Ako komunikovať s nahnevanými ľuďmi? 9 stratégií, ktoré môžete vyskúšať

Naučte sa komunikovať s nahnevanými ľuďmi.
Naučte sa komunikovať s nahnevanými ľuďmi. / Foto: Pexels

Stretnutiu s ľuďmi, ktorí sú nahnevaní alebo rozčúlení, sa nedá vyhnúť – či už ide o nahnevaného zákazníka v práci alebo o milovaného človeka. Aj keď komunikácia s nahnevaným človekom môže byť nepríjemná, pochopenie toho, ako reagovať na osobu, ktorá je rozčúlená, je dôležité pre udržanie vlastného duševného zdravia, ako aj vzťahu, ktorý môžete mať s nahnevanou osobou. To, ako zareagujete na hnev druhej osoby, môže mať veľký vplyv na to, ako budete ďalej rozvíjať svoj vzťah či už osobný alebo profesionálny. 

 

1. Zostaňte pokojní

Ak na niečí hnev zareagujete ešte väčším hnevom alebo použijete sarkastický či naštvaný tón, situáciu to zvyčajne len eskaluje. Aj keď vás hnev druhej osoby môže frustrovať, popremýšľajte o spôsoboch, ako si v danej chvíli zachovať pokoj. Niektorým ľuďom môže pomôcť hlboké dýchanie, počítanie do 10 alebo zameranie sa na iné rozptýlenie. Ak žiadna z týchto taktík nefunguje, skúste inú metódu, o ktorej viete, že vám pomôže udržať sa v pokoji. Tým, že na rozrušenú osobu odpoviete pokojným, neutrálnym tónom, môžete zmierniť jej hnev. Ľudia majú tendenciu zrkadliť tón a reč tela ľudí okolo nich a môžu sa tak podvedome upokojiť. Navyše, ak podnecujete konflikt svojimi vlastnými emóciami, len zabránite konštruktívnemu riešeniu. Zachovať pokoj je najlepší spôsob, ako vyriešiť daný problém.

 

2 . Objasnite príčinu hnevu

Keď komunikujete s nahnevanou osobou, klaďte nenáročné otázky, aby ste zistili príčinu frustrácie. Vysvetlite, že chcete pochopiť jej intenzívne pocity a uvidíte, či nájdete riešenie. Držte sa faktov, aby ste nezachádzali do detailov. Otázky klaďte zdvorilo a bez súdenia. Tým, že sú nahnevanému človeku kladené otázky mu dávajú pocítiť, že sa cíti vypočutý a chápaný a celú situáciu to môže upokojiť.

 

3. Vcíťte sa, ak si to situácia vyžaduje

Niekedy majú nahnevaní ľudia opodstatnené dôvody na svoje emócie. Ak je hnev danej osoby pochopiteľný, pokúste sa vyjadriť súcit s jej situáciou a ukážte, že sa s ním dokážete stotožniť. Ak vám to pomôže, spomeňte si na chvíle, keď ste zažili sami hnev a premýšľajte o tom, aké slová vás v tom momente mohli upokojiť. Používanie fráz ako: „Chápem“. Rozumiem“. „Tiež by ma to nahnevalo“. „Vôbec sa nečudujem, že takto reaguješ“ môže pomôcť spojiť sa s utrápenou osobou a nájsť spôsob, ako sa v tejto záležitosti pohnúť vpred.

 

4. Odosobnite sa

Keď niekto vo vašom okolí prejavuje intenzívny hnev alebo inú negatívnu emóciu, môže byť ťažké nebrať jeho hnev osobne. Je však pravdepodobné, že vy nie ste problém a ste namiesto toho v nesprávny čas na nesprávnom mieste. V týchto chvíľach je užitočné emocionálne sa dištancovať od situácie a uvedomiť si, že s najväčšou pravdepodobnosťou nie ste príčinou reakcie danej osoby. Odosobnením sa od daného problému budete môcť odísť zo stretnutia bez akýchkoľvek pretrvávajúcich negatívnych pocitov.

 

5. Postavte sa za seba, ak je to potrebné

To, že zostávate pokojní a prejavujete empatiu, neznamená, že by ste mali nechať nahnevanú osobu aby voči vám prejavovala akékoľvek agresívne správanie. Pri interakcii s niekým, kto je frustrovaný, si zachovajte úctivý, ale pevný postoj. Ak nesúhlasíte v dôležitom bode, nebojte sa vyjadriť svoj názor. Nedovoľte, aby s vami jednotlivec zaobchádzal s neúctou, vrátane kriku, osočovania alebo neustáleho prerušovania. Ak osoba urobí niektorú z týchto vecí, priamo ju požiadajte, aby prestala. V najhoršom prípade môžete od situácie odísť a ukázať tak, že s vami nikto takto nemôže zaobchádzať. Zachovanie pevného postoja môže minimalizovať intenzívne pocity danej osoby, ak si uvedomí, že jeho nekontrolovaný hnev ho nikam nedostane.

