5 znakov, pomocou ktorých môžete zistiť, že človek prežíva úzkosť

Foto: Bigstock
Spozorovať úzkosť u iných ľudí nie je jednoduché, ale existujú znaky, ktoré nám môžu pomôcť tento problém odhaliť. / Foto: Bigstock

Keď ľudia prežívajú naplnený a krásny vzťah, ich snahou, okrem iného,  je aj jeden druhému neustále pomáhať a byť oporou. Je to aj v prípade prežívania úzkostí.  Ako ale odhaliť úzkosť, ktorú druhý môže skrývať aj celý život?

 

Strach je jednou z najdôležitejších a najužitočnejších emócií, ktorá nám pomáha prežiť. Aj úzkosť je strach, ale na rozdiel od neho, nie je užitočná. Zdravý strach nás chráni, ale pretrvávajúca úzkosť nás postupne okráda o slobodu myslenia a následne i správania. Príznaky úzkostných porúch u jednotlivých ľudí môžu líšiť. Medzi typické príznaky patrí strach, vnútorné napätie, podráždenosť, slabá schopnosť sústrediť sa, suchosť v ústach, závraty, svalové napätie, potenie a búšenie srdca. Každý z týchto príznakov negatívne ovplyvňuje každodenný život. Človek môže trpieť viacerými úzkostnými poruchami súčasne a niekedy ešte v kombinácii s inými poruchami nálady, napríklad depresiou. Vtedy ide o takzvanú komorbiditu. Úzkosť a depresia sa často vyskytujú spoločne. Niektorí ľudia sa dokážu o svojich strachoch či úzkosti otvorene rozprávať, iní však svoju úzkosť neodhalia aj celý život. Nechcú o nej hovoriť. Rodinní príslušníci niekedy vidia, že človek nie je vo svojej koži, ale keď on o svojich problémoch nechce hovoriť, nevedia presne, čo mu je. Spozorovať úzkosť u iných ľudí nie je jednoduché, ale nasledujúce znaky vám môžu pomôcť tento problém odhaliť. Včasná pomoc môže urobiť zázraky, a preto určité prejavy netreba podceňovať. Často práve partner alebo partnerka odhalia problémy toho druhého, a tak mu/jej  môžu výrazne pomôcť. Pozrime sa na znaky, ktoré môžu byť prejavom úzkosti a ktoré môžete na iných ľuďoch spozorovať.

 

1. Váš partner/partnerka trpí migrénami a bolesťami hlavy

Medzi typické fyzické príznaky úzkosti patria: závraty, mdloby, triaška, chvenie či napätie v celom tele alebo vo svaloch, zášklby svalov, pocit hrče v hrdle, problémy s prehĺtaním, búšenie srdca, zrýchlený pulz, tlak alebo zvieranie na hrudi, pocit nedostatku vzduchu, plytké povrchné dýchanie, chvenie alebo nepríjemné pocity v žalúdku či bruchu, nevolnosť, pocity na vracanie, hnačka, nutkanie na močenie, únava a vyčerpanosť, návaly tepla alebo zimy, potenie, sucho v ústach, studené alebo spotené tuky, bolesti hlavy, bolesti chrbta, pocity mravenčenia, tŕpnutia, elektriny či znecitlivenia v končatinách alebo iných častiach tela. Jedným z fyzických príznakov chronickej úzkosti sú teda aj časté bolesti hlavy. Keďže stres vyvoláva svalové napätie aj v hlave, často vznikajú bolesti. Ak si váš partner/partnerka často sťažuje na bolesti hlavy bez zjavného dôvodu, môže trpieť úzkosťou.

 

2. Partnerovi/partnerke chýba energia

Ako už bolo spomenuté, chronická úzkosť vás môže úplne vyčerpať, pretože k tomu, aby ste neustále prežívali pocity strachu a obavy, potrebujete veľa energie. Úzkosť môže vyčerpať telo i myseľ, čo vedie k únave a letargii. Prejavom psychickej únavy môžu byť pocity vyčerpania, ospalosť, strata koncentrácie alebo zhoršenie pamäti.

 

3. Jedlo ako prostriedok na upokojenie

Často sa jedenie stáva úľavou či odreagovaním sa od stresu, úzkosti a stáva sa  riešením momentálneho smútku alebo odmenou za prežitie hektického dňa v práci.  Pri emocionálnom hlade sa jedlo stáva prostriedkom na zlepšenie nálady a psychického stavu. Ďalším problémom pri emocionálnom jedení je to, si ľudia často vyberú nezdravé potraviny.  Po emocionálnom jedení sa potom často objavujú výčitky svedomia, hnev voči sebe samému a pocity osobného zlyhania. Takto sa človek ľahko dostane do bludného kruhu, z ktorého ťažko cesty von. Emocionálny hlad prichádza rýchlo, nečakane a je ťažko ovládateľný. Ak by sme emocionálny hlad uspokojovali ovocím, zeleninou a zdravými typmi potravín, nebol by až taký problémový. No pri tomto hlade ľudia siahajú po nezdravých potravinách,  sladkostiach, vyprážaných a mastných jedlách. Pri emocionálnom jedení človek nepozná veličinu, ktorou je pocit sýtosti, ktorá je bežná pre fyzický hlad. Ak si všimnete, že váš partner/partnerka často jedia, a to najmä nezdravé a priemyselne spracované potraviny, môže trpieť úzkosťou.

