Deviatakov už o pár dní čaká doteraz ich najväčšia skúška - Testovanie 9–2015. Celoslovenské testovanie žiakov 9. ročníka základných škôl (okrem žiakov s mentálnym postihnutím) sa bude konať v tomto školskom roku 15. apríla 2015 ( streda ) z predmetov matematika, slovenský jazyk a literatúra, maďarský jazyk a literatúra, ukrajinský jazyk a literatúra, slovenský jazyk a slovenská literatúra.
Prečo deti každoročne testujeme?
Vďaka pravidelnému získavaniu dát o vedomostiach našich žiakov môže robiť štát dôležité rozhodnutia v oblasti vzdelávania. Významnú rolu preto zohráva kvalitná príprava testov, ako aj prísne dodržiavanie objektivity počas samotného testovania. Za každoročnú prípravu a metodické riadenie priebehu testovania je zodpovedný NÚCEM. Organizačné zabezpečenie testovania majú v kompetencii riaditelia škôl a na kontrolu objektivity testovania dohliadajú zamestnanci Štátnej školskej inšpekcie, krajských školských úradov a členovia rád základných škôl.
Cieľom Testovania 9 je predovšetkým:
- získať obraz o výkonoch žiakov pri výstupe z druhého stupňa ZŠ (ISCED 2) a monitorovať úroveň ich pripravenosti na ďalšie štúdium (ISCED 3)
- porovnať výkony jednotlivých žiakov a škôl
- poskytnúť školám, riadiacim orgánom a širokej odbornej verejnosti spätnú väzbu o úrovni vedomostí a zručností žiakov v testovaných predmetoch, ktorá napomôže pri skvalitňovaní vyučovania
Na čo je testovanie zamerané
Vyučovací jazyk sa zameriava na testovanie nasledovných oblastí:
Zapamätanie – poznávanie a rozpoznávanie, vybavovanie
Porozumenie – interpretácia, usudzovanie, porovnávanie, dedukcia, vysvetľovanie, dokazovanie,
Aplikovanie – použitie postupu na riešenie problému, implementácia
Analyzovanie – rozlišovanie, usporiadanie, prisudzovanie
Hodnotenie – určovanie, vyvodzovanie.
Pri matematike sa testuje:
Porozumenie – konštruovanie významu na základe získaných informácií
Aplikovanie – použitie postupu alebo štruktúry v rôznych situáciách
Analyzovanie – rozloženie na časti a určenie ich vzájomného vzťahu
Hodnotenie – posúdenie podľa daných kritérií
Používané typy testov sú testy relatívneho výkonu (rozlišujúce), tzv. NR testy. Výkon žiaka sa porovnáva s výkonom ostatných žiakov, ktorí riešili ten istý test. Očakávaná priemerná úspešnosť žiakov je 50 – 60 %
Kedy a akou formou sa dozvedia žiaci výsledky?
V elektronickej forme získajú školy výsledky už začiatkom mája 2015. Výsledkové listy v papierovej forme sa dostanú do základných škôl koncom mája 2015.
Ak sa z nejakých závažných objektívnych dôvodov nemohli niektorí žiaci zúčastniť riadneho termínu, sú povinní prihlásiť sa na náhradný termín. Náhradné testovanie sa bude konať 21. apríla 2015 (utorok) v krajských mestách.
Prihlášku na náhradný termín je možné podať do 17. apríla 2015
Zdroj: nucem.sk // Foto: Bigstock