Dnešný svet je pre ľudí s Downovým syndrómom, našťastie, úplne iný, než bol, povedzme, pred päťdesiatimi rokmi. Mnohé bábätká nie sú ešte pred narodením odsúdené na ťažký život za múrmi ústavov, ale sú často vítané milujúcimi rodičmi, ktorí sa zaväzujú spraviť pre ne všetko, aby im pomohli naplniť ich poslanie, uspieť v živote a dosiahnuť svoje sny. Tým, že sa rodičia pokúšajú zamerať na podporou ich schopností a talentu, nie na to, čo ich obmedzuje, dokážu deti s Downovým syndrómom siahnuť na hviezdy.
„Downov syndróm je vrodený defekt spôsobený spravidla prebytočným chromozómom na 21. chromozómovom páre. Navonok sa prejavuje abnormalitami v štruktúre a funkcii tela”. Takto znie základná definícia genetického ochorenia, na základe ktorej sa ľudia s Downovým syndrómom tak zreteľne fyzicky a v kognitívnych schopnostiach odlišujú od väčšinovej populácie. Vyskytuje sa u jedného zo 750 živo narodených detí, u nás sa ročne rodí 64 detí s Downovým syndrómom. Nedá sa liečiť, ale je množstvo odborníkov, ktorí dokážu zlepšiť kvalitu života detí a dospelých ľudí s Downovým syndrómom, od špeciálnych pedagógov, cez lekárov a fyzioterapeutov, až po psychológov.
Chlapec sa stal modelom
Jedenásťročný Jospeh Hale nie je ako jeho rovesníci. Má diagnostikovanú dyspraxiu, vývinovú poruchu a Downov syndróm. Stereotypy o predpokladanom ťažkom štarte do života a neľahkom budúcom uplatnení sa v živote, zdá sa, porazil na plnej čiare. Aktuálne sa stal tvárou známej módnej britskej značky River Island a predvádza jej najnovšiu kolekciu pre deti.
Jeho rodičia, Karen a Andrew, dúfajú, že vďaka svojej účasti na módnej kampani, vydláždi cestu k lepšiemu prijatiu ľudí, ktorí sú iní ako väčšinová populácia a musia sa popasovať s rôznymi obmedzeniami a predsudkami. „Reklama dokáže pozitívne preukázať, že aj keď má niekto špecifické potreby alebo je postihnutý, stále má emócie, názory, pocity a sny rovnako ako hocikto iný,” povedali pre Huffington Post Josephovi rodičia. Tiež dodali, že ak takýto človek cíti vedenie, podporu a dostane správnu príležitosť, môže rozvinúť naplno svoj potenciál a dosiahnuť úžasné veci.
Jospeh neskrýva nadšenie zo svojej skúsenosti: „Bolo super, keď som ukazoval kamarátom v škole moje video. Teraz si so mnou všetci robia selfie. Značka River Island mi vyšla pri práci v ústrety a mohol som si spoluprácu užiť. Chcel som, aby sme spolu všetci tancovali a bolo nám dobre. Je fajn, keď dokážete zvíťaziť nad svojím postihnutím.”
River Island predstavuje vo svojej kampani množstvo detí vo veku od 3 do 11 rokov, vrátane hviezd YouTube, potomkov celebrít a detí s rôznymi obmedzeniami.
Tínedžerka hviezdou prehliadky
Jospeh však nie je jediným modelom s Downovým syndrómom, ktorý robí záslužnú priekopnícku činnosť v oblasti módy. Pred niekoľkými dňami zažila svoj debut na prehliadkovom móle na Belfastskom módnom týždni aj tínedžerka Kate Grant z mestečka Cookstown v Severnom Írsku. Jej mama Deirdre na Facebooku opísala túžbu svojej milovanej dcéry zažiariť v módnom priemysle. Zároveň chcela poukázať na otázne kritériá krásy a zobraziť diskrimináciu tých, ktorí sú odlišní od väčšiny ľudí. Vo svojom poste vyzvala tiež lekárov, aby zmenili spôsob, akým hovoria o Downovom syndróme. „Má úplne rovnaké ciele ako každé iné dievča, ktoré sa túži stať modelkou. Prosím, podporte ju, možno sa jej splní sen.” V priebehu niekoľkých dní kolovala internetom a získala vyše 19 000 zdieľaní. Mama sa tiež podelila o svoje sklamanie z toho, že všetci zatvárali pred jej dcérou dvere len preto, lebo má Downov syndróm.
19-ročná Kate má za svoj vzor známu austrálsku modelku Madeline Stuart, ktorá vystúpila na New Yorskom módnom týždni a má aj svoju vlastnú módnu značku. Tínedžerka má vlastné predstavy o svojich ambíciách a kariére: „Chcem byť všade, po celom svete, pretože som úžasná. Chcem, aby ma všetci videli a budem na to pyšná”, povedala pre BBC.
Zdá sa, že sny ambicióznej modelky sa začínajú plniť. K spolupráci ju oslovila modelingová agentka Cathy Martin a ponúkla jej priestor v rámci Belfastského módneho týždňa. Jej krok podnietila úprimná mamina spoveď na Facebooku. Agentka obdivuje nasadenie, s ktorým ide jej chránenkyňa do spolupráce a je presvedčená, že si okamžite získa srdcia divákov.