Ako pomôcť malým zábudlivcom?

Niektoré deti dokážu byť zodpovedné skôr, iné sa to učia dlhšiu dobu.
Niektoré deti dokážu byť zodpovedné skôr, iné sa to učia dlhšiu dobu. / Foto: Bigstock

Keď deti naposledy za sebou zavrú dvere na materskej škole, stávajú sa z nich školáci a väčšinou po prvýkrát vo svojom živote prijímajú za niektoré veci zodpovednosť. Niektorí to zvládajú lepšie, iní horšie. Ako pomôcť deťom, ktoré často niečo zabúdajú?

 

Deti do škôlky aj zo škôlky chodia v sprievode dospelých, ktorí neustále dávajú pozor, či čiapka a šál nezostali na vešiaku a či plyšový medvedík nezostal zabudnutý triede na koberci. A teraz zrazu musia dávať pozor celkom samy na množstvo vecí. Napríklad na školskú tašku, cvičebný úbor, peračník, preukaz na MHD, bundu, čiapku a keď je chladno aj na rukavice so šálom. Často si nepamätajú, čo majú  na domácu úlohu alebo aké pomôcky si na ďalší deň majú priniesť do školy. V škole si zabúdajú veci a z mnohých inštrukcií si často zapamätajú len jednu. Kvôli zabúdaniu dostávajú v škole poznámky, doma sa rodičia hnevajú. Neskôr zabúdanie využívajú ako výhovorku na to, keď sa im niečo nechce urobiť. Niekedy trvá dlhšiu dobu, kým si dieťa zvykne preberať zodpovednosť za niektoré veci alebo činnosti vo svojom živote. Existuje niekoľko spôsobov, ako v tomto deťom pomôcť.

 

1 | Zošit na úlohy

Zábudlivé dieťa by malo mať zošit, do ktorého si zapisuje úlohy  a veci, ktoré má splniť alebo do školy priniesť. V prvom ročníku môžete poprosiť učiteľku, aby pripomínala dieťaťu, že si má potrebné úlohy zapísať. Je to v tom prípade, keď už písať vie. Kým prváci písať nevedia, učiteľky im väčšinou úlohy zapisujú do tohto zošita. Niektoré na to používajú skupinový čet alebo inú online komunikáciu.

 

2 | Dobre je mať uložené spolužiakovo telefónne číslo

Zábudlivé dieťa by malo mať telefonický kontakt na niektorého zo spolužiakov, aby v prípade, že niečo zabudne, malo komu zavolať a požiadať o pomoc.

 

3 | Vyskúšajte odkazy

Kúpte domov stieraciu alebo korkovú tabuľu, na ktorú dieťaťu napíšete to, čo od neho potrebujete. Využívajte vždy nejaké iné vizuálne podnety, aby si to dokázalo lepšie zapamätať. Pomôcť môžu aj farebné nalepovacie lístky, ktoré môžete umiestniť práve na to miesto, kde ich bude mať dieťa na očiach. Pridajte mu ich aj do školskej tašky, do peňaženky alebo k telefónu.

 

4 | Oblečenie

Pokúste sa kúpiť také bundy, svetre alebo vesty, ktoré majú vrecká. Pripomínajte dieťaťu, aby nosilo kľúče od domu, mobil a peňaženku vždy v tom istom vrecku (v bunde alebo taške). Vrecká, ktoré sa dajú uzatvárať (suchý zips, gombíky, zips) lepšie zabraňujú strácaniu. Ak sa to len trochu dá, špeciálnou fixou na textil napíšte na veci meno dieťaťa. Ak aj zostane niekde niečo pohodené, napríklad v triede alebo v šatni, je výhoda, ak môže nálezca predmet vrátiť dotyčnej osobe. Kľúče alebo karty na dopravný prostriedok môže dieťa nosiť aj na krku v nejakej ľahučkej peňaženke.

 

5 | Môžete skúsiť aj SMS, ak má dieťa v škole mobil

Ak  dieťa neustále  v škole niečo zabúda, pošlite mu v čase odchodu zo školy sms-ku, v ktorej mu pripomeniete, aby si všetko skontrolovalo. Ak aj napriek tomu zostane nejaká vec v škole, tak potom sa u neho už  nejedná o zábudlivosť či roztržitosť, ale o ľahostajný prístup a lajdáckosť. Ak dieťa niečo stratilo, zapojte ho do hľadania a vezmite ho tam, kde predpokladá, že danú vec stratilo.

 

6 | Kúpte aktovku, do ktorej sa zmestí viac pomôcok

Ak zabúdanie neprestáva, kúpte svojmu dieťaťu, ak to jeho telesné miery dovolia, trochu väčšiu, ale nie ťažkú aktovku, do ktorej sa zmestí aj cvičebný úbor, pomôcky na výtvarnú výchovu a podobne. V súčasnosti si však väčšinou všetky tieto pomôcky deti nechávajú v škole v skriniach alebo v šatni.

 

7 | Veci do aktovky pripravujte večer

Dbajte na to, aby si deti chystali školskú tašku už večer. Pri rannom zhone sa celkom ľahko zabudnú niečo doma. Dózy na desiatu si tiež často v škole zabúdajú. Vhodnou alternatívou je papierový sáčok, ktorý môžu hodiť do koša a majú o starosť menej.

 

8 | Občas sa porozprávajte so školníkom

Napriek všetkým opatreniam, dieťa môže niečo stratiť. Z tohto dôvodu sa  oplatí občas navštíviť školníka. Často vďaka nemu tak opäť objavíte dávno stratené veci. Upratovčky a školníci všetky zabudnuté veci na pár mesiacov odkladajú do skladu a čakajú, či sa niekto k nim prihlási. Niekedy aj roky visia v šatniach zabudnuté mikiny, vetrovky a nikto ich nehľadá.

 

9 | Učte dieťa niesť následky za svoje jednanie

Ak dieťa nemá výraznejšie problémy, napríklad s nervozitou, ustráchanosťou, nepozornosťou a podobne, a aj napriek tomu si zabúda často napísať domácu úlohu, nemalo by sa mu to odpustiť. Keby sa mu nenapísaná úloha stále odpusťala, dieťa by si zvyklo, že keď si niečo zabudne, tak sa vlastne nič nedeje. Chýbajúcu úlohu by si dieťa malo doplniť.

 

10 | Poskytnite deťom v živote systém a režim

Rutina a režim má pre deti dôležitý význam z viacerých dôvodov. Okrem toho, že im poskytuje v živote istotu, pocit bezpečia a schopnosť predvídať situácie, učí ich aj tieto situácie zvládať a manažovať si v rámci nich svoje povinnosti. Vďaka vytvorenému systému sa dieťa postupne učí niesť zodpovednosť za svoje veci. Niekedy sa to naučí skôr, inokedy neskôr. Dôležité je ale to, aby ste to aspoň  vyskúšali.

Čítajte viac o téme: Pozornosť a sústredenie
Zdieľať na facebooku