Články: Pre študentov
O projekte

 

Škôlkari začínajú rána s plankami, lozením farebnými tunelmi či hádzaním lopty

Lenka Nezbedová
Autor článku
Foto: Sarah MacMillan/CBC
Škôlkari začínajú rána pohybom. / Foto: Sarah MacMillan/CBC

Slabú koordináciu tela u dnešných škôlkarov potvrdzujú viacerí odborníci. V kanadskej škôlke sa rozhodli, že to zmenia. Každé ráno preto začínajú poctivou rozcvičkou.

 

Stále častejšie sa vynárajú hlasy odborníkov, že deti, ktoré nastupujú do školy, nie sú pripravené a nemajú dostatočne vyvinutú hrubú ani jemnú motoriku. A môže za to nedostatok pohybu. Pohyb a koordinácia tela pritom úzko súvisia s rozvojom mozgu a schopnosťami nasledovať inštrukcie či ovládať svoje telo, napríklad aj pri obyčajnom písaní. Najčastejšie sa za toto oneskorenie vinia technológie, málo času vonku a sedavý spôsob života dnešných detí.

 

V Kanade rána patria pohybu

Práve preto sa v kanadskej materskej škole v Charlottetown každé ráno začína sériou rôznych pohybových aktivít, aby si deti zlepšili jemnú i hrubú motoriku. Háždu si lopty, robia planky, kliky, balansujú na doske a mnoho iného. „Cítim, ako sa moje telo i mozog stávajú silnejšími,“ opísal pre CBC News efekt každodennej aktivity 5-ročný škôlkar Dakore Whitfield.

 

Projekt na rozvoj motoriky začal v škôlke vďaka telocvikárke Cindy Condon-Duffyovej. K tejto aktivite s deťmi ju motivovalo presne to, o čom hovoria učitelia, lekári či psychológovia. Všimla si, že za posledné roky aj ona stretáva mnoho škôlkarov, ktorí nemajú dostatočne rozvinutú motoriku na svoj vek. U detí v ich škôlke preto testovali schopnosť hádzať, chytať loptu, skákať a ich celkovú silu. Zistili, že polovica z nich nedosahovala úroveň, ktorú by v ich veku mala. To ale nie je zanedbateľný fakt, nakoľko slabá motorika deťom následne bráni, aby hravo zvládli nároky v škole.

 

Učiteľka Condon-Duffyová preto zahrnula myšlienku pravidelného ranného cvičenia do programu rozvoja motorických zručností počas vyučovania minulý rok s pomocou detskej fyzioterapeutky a terapeutky z nemocnice Queen Elizabeth. Šesť škôlkarov úspešne ukončilo 6-týždňový program na jeseň a druhá skupina ho končí práve teraz. Ďalšie dve sú naplánované v priebehu roka.

 

Condon-Duffyová hovorí, že zaznamenali u detí obrovský pokrok vo všetkých smeroch. Program pomohol dokonca aj ich koncentrácii. "Teraz sú schopné sedieť, počúvať a navyše sa pri tom nehrbia," povedala pre CBC News telocvikárka. Tieto pozitívne zmeny ich motivujú pokračovať ďalej a zapojiť do progamu viac detí.

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Šport
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.