Druhý jazyk by sa mali deti začať učiť do 10 rokov, tvrdia vedci

 Ak chcete, aby sa dieťa naučilo jazyk na najvyššej úrovni, malo by s ním začať čo najskôr.
Ak chcete, aby sa dieťa naučilo jazyk na najvyššej úrovni, malo by s ním začať čo najskôr. / Foto: Shutterstock

Určite to poznáte aj z vlastnej skúsenosti. Čím neskôr sa začínate učiť cudzí jazyk, tým ťažšie vám to ide. V novej štúdii vedci hovoria o hranici 10 rokov, kedy šance človeka na plynulé ovládanie cudzieho jazyka v dospelosti klesajú.

 

Štúdia publikovaná v časopise Cognition tvrdí, že je takmer nemožné pre ľudí, ktorí sa učia cudzí jazyk, aby dosiahli najvyššiu úroveň v jazyku, pokiaľ sa začnú učiť druhý jazyk neskôr ako v 10 rokoch.

„Stále sa učíte rýchlo. Znamená to len to, že vám ušiel čas, pretože vaša schopnosť učiť sa klesá vo veku 17 alebo 18 rokov,“ hovorí spoluautor štúdie Joshua Hartshorne z Boston College.

 

Teda aj tí, ktorí s učením jazyka začínajú o pár rokov po dovŕšení 10 rokov, môžu stále ovládať cudzí jazyk dobre, ale je málo pravdepodobné, že ho budú ovládať úplne plynulo.

Prečo dochádza k poklesu jazyka práve na hranici dospelosti, nie je stále jasné ani vedcom, konštatuje Hartshorne. Jedným z možných vysvetlení je, že sa mení plasticita mozgu, zmeny v životnom štýle v súvislosti s prácou alebo vysokou školou alebo neochota učiť sa nové veci.

 

Ako prebiehal výskum?

Štúdia využila pri skúmaní jedinečnú metódu. Aby získala informácie od rozsiahlej vzorky ľudí, vedci vytvorili gramatický kvíz, ktorý mal šancu stať sa virálnym. 10-minútový kvíz, ktorý sa volal Which English? mal za cieľ zaujať ľudí hádaním, aký je ich rodný jazyk, dialekt, krajina pôvodu na základe odpovedí v angličtine na gramatické otázky.

Na konci kvízu boli ľudia požiadaní, aby uviedli svoj aktuálny rodný jazyk, či poznajú nejaké ďalšie jazyky a kde doposiaľ žili.

Trik fungoval a kvíz bol zdieľaný na Facebooku 300 000-krát. Takmer 670 000 ľudí naň odpovedalo a dalo výskumníkom potrebné dáta. Po analýze odpovedí a ich chýb mali možnosť formulovať spomínaný záver.

Hartshorne tvrdí, že najlepšie je, samozrejme, žiť v krajine s jazykom, ktorý sa práve učíme, no nie vždy máme možnosti, aby sme sa presťahovali. Odporúča preto ľuďom pri učení jazyka imitovať toto prostredie čo najviac – znamená to nájsť si možnosti konverzácie s ľuďmi z danej krajiny namiesto učenia z kníh. Ak to dokážete, máte šancu stať sa pokročilými, aj keď nebude váš prejav úplne plynulý.

Čítajte viac o téme: Výskum, Cudzie jazyky
Zdieľať na facebooku