20 vecí, ktoré si učitelia prajú, aby vedeli rodičia ich žiakov

Lisa Sailer je matka a učiteľka, ktorá rada píše. To, čo ju a mnohých jej kolegov počas učenia detí trápilo zhrnula na papier, aby sa s rodičmi možno lepšie pochopili.
Lisa Sailer je matka a učiteľka, ktorá rada píše. To, čo ju a mnohých jej kolegov počas učenia detí trápilo zhrnula na papier, aby sa s rodičmi možno lepšie pochopili. / Foto: Shutterstock

Lisa Sailer je matka, učiteľka a blogerka, ktorá má rada hudbu, zbiera platne, hrá basketbal a cestuje. Počas siedmich rokov vyučovania na prvom stupni základnej školy sa stretla s rôznymi typmi rodičov. Niektorí boli skutočne úžasní ľudia, no pri mnohých si musela často krát zahryznúť do jazyka. Rozhodla sa, že to, čo ju a jej kolegov počas týchto pár rokov učenia trápilo, zhrnie na papieri. Vo svojom blogu od srdca napísala, čo by učitelia chceli, aby rodičia vedeli.

 

1. Domáca úloha je hlúposť

Lisa zadáva domáce úlohy, len ak dostane nariadenie zhora. Myslí si, že čítanie je dôležité, no nútením detí k tejto činnosti dosiahneme len to, že čítanie kníh budú brať ako povinnosť alebo prácu, a preto sa nikdy nestane koníčkom, ktorý si zamilujú. Nikdy nepostrehla významný rozdiel v školskom výkone u detí, ktoré sú robili úlohy pravidelne v porovnaní s tými, ktoré ich nerobili nikdy. Podľa autorky sa deti naučia omnoho viac vonku s kamarátmi zo susedstva. Večery strávené trápením sa nad matematickými úlohami sa nevyrovnajú sociálnym zručnostiam získaným pri hre s rovesníkmi.

 

2. Nik sa nestal učiteľom preto, aby mohol byť zlý na deti

Žiaden pedagóg si nevybral svoj prácu pre slávu alebo pre peniaze. Práca učiteľa je poslanie a vyberie si ho len človek, ktorý má vášeň pre prácu s deťmi a verí v dôležitosť výchovy a vzdelávania. Ak si dieťa myslí, že na ňom učiteľ sedí alebo sa k nemu správa inak ako k ostatným, je to pravdepodobne preto, že sa samé správa tak, že učiteľov prístup musí byť odlišný. Väčšinou sa jedná o problémového žiaka, ktorý nedodržiava pravidlá a jednanie učiteľa je len toho dôsledkom. Učiteľ, ktorý sa snaží nastoliť poriadok v triede a vyvodzuje dôsledky z narúšania harmónie, je znakom toho, že mu na deťoch a ich úspechu záleží. Nikto nevyštudoval  vysokú školu preto, aby mohol robiť malým deťom zo života peklo.

 

3. Deti klamú

Áno, aj ten váš perfektný anjelik bude pravdepodobne doma zveličovať alebo klamať, aby sa vyhol problémom. Lisa radí, že netreba brať všetky slová dieťaťa vážne a hneď obviňovať učiteľa, že nemá svoju prácu pod kontrolou. Ak dôjde v triede k nejakému incidentu alebo roztržke, je potrebné vypočuť si detaily aj od učiteľa a neveriť len krásnemu príbehu syna alebo dcéry. Úlohou rodiča je naučiť dieťa, že je normálne robiť chyby. Učiteľka vždy hovorí žiakom, že ak budú čestní a priznajú sa so svojimi omylmi, budú musieť svoje činy napraviť, no ak budú klamať a ona to neskôr zistí, čakajú ich oveľa horšie následky.

 

4. Učenie tvorí asi 10 percent našej práce

Keď sa Lisa stala učiteľkou, verila, že jej dni bude tráviť obkolesená malými lavicami, kde budú sedieť malé deti so žiariacimi očami plnými očakávania a chuti učiť sa.  Realita je však úplne iná – väčšinu jej času tvoria stretnutia a porady o dochádzke, o deťoch, ktoré neprospievajú až tak, ako si to zákon želá, porady o poradách a rôzne zbytočné školenia. Preto ak sa stane, že učiteľ nemá práve tento týždeň čas sa s vami stretnúť a pohovoriť si o prospechu vašej ratolesti, nemajte mu to za zlé.

