Články: Pre študentov
O projekte

 

Ako jednať s komplikovanými ľuďmi

Foto: Unsplash
  Foto: Unsplash

Všetci sme sa  už stretli s človekom, s ktorým sa nekomunikovalo najľahšie. Môže to byť náš šéf, kolega, či rodinný príbuzný. Niektorí neustále rozprávajú a nikdy nepočúvajú a nenechajú rozprávať nikoho iného. Iní musia mať vždy posledné slovo. Niektorí nedodržiavajú svoje sľuby. Iní kritizujú všetko okolo seba. Život s nimi je náročný, no občas sa im nedá vyhnúť a je pre naše duševné zdravie potrebné naučiť sa s nimi jednať tak, aby sme sa vyhli konfliktu.

 

Typy komplikovaných ľudí

Komplikovaní ľudia môžu mať mnoho podôb a ich komplikovanosť sa môže prejaviť rôznymi spôsobmi. Pochopenie ich osobnosti a spúšťačov vám môže pomôcť rozpoznať typy ľudí a situácie, ktoré vedú ku konfliktom. David Brown vo svojej knihe Umenie a veda jednania s komplikovanými ľuďmi popisuje niekoľko typov ľudí a ich správanie.

 

  1. Perfekcionista.  Je človek, ktorý nič nedokáže spraviť načas, pretože sa mu nič nezdá dobré a často na poslednú chvíľu všetko prerába a mení. Je tiež ťažké sa mu zavďačiť, nič pre neho nie je dosť dobré.
  2. Kontrolór. Človek, potrebuje mať kontrolu nad každým rozhodnutím a všetko musí byť po jeho. Spochybňuje alebo zosmiešňuje okolo seba všetko, čo sám nevytvoril.
  3. Kreatívny človek. Takýto človek je úžasný pre generovanie nápadov, ale môže byť náročné, keď od neho chcete dosiahnuť jednoduchý výsledok. Je často v reálnom živote veľmi nepraktický.
  4. Agresívny alebo opozičný človek. Často reaguje príliš prudko, správa sa vzťahovačne a často využíva útok ako obrannú reakciu.
  5. Submisívny človek. Má nedostatok sebadôvery a veľký strach z neúspechu. Je náročné od neho získať vlastný názor. Často sa nevie rázne a jasne vyjadriť a jeho najčastejšou odpoveďou je neviem alebo možno.

 

Ako jednať s komplikovanými ľuďmi

Počúvajte. Počúvanie je krokom číslo jedna pri jednaní s komplikovanými ľuďmi. Každý sa chce cítiť vypočutý. K žiadnej zhode nedôjde, kým sa druhá osoba necíti byť uznaná. Počas počúvania sa skutočne zameriavajte na to, čo hovorí druhá osoba, nie na to, čo chcete povedať ďalej.

 

Držte sa faktov. Rozprávajte stručne, jasne a zrozumiteľne. Snažte sa neprejaviť príliš veľa emócií.

 

Neútočte. Nech ste akokoľvek rozčúlený, nezvyšujte hlas a nehádajte sa. Pri rozčúlení strácate triezvy pohľad a situáciu a určite sa tak nikam nedostanete.

 

Nevysvetľujte podrobne. Možno budete chcieť argumentovať, ale u komplikovaných ľudí je najlepšie obísť akékoľvek vysvetľovanie a obhajovanie sa. Nestrácajte čas pokusom dokázať, že máte pravdu. Namiesto toho udržujte situáciu čo najneutrálnejšiu.

 

Použite sendvičový prístup. Začnite pozitívnym komentárom, ktorý navodí priateľskú atmosféru, a potom prejdite k zložitejšej časti rozhovoru, ktorá sa týka negatívnych záležitostí Nakoniec pridajte ďalší pozitívny komentár, napríklad poďakovanie za počúvanie.

 

Zostaňte pokojný. Hoci môže byť situácia emocionálne nabitá sledujte svoje dýchanie a pokúste sa zhlboka dýchať.

 

Nesúďte. Neviete, čím si druhá osoba prechádza. Je pravdepodobné, že ak sa niekto správa neprimerane, pravdepodobne pociťuje nejakú zraniteľnosť alebo strach.

 

Stanovte hranice. Ak situácia zájde priďaleko máte tiež právo byť asertívny a povedať: „Nehovor so mnou takto.“

 

Preukážte úctu voči druhej osobe. Bez ohľadu na to, ako sa s vami niekto zaobchádza či rozpráva, nepochopenie a neúcta nepomôže produktívne vyriešiť situáciu.

 

Nájdite dôvody. Pokúste sa pochopiť, prečo sa daná osoba správa tak, ako sa správa. Čo sa snaží získať? Čomu sa snaží vyhnúť? Z čoho pramení takéto správanie?

 

Neusmievajte sa. Občas môže úsmev odľahčiť situácie, ale tiež to môže vyzerať, akoby ste sa tomuto človeku posmievali.

 

Snažte sa pochopiť. Nestačí len hovoriť: „Rozumiem,“ zvyčajne to situáciu zhorší, ak človek nemá pocit, že mu naozaj rozumiete. Namiesto toho radšej povedzte: „Povedz mi viac, aby som ti lepšie porozumel.“

 

Nereagujte na hnev hnevom. Používajte tichý, rovnomerný a monotónny hlas. Nepokúšajte sa skákať do reči. Počkajte, kým sa človek nadýchne, a potom prehovorte.

 

Udržujte odstup. Mohli by ste sa pokúsiť upokojiť druhú osobu dotykom alebo gestom, ktoré by mohlo byť vhodné v inej situácií. Ak je však už niekto nahnevaný, vyvarujte sa dotyku, pretože by to mohlo byť nesprávne interpretované a človeka to môže ešte viac nahnevať.

 

Konzultácia. Po skončení situácie sa s niekým porozprávajte o tom, čo sa stalo a poproste ho o názor, či ste jednali primerane, prípadne, či má návrh na iné riešenie situácie.

 

Odmeňte sa za zvládnutie nepríjemnej situácie. Na záver si pogratulujte k tomu, ako ste situáciu zvládli, a odmeňte sa. Prejdite sa. aby ste si vyvetrali hlavu a uvoľnili nahromadený stres.

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Efektívna komunikácia
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.