovládajú. Mindfulness môže byť cestou, ako zlepšiť ich prežívanie prítomnosti.
O mindfulness (všímavosti) ste už pravdepodobne za posledné roky niečo začuli. Je to jednoduchá a efektívna metóda, ktorá pomáha ľuďom získať kontrolu nad rozlietanými myšlienkami a správaním. Ukotvuje človeka v prítomnosti. Udržuje jeho vedomie v súlade s jeho myšlienkami, citmi, telesnými pocitmi a prostredím. Všímavosť rozvíja schopnosť vnímať prítomný okamih bez ďalších vtieravých myšlienok. Vďaka takejto skúsenosti sa ľudia stávajú sústredenejšími, citlivejšími a menej vystresovanými.
Tak ako táto metóda pomáha dospelým, rovnako pozitívne dokáže ovplyvňovať aj deti. Ivana Kaliská Klapková je zakladateľkou materskej školy littleBIG a hovorí, že žijeme dobu, ktorá nepraje duševnému zdraviu. „Depresie a pocity úzkosti v spoločnosti enormne narastajú. Je dôležité, aby sme učili už deti, ako sa starať o svoje telo aj o svoje duševné zdravie. A najlepšie je s tým začať už v materskej škole,“ hovorí. Je presvedčená, že čím skôr sa deti naučia mechanizmom zvládania stresu a princípom pozitívnej psychológie, tým lepšie.
Modernú materskú školu littleBIG na bratislavských Kramároch otvorili pred dvoma rokmi a dali si záležať nielen na jej jedinečnom dizajne, ale aj na dobrom obsahu vzdelávania. Ako vyštudovaná psychologička sa Kaliská Klapková snaží zavádzať do programu rozmanité aktivity, ktoré podporujú zdravý fyzický rozvoj detí aj ich psychiku. „Veľmi si prajem, aby zo všetkých týchto detí vyrástli spokojní a šťastní dospelí. A to, čo prežijeme a naučíme sa v detstve, má na to silný vplyv,“ hovorí.
Mindfulness je aktivita, ktorú si priala realizovať v ich škôlke už dlhšie. Spoločne so školskou psychologičkou Veronikou Oršanskou zakomponovali mindfulness aktivity priamo do denného života škôlkarov. Psychologička pripravuje pravidelne tieto aktivity a odkomunikuje ich s pani učiteľkami.
Každý týždeň jedna mindfulness aktivita
„Každý týždeň sa sústredíme na jedno cvičenie a denne ho s deťmi opakujeme,“ vysvetľuje zakladateľka materskej školy littleBIG. Dodáva, že aktivity súvisia vždy s témou týždňa, napr. vesmírom.
Keď bolo teplo deti si posadali pri tejto aktivite vonku, napríklad v strede lesa alebo na lúke na zem, aby mohli vidieť oblohu. Prekrížili si nohy do klasickej meditačnej polohy a pozerali na oblohu a slnko. Pani učiteľka im potom hovorila, že keď je tma, na oblohe vidia mesiac a hviezdy. Následne ich vyzvala, aby sa sústredili na slnko, ktoré je súčasťou vesmíru a dáva nám energiu – teplo a svetlo. Potom ich vyzvala, aby si zatvorili oči a vnímali slnko na ich tvári a tele a zhlboka dýchali. Pri tejto aktivite si deti môžu položiť ruky na brucho, aby cítili, ako dýchajú. Nádych nosom, výdych ústami. „Celá aktivita trvá len pár minút, ale krok za krokom sa sústredenie detí zlepšuje,“ opisuje Kaliská Klapková.
Aktivity mindfulness robia v škôlke už niekoľko mesiacov. „Deti sú z tejto aktivity nadšené, veľmi sa im páči,“ hovorí majiteľka materskej školy littleBIG. „Zároveň posielame rodičom cvičenie, na ktorom sme pracovali, aby si ho mohli s deťmi vyskúšať aj doma,“ dopĺňa Kaliská.
Nástup do školy
U detí neexistuje žiadny konečný cieľ, kedy si možno povedať, že ich pozornosť je dostatočne ukotvená na prítomný okamih. Nikdy nebudete dokonale všímaví a deti v škôlke tiež nie. Je ale dôležité toto sústredenie na prítomnosť precvičovať, pretože nástup do školy si bude vyžadovať veľa sústredenia a odolnosti nereagovať na každý podnet. Takáto schopnosť im pomôže po zvyšok ich akademickej kariéry.
Kaliská odporúča, že pokiaľ by ste sa chceli aj vo vašej škôlke venovať mindfulness aktivitám, mali by ste staviť na jednoduché a krátke aktivity, kde napríklad celá trieda sleduje svoj dych 2 minúty. S deťmi sa potom môžete porozprávať o význame týchto cvičení, samozrejme na úrovni, ktorej deti porozumejú.