Chcete dieťa upokojiť pred spaním? Vyskúšajte tieto aktivity

Foto: Bigstock
Niekedy práve príprava na spánok zohráva rozhodujúcu úlohu pri tom, či sa deti v noci dobre vyspia. Pomôcť im môžu aj určité aktivity, ktoré ich na kvalitný spánok dokážu pripraviť. / Foto: Bigstock

Nevyspaté deti nie sú len podráždené a nervózne. Nedostatok spánku má na ich zdravie množstvo negatívnych dopadov. Niekedy práve príprava na spánok zohráva rozhodujúcu úlohu v tom, či sa v noci dobre vyspia. Pomôcť im môžu aj aktivity, ktoré ich na kvalitný spánok dokážu pripraviť.

 

Spánok je stav, kedy dochádza k útlmu funkcie centrálnej nervovej sústavy. Je základnou fyziologickou potrebou a ako stav odpočinku je pre regeneráciu organizmu nevyhnutný. Ak sa doba spánku potrebná na zotavenie výrazne skracuje, čaká nás zhoršenie myslenia, pamäti a pozornosti. Nedostatok nepretržitého spánku má negatívny vplyv na mozog a telo. V opačnom prípade prináša ľuďom veľa benefitov. Počas spánku sa posilňujú spojenia medzi mozgovými bunkami, neurónmi. Vďaka novým spojeniam medzi neurónmi sa dokážeme lepšie sústrediť, viac sa naučiť a zlepšuje sa nám pamäť. Ak spánok podceňujeme, zvyšujeme pravdepodobnosť nesprávnych rozhodnutí a so slabšou pamäťou pomaly klesá aj produktivita. Každá fáza spánku, má svoj význam. Počas REM fázy snívame. V tejto fáze spánku sa mozog stará o to, aby sa všetky informácie a spomienky z uplynulého dňa premiestnili na správne miesto v sivej hmote, vďaka čomu si ich zapamätáme. Keď spíme, spomalí sa srdcový rytmus, klesne tlak krvi a aj telesná teplota. Naše telo si takto dobíja baterky. Spánok je teda dôležitý aj preto, že slúži ako „liek“, ktorý nám pomáha pri fyzickom, ale aj psychickom zotavovaní. Spánok je vo významnej miere dôležitý aj pre deti. Ideálne je, keď ani deti, ani rodičia pred tým, ako uložia deti do postieľky, nepociťujú stres a prípravy na spánok prebiehajú pokojne. Nie vždy je však situácia takáto ideálna. Pomôcť však môžu určité aktivity, ktoré dokážu dieťa na bezproblémový spánok pripraviť. Sú zamerané hlavne na to, aby mu uľahčili prechod od zábavných aktivít k upokojeniu a k samotnej príprave na spánok. Ideálne je, keď od narodenia dieťatka dodržujete určité rituály, ktoré mu signalizujú, že sa blíži čas spánku. Snažte sa udržiavať stabilný čas a miesto, aby ste aj takto uľahčili prechod dieťaťa od denných aktivít k spánku. Pozrime sa na niekoľko aktivít, ktoré dokážu deti pred spaním upokojiť .

 

Voňavé cesto na hranie 

Väčšina detí miluje hry s cestom a pridaním upokojujúcej levandule do ingrediencií cesta na hranie sa táto činnosť môže premeniť zo stimulujúcej činnosti na upokojujúcu. 

Príprava cesta na hranie s vôňou levandule:

  • 2 hrnčeky múky.
  • 1 hrnček soli (na túto činnosť môžete použiť soľ, ktorú zmiešate s kriedou),
  • 1 polievková lyžica rastlinného oleja,
  • 2 hrnčeky studenej vody,
  • potravinárske farbivo,
  • sušená levanduľa alebo levanduľový  olej.

