Aktivity, ktoré aj v škole pomáhajú naštartovať unavený detský mozog

Foto: Bigstock
Keď sú deti sústredené a tvrdo pracujú na svojich úlohách, po určitej dobe sa môžu unaviť. Aby mohli ďalej pracovať a aby tiež mali motiváciu, je potrebné robiť prestávky, ktoré mozgu pomáhajú. / Foto: Bigstock

Život detí sa dá pozitívne formovať aj tak, že sa trénuje ich mozog. Vďaka tomu môžu úspešne fungovať na sociálnej, emocionálnej a akademickej úrovni. Pozrime sa na niekoľko návodov, ako im v tejto oblasti čo najviac pomôcť.

 

Keď sú deti sústredené a tvrdo pracujú na svojich úlohách, po určitej dobe sa môžu unaviť. Aby mohli ďalej pracovať a aby tiež mali motiváciu, je potrebné robiť prestávky, ktoré mozgu pomáhajú. Ak by sa prestávky nedodržiavali, nedokázali by sa ďalej sústrediť, zhoršila by sa im pamäť, neskôr by sa mohla objaviť aj úzkosť, stres a celkový nepokoj. Z tohto dôvodu odborníci odporúčajú využívať prestávky v učení tak, aby sa mozog detí od pôvodnej činnosti odreagoval a zároveň naštartoval k ďalšiemu učeniu. Je dobré striedať rôzne formy fyzickej aktivity a tiež relaxačné techniky. Niekedy stačia úplne jednoduché aktivity a mozog dieťaťa sa veľmi rýchlo naštartuje a je pripravený na ďalší výkon. Počas prestávok v priebehu učenia môžete využiť nasledujúce aktivity.

 

Tanec

Krátku prestávku pri učení môžete využiť aj tak, že pripravíte niekoľko piesní. Nechajte deti tancovať podľa vlastnej fantázie niekoľko minút. Ponúknite im rôzne druhy melódií a rôzne tanečné štýly. Deti sa zabavia a mozog si rýchlo oddýchne. Túto aktivitu môžete oživiť aj tak, že keď zastavíte hudbu, deti zostanú nehybne stáť. Keď hudba opäť zaznie aj deti začnú tancovať.

 

Balóny

V miestnosti sa nachádza niekoľko balónov. Povedzte deťom, aby sa balóny nedotýkali podlahy. Neustále sa musia snažiť o to, aby lietali vo vzduchu. Zábavu môžete oživiť aj tým, že deti rozdelíte do družstiev, každé družstvo bude mať k dispozícii balóny určitej farby. Vyhráva družstvo, ktoré udrží svoje balóny čo najdlhšie vo vzduchu.

 

Pohyby zvierat

Povedzte deťom, aby sa pohybovali ako rôzne zvieratá. Hlavne pre menšie deti je to zábava. Môžu stáť na jednej nohe ako plameniak, plaziť sa ako had, stáť ako  surikaty, behať ako gepard a chodiť ako tučniak. Pri tejto zábavnej aktivite sa mozog naozaj rýchlo zresetuje.

 

Taniere

Dajte deťom papierové taniere a povedzte im, aby ich držali nad hlavou v ľavej  ruke. Potom začnú takýmto spôsobom behať po miestnosti. V ďalšej fáze sa môžu pri behu snažiť inému dieťaťu zhodiť tanier z ruky.

 

Žonglovanie

Výborná aktivita nielen na rovnováhu, ale aj na reštart mozgu, je žonglovanie. Vyžaduje silné motorické zručnosti a zameranie pozornosti na objekty, ktoré prechádzajú z jednej strany tela na druhú. Žonglovanie môže zabaviť dieťa na dlhšiu dobu.

 

Joga

Začnite s deťmi cvičiť jogu, ktorá sa zameriava najmä na rozličné druhy dýchania. Kyslík navyše celkovo pomáha funkcii mozgu, čo vedie k zlepšeniu pozornosti a jasnejšiemu mysleniu. Niektoré cvičenia z jogy dobre poslúžia aj na rýchle osvieženie mozgu, keď sú deti unavené.

 

Fyzická aktivita

Ak chcete, aby si mozog dieťaťa rýchlo a jednoducho oddýchol, choďte von na vzduch, prejdite sa po okolitých cestičkách, zahrajte si futbal v parku, zabehnite si a podobne. Cvičenie je skvelé pre mozog vo všeobecnosti, ale pomáha mu aj po námahe sa rýchlo naštartovať. 

 

Pierko

Pustite jemnú hudbu a povedzte deťom, nech jemne fúkajú na pierko. Ak nemáte pierko, môžete použiť balón alebo slamku.

 

Veža

Dajte deťom plastové poháre a štvorce z tvrdého papiera. Povedzte im, aby sa pokúsili postaviť čo najvyššiu vežu z pohárov. Stavajú ju tak, že medzi poháre vkladajú papierové štvorce.

 

Meditácia

V mnohých školách sa bežne v triede používa aj meditácia. Deti, ktoré meditujú, si dokážu lepšie udržiavať svoju pozornosť a zostať dlhšie zamerané na svoju úlohu, lepšie si pamätajú podrobnosti o svojich úlohách a tiež sa ľahšie dokážu preorientovať z predchádzajúcich úloh na úlohy nové.

 

Počúvanie príbehu

Keď si deti potrebujú oddýchnuť alebo preorientovať myšlienky iným smerom, môže im v tom pomôcť aj počúvanie príbehov. Príbeh by ich mal zaujať a mal by byť pre ne veľmi pútavý.

 

Čmáranie

Dovoľte deťom niekoľko minút kresliť len to, čo chcú. Môže to pre nich byť upokojujúce. Pridajte k tomu jemnú hudbu a máte jednoduchý spôsob, ako si môžu  na chvíľu oddýchnuť.

 

Hlboké dýchanie

Hlboké dýchanie predstavuje  rýchly spôsob, ako zmierniť úzkosť a tiež pomáha deťom v tom, aby sa pripravili na ďalšiu úlohu, ktorá je pred nimi.

Vyskúšajte napríklad toto: Položte ruky na bruško, nadýchnite sa nosom a preciťujte, ako sa vaše bruško rozpína ​​ako balón. Držte vzduch, potom pomaly vydýchnite ústami a zároveň vnímajte, ako sa váš žalúdok zmenšuje. Toto opakujte 10 - krát. Môžete použiť aj tieto intervaly: Nadýchnite sa 4 sekundy, podržte vzduch  4 sekundy a vydýchnite  za 4 sekundy.

 

Ako často by sa mali prestávky využívať?

Kľúčom k dobrému oddychu je jeho správne načasovanie. Ideálne je, keď prestávku dáte skôr, ako si všimnete, že deti prežívajú hlbokú únavu alebo stratili sústredenosť. Je dobré, keď dokážete vystihnúť rovnováhu medzi prestávkami a učením. Dobré je vyskúšať niekoľko techník a postupne zistíte, na ktoré vaše deti reagujú najlepšie.

 


Zdroje:
VÁGNEROVÁ, M. : Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy
Brain breaks for kids
Brain balance
Kids need brain breaks

Čítajte viac o téme: Lepšie školstvo, Mozog
Zdieľať na facebooku