 

5. Riaditeľ môže školu vybudovať alebo aj zničiť

Tak ako v každej inej práci, ak sú učitelia šťastní, pracujú radi. Keďže sa Lisa počas svojej praxe stretla s oboma typmi, vie že dobrý riaditeľ školy môže z učiteľov urobiť ľudí nadšených pre svoju prácu, no ten zlý dokáže presný opak.

 

6. Učiteľ a rodič nie sú nepriateľmi

Väčšina učiteľov omnoho radšej pomôže rodičovi, ktorý sa správa milo. Lisa nikdy nepochopila, prečo rodičia prichádzajú za učiteľom ako za súperom. Cieľom oboch strán je predsa to isté – úspech dieťaťa. Ak rodič slušne požiada, pedagóg zväčša urobí všetko, čo je v jeho silách, aby dieťaťu pomohol napr. predĺžením termínu odovzdania projektu.

 

7. Známky na základnej škole nie sú kľúčové pre budúcnosť

Dieťa, ktoré nemá na prvom stupni základnej školy samé jednotky, nie je stratené. Pri prihlasovaní na strednú alebo vysokú školu nehrá hlavnú rolu rozdiel medzi „výborným“ a „chválitebným“. Kvalitné stredne a vysoké školy neprijímajú na základe známok na vysvedčení, ale dôležité sú pre nich prijímacie skúšky alebo celková intelektuálna úroveň dieťaťa.

 

8. Aj učitelia sa potrebujú občas odreagovať

Ak uvidíte učiteľku v spoločnosti priateľov pri pohári vína – neodcudzujte ju. Aj ona je len človek a momentálne je len možno frustrovaná zo staromódneho riaditeľa, nepríjemného rodiča a žiaka, ktorý stále prehĺta časti písacích potrieb.

 

9. Učitelia majú svoje vlastné rodiny

Väčšina vyučujúcich sa zaoberajú ich prácou aj mimo pracovnej doby, často krát na úkor ich súkromného života a času stráveného s rodinou. Lisa popisuje, ako si musela pred nedávnom vymazať školský email z telefónu. Každý večer, sviatok, či víkend ju bombardovali rodičia so svojimi otázkami a pokiaľ nedostali ihneď v sobotu večer odpoveď, boli nahnevaní. Snažila sa vysvetliť, že tak isto ako ani doktor neordinuje vždy, keď sa niektorému z pacientov pohorší, tak ani učitelia nie sú povinní byť dostupní pre rodičov nonstop.

 

10. Neznášame odmeňovať každé dieťa

Ako učitelia rozumieme tomu, že všetky deti túžia po trofeji. No nie každý žiak pracuje tak tvrdo, aby si pochvalu skutočne zaslúžil. Lisa zdôrazňuje, že odmeňovanie všetkých detí rovnakým dielom pôsobí na pracovitých žiakov veľmi demotivujúco. Na druhej strane, tí lenivejší spolužiaci začnú veriť, že v živote sa snažiť netreba a všetko dostanú na zlatom podnose bez akejkoľvek námahy.

 

11. Vaše dieťa nám povie, čo o nás doma hovoríte

Ak doma nadávate alebo hovoríte o učiteľoch svojich detí v negatívnom zmysle, robíte veľkú chybu. Ničíte tým všetok rešpekt, ktorí si učitelia tak krvopotne dlhodobo budujú a tým sa ich práca stáva omnoho ťažšou. Ak nesúhlasíte s prístupom učiteľa, nechajte si to v prítomnosti detí pre seba.

12. Pohŕdame koláčmi a tortami

Pre učiteľov je radosť oslavovať narodeniny svojho žiaka, pokiaľ ale vďaka tomu nemusia strácať polovicu času hodiny krájaním dezertu a odchádzať domov celí špinaví. Šťastné nie sú ani upratovačky, ktoré čistia zo zeme zvyšky čokoládovej polevy, krému a marcipánových ozdôb. Ak chcete spolužiakov oslávenca v tento významný deň ponúknuť maškrtou, dobrou alternatívou sú cukríky, krabičkové džúsy alebo balené keksíky.

 

13. Štandardizované testy nič neznamenajú

Skutočne úplné nič. Dozviete sa akurát, či je vaše dieťa dobré alebo zlé v zapamätávaní a spätnom vymenovávaní slov.