Vložte suché prísady do misy. Vodu prevarte a pridajte k suchej zmesi a premiešajte. Alebo vyskúšajte druhý postup. Nalejte vodu do hrnca a priveďte ju do varu a potom pridajte zvyšok prísad. Varte, kým cesto nezhustne a neoddelí sa od stien hrnca. Cesto položte na rovný povrch a premiešajte s trochou múky, kým sa prestane lepiť. Vložte do vzduchotesnej nádoby. Ak chcete predĺžiť čas hrania, môžete okrem voňavého cesta použiť aj upokojujúci zmyslový kôš

 

Upokojujúci hmatový zmyslový kôš

Ako ho čo najjednoduchšie vyrobiť? Stačí krabica, do ktorej môže dieťa pohodlne vložiť ruky, v prípade potreby aj nohy. Môže byť z papiera alebo z umelej hmoty. Do krabice môžete nasypať fazuľu, šošovicu, ryžu alebo jemnučký piesok. Môžete všetko spolu premiešať. Niektorí rodičia pridávajú do koša napríklad maličké hračky. Nádoba by mala byť  naplnená dostatočne tak, aby si do nej dieťa mohlo úplne ponoriť ruky a zakryť ich tak, aby cítilo fazuľu, ryžu, šošovicu alebo piesok na svojej koži. Vyberte túto pomôcku na hranie vždy, keď si všetci potrebujete v rodine oddýchnuť alebo večer pred spaním.

 

Zmyslová kniha

Zmyslová kniha je tiež ideálna pre upokojenie. Je pútavá, dieťa sa môže dotýkať viacerých obrázkov a dá sa prispôsobiť jeho záujmom. Je vhodné ju použiť aj počas cestovania. 


Na vytvorenie zmyslovej knihy budete potrebovať:

  • tvar na obkresľovanie alebo meranie pre požadovanú veľkosť plstených strán,
  • pero / fixku,
  • plsť,
  • nožnice,
  • horúcu lepiacu pištoľ alebo vhodné lepidlo,
  • suchý zips na upevnenie pútka na knihy.

 

Najprv sa rozhodnite, koľko strán vytvoríte. Potom strany zmerajte alebo obkreslite a vystrihnite. Zahrejte lepiacu pištoľ a pripravte sa na zostavenie svojej prázdnej tichej knihy. Presný fotopostup nájdete tu.

 

Navliekanie

Upokojujúce aktivity si často vyžadujú sústredenie a navliekanie korálikov je zábavné a skvelé aj pre rozvoj jemnej motoriky. Keď si na to deti zvyknú, môžete na navliekanie použiť veľa rôznych vecí. Menšie deti môžu navliekať napríklad aj rolky z toaletného papiera.

 

Kocky

Stavanie z kociek tiež predstavuje  skvelú  upokojujúcu činnosť. Veľmi upokojujúco pôsobia kocky vyrobené zo špongií. Špongie predstavujú pre deti zaujímavú zmenu.

 

Gombíky

Gombíky sú tiež vhodné na chvíle ticha pred spaním. Môžete ich použiť mnohými rôznymi spôsobmi, ako je vytváranie reťazí, písmen, vzorov a tvarov. Môžete pre deti vyrobiť aj jednoduchú hračku podľa nasledujúceho návodu. Podstatou hračky je to, že je farebná a dieťa môže gombíky odopínať a zapínať.

 

Jednou z najdôležitejších vecí, vedúcich k pokojnému a rýchlemu zaspávaniu dieťaťa, je pravidelný rituál, ktorý spánku predchádza. Je to 20-30 minút zložených z dvoch alebo troch aktivít, ktoré sa budú každý večer opakovať. Rituál by sa nemal skladať z činností, ktoré vedú k zvýšeniu aktivity dieťaťa, ale naopak smerujú k jeho upokojeniu. Okrem už spomenutých aktivít môžete vyskúšať napríklad aj masáž po kúpeli, čítanie rozprávky či spievanie uspávaniek pred spaním. 

Čítajte viac o téme: Hry pre deti, Spánok detí
Zdieľať na facebooku