Relaxačné aktivity pre deti

Relaxácia pomáha zlepšovať sústredenie, pamäť, navodzuje pocit pokoja, istoty a sebadôvery. Znižuje úroveň  úzkosti,  napätia, naučených obáv a neistoty. Pomáha znižovať trému, podporuje odvahu a odhodlanie.
Relaxácia pomáha zlepšovať sústredenie, pamäť, navodzuje pocit pokoja, istoty a sebadôvery. Znižuje úroveň úzkosti, napätia, naučených obáv a neistoty. Pomáha znižovať trému, podporuje odvahu a odhodlanie. / Foto: Bigstock

Po cvičení, zvýšenej aktivite, ale aj po dlhom sedení na stoličkách je často potrebné deti upokojiť alebo určitým spôsobom zrelaxovať. Ponúkame vám niekoľko relaxačných, uvoľňujúcich a upokojujúcich aktivít, ktoré môžete využiť pri práci s deťmi v triede, v telocvični, v záhrade, na ihrisku alebo v akomkoľvek prírodnom prostredí.

 

Relaxácia pomáha zlepšovať sústredenie, pamäť, navodzuje pocit pokoja, istoty a sebadôvery. Znižuje úroveň  úzkosti,  napätia, naučených obáv a neistoty. Pomáha znižovať trému, podporuje odvahu a odhodlanie, a preto by sa mala čo najčastejšie využívať aj v školskom prostredí. Uvedené hry môžete využiť jednak v materskej škole, ale aj na 1. stupni základných škôl alebo v školskom klube detí.

 

Postupné napínanie a uvoľňovanie svalov

K celkovému uvoľneniu pomáha aj postupné napínanie a uvoľňovanie svalov doplnené hlbokým pomalým dýchaním. Deti sa zhlboka nadýchnu a zatnú čo najviac päste, brucho, skrátka všetky svaly. Potom pomaly vydychujú a napätie povoľujú. Niekoľkokrát to celé zopakujte.

 

Zívanie

Deti si predstavia, že sa pred chvíľou zobudili a vstali. Dlho zívajú a zároveň pretiahnu telo, ako to robia ráno. Odstráni sa tak rýchlo strnulosť a blokády, ktoré môžu vzniknúť pri sedavom zamestnaní.

 

Slovo

Deti si vyberú nejaké slovo. Zatvoria na chvíľu oči, skúsia sa uvoľniť a pomaly dýchajú. Pritom sa snažia sústrediť len na dané slovo. Všetky ostatné myšlienky nechajú na chvíľu mimo svojej pozornosti a tú venujú len tej jednej danej veci. V budúcnosti kedykoľvek si toto slovo predstavia, pomôže im sa upokojiť sa.

 

Zásuvka

Aj táto technika pomáha deťom zlepšiť koncentráciu a „poukladať“ rozlietané myšlienky a problémy. Deti si sadnú alebo ľahnú (podľa možnosti), zatvoria oči a predstavia si skrinku s otvorenými zásuvkami. V každej je schovaný nejaký ich problém, starosť, neistota, strach a podobne. Zásuvky postupne zatvárajú a s nimi aj svoje starosti. Akonáhle jednu zatvoria, prestanú nad daným problémom premýšľať.

 

Technika korytnačky

Poviete deťom, že sa na chvíľku premenia na  korytnačky. Čo robia korytnačky? Keď sa cítia ohrozené, stiahnu sa do panciera. Potom im učiteľ povie: „Keď ste vo vnútri panciera, musíte pustiť všetky vaše svaly, nechať ruky visieť, uvoľniť nohy, brucho a dýchať veľmi pomaly a hlboko. Myslite na pekné a príjemné veci.“

 

Balóny

Deti si predstavujú, že sú balóny. Za týmto účelom musia sa najprv nafúknuť a potom vyfúknuť, pretože to robia tak aj balóny. Keď im dáte signál, musia nafúknuť balónik, to znamená, že musia naplniť svoje pľúca vzduchom nafúknutím brucha. Aby to deti mohli dobre urobiť, musíte im povedať, aby si položili ruku na brucho, aby tak vnímali, ako sa zväčšuje, keď sa napĺňa vzduchom. Na ďalší pokyn vzduch deti pomaly vyfúknu.

 

Mravec a lev

Pri tejto aktivite striedame rýchle a pomalé dýchanie. Najprv povedzte deťom, aby dýchali tak, ako to robí veľký, silný a rýchly lev. Čiže dýchajú rýchlo. Potom im povedzte, že sú mravce. Mravce sú maličké, a preto dýchajú pomaly a pokojne. Tieto dve formy dýchania striedajte tak, aby ste aktivitu ukončili dýchaním mravcov.

