Montessori škôlka v Jablonci nad Nisou dostala unikátnu prístavbu. Deti v nej môžu využívať priestor jedinečným spôsobom.
Za podobou tejto nevšednej dostavby materskej školy stojí Štúdio Mjölk architekti a Projektový ateliér David. Ich cieľom bolo podporiť nespútaný pohyb detí v predškolskom veku, radosť z hry a zvedavosť. Projekt zároveň inšpiratívne ukazuje, že aj školské zariadenia z verejných zdrojov nemusia byť nudné a typovo rovnaké, ale aj tu možno naplno využiť kreativitu a priblížiť sa viac svetu detí.
Architekti v tomto prípade vytvorili neobvyklé spojenie medzi budovami, priehľady v interiéri, herňu na streche, alebo šmýkačku "vybiehajúcu" do exteriéru. K pôvodnej budove pripojili dostavbu, ktorá si podľa architektov priam žiada bláznenie detí a hravosť. „Deti smú liezť na strechu, a okrem občasných vší si odtiaľ budú odnášať aj uistenie, že svet je krásne a zábavné miesto pre život,“ hovoria architekti z libereckého ateliéru Mjölk.
„Škôlky sú stavby, v ktorých si malé dieťa formuje úplne základné vzťahy so svetom. Na rozdiel od domova je to miesto, kde je človek prvýkrát sám mimo bezpečia tvoreného rodinou a kde uzatvára samostatné vzťahy s ľuďmi a prostredím, často po prvýkrát v živote. Myslíme si, že by škôlky mali byť výnimočné stavby, ktorých základnou funkciou je dať deťom pocit, že svet je skvelé a zábavné miesto pre život,“ myslia si architekti.
Nezmyselné pravidlá
Asi najčastejšou kritikou zo strany architektov, ktorí sa pustia do projektov škôl je, že sa stretnú s množstvom nezmyslených pravidiel, ako by mala škola vyzerať. A inak tomu nebolo ani v tomto prípade. „Spoločnosť a inštitúcie oplietli tieto stavby úplne nepreniknuteľnou pavučinou rôznych nezmyselných noriem, zákazu a príkazov. Chcete vytvárať miesto s jasným účelom – robiť radosť deťom pri skúmaní sveta a namiesto toho počítate zložitú matematickú rovnicu. Počítate kubické metre vymeneného vzduchu za určitý čas. Dokazujete, že všade bude stále normové osvetlenie každého štvorcového metra. Stavba nesmie byť z dreva. Ako prečo? A nesmie mať viac ako dve poschodia. Prečo? Nevieme.“
Libereckí architekti si navyše myslia, že deti, na ktorých v procese návrhu záleží najviac, sú z neho úplne vynechané. Pritom vieme, že sú schopné sa architektonickými nápadmi vážne zaoberať a sústredene odpovedať na otázky, čo by pre nich bolo najlepšie.
Zábava pre deti
Pri dostavbe bolo hlavné kritérium, podľa ktorého návrh posudzovali, zábava pre deti. „Predstavovali sme si, aká sranda bude prebiehať dookola medzi starou a novou časťou školy cez záchody. Chceli sme, aby sa z prístavby dalo vyliezť von na veľkú betónovú terasu, kde sú deti v bezpečí a zároveň majú čo najviac slobody. Na strechu sme umiestnili ďalšiu hernú terasu, pretože je odtiaľ nádherný výhľad. Poschodia vo vnútri škôlky sme prepojili tobogánom, ktorým dieťa na okamih bez pýtania budovu opúšťa a vzápätí sa do nej rozosmiate vracia. Vnútorný priestor je vlastne jedna veľká miestnosť rozčlenená vertikálne do štyroch medziposchodí. Deti tu na seba vždy môžu vidieť, ale tiež sa môžu na mnohých miestach zašiť, keď chcú súkromie pre svoju neplechu.“
Konštrukcia škôlky
Prístavbu Materskej školy Montessori v Jablonci nad Nisou architekti navrhli ako dvojpodlažnú železobetónovú stavbu. Stojí vedľa historickej stavby škôlky a svojou formou a materiálom s touto väčšou stavbou kontrastuje. Je to jednoduchý hranol s niekoľkými výstupkami, ktorý je celý obalený do nerezovej siete. Vnútri je stavba vertikálne rozčlenená na prízemí a tri medziposchodia usporiadané okolo schodiska a zrkadla, nad ktorým je v streche veľký svetlík. Na medziposchodiach sú priestory pre pobyt detí, každé medziposchodie má inú atmosféru a tvar, aby bolo pre deti iným spôsobom podnetné. Prístavba je na prízemí a druhom medziposchodí napojená krčkom na historickú budovu škôlky. Z prízemia je priamy výstup na betónovú chránenú hraciu terasu nad parkoviskom áut. Z druhého medziposchodia vedie vonkajší tobogán späť do priadze, ktorým si deti môžu urýchliť cestu dole. Z tretieho medziposchodia je výstup dverami na fasádu, kde sú vonkajšie schody vedúce na strešnú terasu. Tá je vybavená bezpečnostnou sieťou a môže sa stať veľkou letnou herňou pre deti. Prístavba navyšuje kapacitu škôlky o jednu triedu.
Zdroj: archinfo.sk