 

4. Problémy s trávením

Spojenie medzi mozgom a zažívaním je nespochybniteľné, čo je príčinou toho, prečo naša nálada ovplyvňuje to, ako sa cíti naše brucho. Žalúdok a črevá sú obklopené miliónmi nervových buniek, ktoré regulujú trávenie. Tieto bunky pomáhajú posielať správy zo žalúdka do mozgu a naopak. Preto cítite „motýle v bruchu“, keď ste nervózni alebo máte chuť na tučné jedlá, keď ste v strese. Chronická úzkosť je priamo spojená so zlým trávením, ako je napríklad syndróm dráždivého čreva. Keď mozog nie je v poriadku ani trávenie nefunguje správne. Syndróm dráždivého čreva sa netýka len tých, ktorí jedia nesprávne. Ukazuje sa, že hlavným spúšťačom neblahých reakcií tráviaceho traktu môže byť stres, ktorý narušuje rovnováhu mikroflóry. Práve kvôli vysokej koncentrácii neurónov v tráviacich orgánoch je často používaný termín „črevný“ mozog. Aj ním prežívame naše emócie, najmä tie negatívne, ako sú obavy, strach a úzkosť či vnútorné našepkávanie, ktoré označujeme ako intuícia. Aj keď príznaky môžeme najskôr pociťovať len pred stresovou situáciou, môžu nás trápiť aj niekoľkokrát týždenne bez konkrétneho dôvodu.

 

5. Nálada vášho partnera/partnerky je nepredvídateľná

Ak je mozog naplenný úzkostnými  myšlienkami, máme len malú trpezlivosť na veci, ktoré vyžadujú našu pozornosť.  Keď vyžadujete pozornosť od ľudí s chronickou úzkosťou, typicky reagujú tým, že im „prasknú nervy", kričia alebo nejako na človeka zaútočia. Ak sa s týmto spôsobom správania stretávate  u partnera/partnerky často, pravdpodobne pociťuje úzkosť.

 

Ako partnerovi či partnerke pomôcť?

Prečítajte si niekoľko rýchlych a užitočných tipov, pomocou ktorých môžete partnerovi alebo partnerke pomôcť vyrovnať sa s úzkosťou.

 

Správne sa stravujte

Vyvážená strava je silnou zbraňou, ako bojovať proti úzkosti. Jedzte spoločne veľa čerstvej rastlinnej stravy a vyhýbajte sa priemyselne spracovaným potravinám a produktom živočíšneho pôvodu. Konzumujte potraviny s vysokým obsahom omega 3 mastných kyselín. Najviac ich obsahuje špenát, losos, avokádo, rôzne druhy strukovín a orechov. Okrem potravín, ktoré obsahujú omega 3 mastné kyseliny, je potrebný aj dostatočný prísun vitamínu C. Nahraďte vitamín C v podobe tabliet za čerstvé ovocie, ktoré tento vitamín obsahujú. Skúste to bez liekov. Ovocie si môžete aj jednoducho odšťaviť a vypiť. Najvyšší obsah vitamínu C má grep a pomaranč, tiež čučoriedky, marhule alebo banán, ktorý navyše obsahuje aj horčík. Tento dôležitý minerál pomáha pri znižovaní stresu a nervozity.

 

Cvičte

Pomáha akýkoľvek šport a tiež prechádzky v prírode. Je dôležité si dopriať každý deň aspoň  30 minútový pohyb. Príroda je prirodzeným, najúčinnejším a najintenzívnejším zdrojom energie na svete. Slnečné žiarenie nám neposkytuje len teplo, ale využívame ho aj na výrobu elektrickej energie. Energiu vyžarovanú zo Slnka zachytávajú listy stromov. Stromy majú neuveriteľné liečivé účinky. Pokúste sa vymyslieť aktivity, ktoré partnera/partnerku  naozaj bavia. Vyskúšajte napríklad aj jogu, meditáciu, zvukovú terapiu, aromaterapiu alebo masáž.

 

Vytvorte si režim dňa

Niekedy v boji proti úzkosti pomôže to, keď má človek v živote väčší systém  a poriadok.

 

Dodržiavajte pravidelný spánok

Mnohí ľudia trpiaci úzkosťou majú problémy so spánkom. Pomôžte svojmu partnerovi/partnerke dodržiavať stanovený spánkový harmonogram. Stanovte si presný čas, keď zhasnete svetlá, môžete si pustiť relaxačnú hudbu, zapáľte si sviečky, meditujte alebo sa modlite.

 

Počúvajte hudbu alebo hrajte na hudobné nástroje

Výborné účinky má aj hudba. Nie nadarmo sa hovorí, že hudba lieči. Hudba vyvoláva radosť, motivuje, zbavuje stresu, uvoľňuje myseľ a privoláva nové vlny energie. Liečba hudbou sa nazýva muzikoterapia. Počúvanie hudby uvoľňuje dopamín, ktorý má zásadný význam pre zdravé fungovanie centrálnej nervovej sústavy, pozitívne vplýva na emócie, pohyb a zvyšovanie motivácie. Je preukázané, že hudba má vplyv na srdcový tep, dýchanie a nespavosť.

 

Doprajte si saunu alebo kúpeľ

Teplo nielenže uvoľňuje svaly, ale zdá sa, že má vplyv aj na funkcie v mozgu, ktoré zodpovedajú za emócie, vrátane tých, ktoré majú vplyv na tvorbu serotonínu. Poznáme ho aj od názvom „hormón dobrej nálady“. Ak teda máte čas, prípadne priestor, doprajte si trochu relaxačného tepla. Pomôže nielen telu, ale aj duši. V kombinácii s bylinkami dosiahnete dobrý efekt.

Čítajte viac o téme: Zdravie, Úzkosť
Zdieľať na facebooku