 

Vizualizácia

Povedzte deťom, aby si ľahli, zavreli oči a boli pokojné a uvoľnené. Pustite tichú pokojnú hudbu a povedzte im, aby pomaly a pokojne dýchali. Ďalej im povedzte ich, aby si predstavili lúku s mäkkou trávou, veľmi jemným vetrom a tichom. V ďalšej fáze si predstavujú, ako vonia lúka, kvety, vzduch, ako spievajú vtáky, žblnká potôčik a podobne. Ďalšia verzia spočíva v možnosti predstaviť si pláž, teplo, slnko, morský vánok, vôňu, ktorú má more a podobne.

 

Mandaly

Maľovanie mandaly v príjemnom prostredí môže byť dobrou relaxačnou aktivitou. Pri ich maľovaní spolupracujú pravá a ľavá hemisféra a je to aktivita, ktorá môže pomôcť deťom sústrediť sa. Pri maľovaní môžu počúvať jemnú relaxačnú hudbu. Táto činnosť privádza deti  do stavu pokoja a pohody.

 

Horúca polievka

Deti si predstavujú, že jedia horúcu polievku, ale nesmú si spáliť jazyk. Najprv začnú jemne fúkať polievku. Keď fúkajú, ramená sú uvoľnené. Postupne sa uvoľňuje celé telo.

 

Schody

Deti zavrú oči. Predstavujú si, že kráčajú po schodoch a pomaly počítajú schody od 1 po 10. Schody si predstavujú v mysli. Namiesto schodov si môžu predstavovať aj rebrík, na ktorom musia urobiť 10 krokov. Každý krok predstavuje stále väčšiu relaxáciu a keď sa dostanú na vrchol rebríka, mali by byť v stave absolútneho pokoja.

 

Vtáčiky

Deti si predstavia, že sú  v škole v prírode na horách a užívajú si krásnu prírodu a čistý vzduch. Ľahnú si na chrbát, zatvoria oči a predstavujú si, že sú vtáčik, ktorý má hniezdo neďaleko horského potoka. Toto hniezdo je hlboko v horách. Dýchajú čistý vzduch a lietajú nad stromami. Pijú priezračne krištáľovú vodu. Odpočívajú pri vode alebo na lúke, kde sa hrajú aj s poslednými zvyškami snehu. Po dlhšom hraní sa vracajú domov, kde si ľahnú do svojho hniezda.

 

Loďky na hladine

Deti si ľahnú na chrbát, zatvoria oči a predstavujú si, že po horúcom dni nastáva chladivý podvečer. Ležia v loďke, ktorá si ticho pláva po vode. Voda špliecha na ich loďku, ony sa plavia a počúvajú zvuk vody. Okolo sa rozprestiera záhadný zámocký park, smútné vŕby skláňajú svoje vetvy do jazierka, kde pláva ich loďka. Okolo je ticho, park vyzerá úplne opustený, deti ležia na chrbte a sledujú oblohu, pod ktorou lietajú vtáky a divé kačky.

 

Šteniatka

Učiteľ povie: „Teraz zavrieme oči a budeme sa hrať na malé šteniatka. Takéto šteniatko si pekne celý deň hrá a potom je veľmi unavené. Pritúli sa k mame, zavrie oči a zhlboka dýcha. Krásne pohodlne si ľahne, všetky labky má ťažké, lebo veľa behalo. U mamičky je mu teplúčko a príjemne. Cíti jej teplý a hebký kožúšok a krásne sa mu odpočíva. Má zatvorené oči, snívajú sa mu krásne psie sny a počúva, ako mamičke bije srdiečko. Šteniatko spí, je mu teplúčko a labky mu voľne ležia na zemi. A keď si krásne odpočinie, vyskočí a je svieže. To sa nám všetkým krásne odpočívalo! "

 

Ďalšie relaxačné aktivity sa nachádzajú aj v článku: Aktivity zamerané na rýchlu relaxáciu žiakov na hodine

 


Zdroje a odporúčaná literatúra:
S. Beermann, M. Schubach: Hry na semináře a workshopy
J. Němečková: Hrajeme si s dětmi na rodičovské dovolené
H. Žáčková,  D.Jucovičová, S. Srholcová: Relaxácia nielen pre nepokojné deti
M. Dris: Relaxačné aktivity v predškolskom a základnom vzdelávaní
B. Miguel: Techniky a relaxačné aktivity.
Ortigosa, J. M., Méndez, F. X. a Riquelme, A.: Terapeutické procedúry u detí a adolescentov
M. Nadeau: Relaxačné hry: od 5 do 12 rokov
Čítajte viac o téme: Hry pre deti
Zdieľať na facebooku