 

14. Dovoľte vášmu dieťaťu byť dieťaťom

Nebuďte „helikoptérovými rodičmi“, ktorí nedávajú dieťaťu príležitosť naučiť sa samostatnosti. Deti sa v škole učia novým veciam nielen na hodinách, ale aj počas prestávok strávených so spolužiakmi. Nechajte deti vymýšľať hry s ostatnými a takisto riešiť situácie a vzťahy, pokiaľ je to v ich kompetencii.

 

15. Ak dostanete od učiteľa správu, pravdepodobne nebude dobrá

Lisa hovorí, že sa vždy snaží napísať alebo zavolať rodičom tých najšikovnejších žiakov, len preto, aby im oznámila, ako sa ich deťom darí. Často krát sa ale stane, že pri všetkých problémových žiakoch, rodičoch a poradách na to už nezvýši čas. Ak sa vám teda zdá, že ste málo v kontakte s učiteľom, pravdepodobne si dieťa vedie v škole veľmi dobre. No nebojte sa spýtať a uistiť. Pre učiteľa je vždy veľmi príjemné hovoriť o šikovných žiakoch.

 

16. Nespochybňujete profesionálny názor učiteľa

Rovnako ako právnici, lekárnici, lekári, elektrikári alebo iní odborníci, aj pedagógovia museli prejsť rôznymi skúškami, či získať certifikáty. Lisa nechápe, prečo ľudia nespochybňujú názor lekára, ktorí vysloví diagnózu a predpíše lieky, no rada od učiteľa sa im zväčša nepozdáva. Verte tomu, či nie, väčšinou vedia, o čom rozprávajú.

17. Prestaňte sa pretekať s ostatnými rodičmi

Len preto, že susedovo dieťa je označené za nadané, neznamená to, že vaše dieťa nie je dostatočne bystré. Každé dieťa je dobré v niečom inom. Niekto vyniká v známkach v škole, niekto je dobrý športovec alebo krásne kreslí. Lisa hovorí, že zakaždým, keď počuje dvojkárov hovoriť o tom, ako ich rodičia chcú, aby boli nadanými, zlomí jej to srdce.

 

18. Vy (alebo vaše dieťa) nie ste výnimkou

Dodržujte pravidlá a školský poriadok. Ak je exkurzia nutná, nepokúšajte sa dieťa z toho vyvliecť. Ak je vystúpenie len pre žiakov školy, nesnažte sa tam dostať pomocou rôznych výhovoriek. Pri dodržiavaní pravidiel by ste mali byť svojmu dieťaťu príkladom.

 

19. Vaše dieťa obklopené 20 spolužiakmi sa naozaj správa inak

V situácií, kedy dieťa urobilo niečo zlé, napríklad pomaľovalo stenu na toaletách, sa Lisa stretáva s reakciou rodičov „Toto by moje dieťa nikdy neurobilo!“. Avšak žiaci prvého stupňa sú obzvlášť zlí pri rozhodovaní. Zlé rozhodnutia im pomáhajú učiť sa, čo je správne a čomu sa v budúcnosti vyvarovať. Áno, vaše dieťa by doma pravdepodobne nepokreslilo steny neslušnými obrázkami. No obklopené ďalšími chichotajúcimi sa deťmi mu to pripadá ako skvelý nápad.

 

20. Ceníme si zanietených rodičov

Deti milujú, keď môžu rodičom ukázať ako fungujú počas bežného školského dňa. Ak máte čas, príďte sa s nimi naobedovať a dovoľte im, aby vás zoznámili so všetkými kamarátmi. Zúčastňujte sa mimoškolských aktivít, ktoré spájajú rodičov, žiakov a učiteľov. Deti, ktorých rodičia sa aspoň minimálne zapájajú do školského života, majú lepšiu šancu byť v škole úspešnými. Rodičia môžu vidieť, že spolu s učiteľmi tvoria jeden tím.

 

Na záver Lisa dodáva, že sa teší, koľko úžasných vzťahov si s rodičmi jej žiakov vytvorila. Aj keď je povolanie učiteľa vyčerpávajúce a často krát nedocenené, ona ho aj tak miluje. Verí, že články ako tento pomôžu rodičom lepšie pochopiť, v čom spočíva práca učiteľov a aké sú ich ciele.

Čítajte viac o téme: Učiteľ a rodič
Zdieľať na facebooku