 

6. Zistite, či by nebolo užitočné priviesť ďalšiu osobu

Za určitých okolností môže byť tretia strana zdravým spôsobom, ako zmierniť napätie. Správna osoba, ktorú treba priviesť, závisí od prostredia, v ktorom sa nachádzate. Napríklad v prípade konfliktu na pracovisku môže byť váš manažér alebo vedúci tým najlepším na pomoc s nahnevaným postojom druhej osoby a nájdenie riešenia. V prípade osobného problému môže byť užitočnou osobou terapeut alebo niekto, komu vy a druhá osoba dôverujete. Najväčšou výhodou prizvania niekoho iného do situácie je, že tretia strana môže vidieť konflikt z nadhľadu a môže mať iný spôsob jeho riešenia, ktorý by ste nemohli jasne vidieť, keďže ste do problému príliš zapojení. Ak si myslíte, že táto stratégia môže byť užitočná, dajte nahnevanej osobe vedieť, že si myslíte, že by ste obaja mali prospech z takýmto druhom vonkajšej perspektívy. Pomenujte tretiu stranu a nezabudnite vysvetliť, ako bude táto ďalšia osoba užitočná pri riešení konfliktu. Potom si nájdite čas na prediskutovanie daného problému s touto osobou.

 

7. Ospravedlňte sa, ak ste na vine vy alebo vaša organizácia

Ak si hnev danej osoby vyžaduje ospravedlnenie, či už v dôsledku chyby spoločnosti alebo vašich vlastných činov, priznajte si chybu. Tancovanie okolo tohto problému alebo vyhýbanie sa zodpovednosti len zvýši nepriateľstvo jednotlivca a povedie k horšiemu správaniu. Úprimné ospravedlnenie preberá zodpovednosť a ponúka nájsť spôsob, ako situáciu napraviť. Ospravedlnenie však často nastaví správny tón na upokojenie emócií a nájdenie riešenia, ktoré veci napraví.

 

8. Požiadajte o prestávku

Na upokojenie napätej situácie veľakrát stačí prestávka. Ak sa podľa vás hádka točí v kruhu a váš stres a hnev tiež stúpa pravdepodobne je načase dať si prestávku. Dobrým spôsobom, ako navrhnúť časovú pauzu, je povedať: „Myslím, že obaja potrebujeme chvíľu, kým nájdeme riešenie“ alebo „Môžeme si obaja dať nejaký čas, aby sme sa na chvíľu upokojili?“ Riešenie konfliktu veľakrát nemusíte nájsť hneď a nejaký čas odlúčenia vám môže pomôcť pozbierať sa a vrátiť sa ku konverzácii s jasnejšou mysľou. Zvyčajne je táto stratégia najúčinnejšia pri konfliktoch s ľuďmi, ktorých poznáte, ako je kolega z práce alebo člen rodiny. 

 

9. Hľadajte kompromis

Obľúbenou stratégiou riešenia konfliktov je hľadanie kompromisu. Ide o užitočnú taktiku aj pri jednaní s nahnevanými ľuďmi. Zamyslite sa nad tým, ako môžete efektívne komunikovať, aby ten druhý pochopil váš názor a našiel spoločnú reč. Kompromis môže byť zložitý. Uistite sa, že ste ochotní sa niečoho vzdať, namiesto toho, aby ste len očakávali, že sa druhá osoba prispôsobí vášmu postoju. Toto je ďalšia stratégia, ktorá najlepšie funguje s ľuďmi, ktorých poznáte, ale v niektorých situáciách sa dá použiť aj s cudzími ľuďmi. Ak nahnevaná osoba nie je ochotná urobiť kompromis alebo ustúpiť zo svojej perspektívy, možno budete musieť vyskúšať inú taktiku.

 

Stretnutiu s nahnevanou osobou vo vašom osobnom alebo pracovnom živote sa pravdepodobne nevyhnete. A hoci jednanie s nahnevanou osobou nie je ľahké, váš postoj vám môže pomôcť primerane reagovať, aby ste zmiernili akékoľvek negatívne pocity. Je dôležité nereagovať nahnevane, hľadať spôsob, ako upokojiť frustrovaného človeka a pokúsiť sa nájsť nejaký spoločný základ, aby ste sa obaja cítili v danej situácii lepšie. Teoreticky to znie jednoducho, ale zvládnutie výbuchu zlosti druhej osoby a rôznych typov hnevu sa v skutočnosti ukazuje ako oveľa komplikovanejšie. Najlepší spôsob, ako sa naučiť, ako zaobchádzať s nahnevanými ľuďmi, je prax. Každým zvládnutým konfliktom s druhou osobou sa totiž sami posúvate vpred.

Zdieľať na facebooku