Relaxácia pomáha zlepšovať sústredenie, pamäť, navodzuje pocit pokoja, istoty a sebadôvery. Znižuje úroveň úzkosti, napätia, naučených obáv a neistoty. Pomáha znižovať trému, podporuje odvahu a odhodlanie, a preto by sa mala čo najčastejšie využívať aj na vyučovaní.
Aj v triede sa občas vyskytnú situácie, keď je potrebné žiakov zrelaxovať, pretože by asi už nevládali vnímať ďalšie učivo. Ako to urobiť rýchlo, efektívne a hravou formou? Pozrime sa na niekoľko aktivít.
Aktivity pre žiakov
Pizza
Žiaci stoja v kruhu a učiteľ navrhne, aby spoločne „upiekli“ pizzu. Všetci sa chytia za ruky a urobia krok dopredu, aby sa kruh zmenšil. Pustia sa a otočia doprava. Každý má pred sebou „pizzové cesto“ a tým je chrbát spolužiaka. Žiaci si začnú navzájom masírovať ramená. Potom učiteľ povie: „Teraz nakrájame na cesto paradajky na kolieska (žiaci hranou ruky poklepkávajú po chrbte), rozložíme ich na plech (žiaci dlaňami tlačia na chrbát), posypeme oregánom (klepkajú po chrbte špičkami prstov) a nakoniec hotovú pizzu posypeme syrom (krúžia prstami po chrbte).“
Toto cvičenie pomáha uvoľňovať chrbtové a ramenné svalstvo, ktoré býva po dlhom sedení často namáhané.
Písanie trochu ináč
Každý si nájde v triede príjemné miesto. Žiaci stoja uvoľnene. Ich úlohou je predstaviť si, že nos je ceruza, ktorou sa dá písať alebo kresliť. Oči majú otvorené alebo zavrené, ako kto chce. Učiteľ hovorí, čo sa bude kresliť. Napríklad:
- Všetci otočia hlavu doľava a „ceruzou“ (nosom) napíšu svoje meno a priezvisko.
- Všetci otočia hlavu doprava a kreslia veľké kruhy v protismere hodinových ručičiek. Potom urobia to isté, ale hlavou otočenou doprava.
- Všetci namaľujú slona so zdvihnutým chobotom, kvet, slnko...
Učiteľ žiakom pripomína, že majú držať krk voľne a písať alebo kresliť pomaly a plynulými pohybmi.
Toto cvičenie pomáha uvoľniť krčné svalstvo a prečistiť si hlavu.
Pozitívne vibrácie
Žiaci sa rozptýlia po triede. Trochu sa rozkročia a ruky nechajú voľne visieť, dlane smerujú smerom k telu. Na pokyn učiteľa všetci začnú triasť rukami. Po 10 sekundách sa tempo zrýchli a k pohybu sa pripoja aj ramená. Cela polovica tela vibruje. Táto fáza trvá približne 30 sekúnd. Potom všetci pocítia v tele mierne chvenie. Podobne sa môže táto aktivita urobiť aj s nohami.
Toto cvičenie predstavuje najjednoduchší spôsob, ako odbúrať napätie a cítiť sa zase dobre.
Zbavte sa stresu
Žiaci stoja v kruhu a pod vedením učiteľa predvádzajú nasledujúce pohyby:
- Zdvihnú ľavú ruku nad hlavu a urobia úklon smerom doprava.
- Nadýchnu sa, zadržia dych a vydýchnu. Opakujú niekoľkokrát.
- Zdvihnú pravú ruku a uklonia sa doľava.
- Trikrát vydýhnu, zdržia dych a opäť sa nadýchnu.
- Celé cvičnie opakujú päťkrát.
Toto cvičenie posilňuje dýchacie cesty, odburáva stres a zároveň slúži k uvoľneniu chrbtového svalstva.
Je dokázané, že aj krátke pohybové pauzy v škole vedú k odburávaniu stresu a k zlepšeniu koncentrácie.
Trochu iný volejbal
Učiteľ určí dvoch kapitánov, ktorí si z triedy vyberú hráčov pre svoj tím. Obidve družstva sa postavia proti sebe, medzi nimi je nejaká sieť (môže to byť aj malá nástenka). Každý tím dostane 10 balónov. Cieľom je, aby tím mal na svojej strane čo najmenej balónov. Najprv si musia balóny nafúkať a zauzliť. Po odštartovaní hry sa tímy snažia mať na svojom hracom poli čo najmenej balónov, teda ich hádžu súperovi cez sieť. Hra trvá tri minúty. Učiteľ potom spočíta, na ktorej strane zostalo menej balónov.
Pohyb prináša uvoľnenie tela i duše. Vďaka takejto hre sa rozvíja aj dobrá atmosféra v triede a formujú sa vzťahy medzi žiakmi.
Víťazný pokrik samuraja
Všetci stoja v kruhu a držia sa za ruky. Potom si kľaknú a zakričia „ eeeejjjj“ a s hlasným „aaaajj“ sa opäť postavia. Hlasitosť pokriku si určujú samostní žiaci.
Toto cvičenie prináša psychické aj fyzické uvoľnenie. Výborne pomáha pri odburávaní stresu, a to nielen vďaka pokrikom, ale vďaka pohybu. Cvičenie pomáha obnovovať duchovné zdroje a vnáša do skupiny elán.
Obchodníci s dažďom
Žiaci sedia na stoličkách rozostavaných do kruhu. Učiteľ začne hovoriť: „Pred mesiacom som bol v Austrálii u jedného obchodníka s dažďom a ten mi povedal, ako sa dá urobiť pekný letný dážď a ako potom zariadiť, aby svietilo slnko. Tak si to teraz vyskúšame.“
Učiteľ predvedie nejaké gesto, ktorým sa hra začne. Potom gesto zopakuje žiak, ktorý sedí z pravej strany vedľa učiteľa. Potom pokračujú v tom istom ďalší žiaci. Hra pokračuje dovtedy, kým gesto nedorazí k žiakovi, ktorý sedí z ľavej strany pri učiteľovi. Potom učiteľ vymyslí nové gesto.
Ďalšie možnosti, ktoré môžete využiť namiesto gesta:
- lúskanie prstami,
- nepravidelné tlieskanie,
- búchanie rukou o stehno,
- trenie rukami o seba,
- dvíhanie rúk dohora.
Toto cvičnie je relaxačné, odburáva prípadnú agresivitu. Formuje aj vzťahy v kolektíve. Odporúča použiť predovšetkým vo chvíli, keď sú žiaci unavení, napríklad po dlhších rečníckych prejavoch a komunikačných cvičeniach.
ZDROJ: S. Beermann, M. Schubach: Hry na semináře a workshopy