Ako sa chrániť pred deštruktívnou kritikou?

 Ak kritika pramení len zo závisti či zo zlosti a nie je konštruktívna, vtedy hovoríme o deštruktívnej kritike.
Ak kritika pramení len zo závisti či zo zlosti a nie je konštruktívna, vtedy hovoríme o deštruktívnej kritike. / Foto: Bigstock

Kritika nás učí rozpoznávať vlastné chyby, následne ich analyzovať a naprávať. Vhodne podaná spätná väzba od správneho človeka nás môže posunúť o pekný kus dopredu. Ak je konštruktívna kritika zmysluplná, môže nás posunúť vpred a môžeme sa vďaka nej zdokonaliť. Ak však kritika pramení len zo závisti či zo zlosti a nie je ani náhodou konštruktívna, vtedy hovoríme o deštruktívnej kritike. Ako sa pred ňou chrániť?

 

Nie každá kritika je rovnaká. Konštruktívna kritika sa môže pre človeka stať hnacím motorom. Vďaka múdro povedanej kritike môžeme zvýšiť svoje výkony, zlepšiť vzťahy, môžeme sa stať lepšími ľuďmi. Okrem pozitívnej motivácie práve konštruktívna kritika nás učí rozoznávať vlastné chyby, následne ich analyzovať a naprávať. A preto by sme sa mali naučiť nielen správne kritizovať, ale správne kritiku aj prijímať. Toto všetko platí vtedy, keď je kritika opodstatnená a cítime, že kritizujúci má v mnohých veciach pravdu. Negatívna kritika, ktorá však môže byť deštruktívna alebo manipulatívna, však dokáže otriasť aj sebavedomím tých, ktorí netrpia pocitmi menejcennosti a podceňovanie sa nepatrí k ich vlastnostiam. Len veľmi málo ľudí sa dokáže nad kritiku povzniesť a nebrať ju osobne. Vo výhode sú tí, ktorí si vybudovali zdravé sebavedomie a asertívne správanie. Veľmi dôležité je vedieť odlíšiť konštruktívnu kritiku od deštruktívnej, aby sme sa vedeli správne zachovať. Nemá zmysel používať tie isté stratégie pri deštruktívnej kritike. Ako sa teda správne zachovať pri tomto spôsobe kritizovania?

 

1. Uvedomte si, prečo vás niekto kritizuje

Keď vás niekto kritizuje, v prvom rade je dôležité zamyslieť sa nad tým, prečo to robí. V prípade, ak vám chce úprimne pomôcť a v kritizovanej oblasti je skutočne odborník, kritika vám môže pomôcť a posunúť vás vpred. Ak však niekomu len prekáža váš úspech alebo jednoducho neznesie, že ste v niečom lepší alebo  jeho pripomienky nemajú ani hlavu, ani pätu, kritika je úplne deštruktívna. Ľudia veľmi často nielen kritizujú, ale aj ohovárajú iných len preto, lebo im veľmi závidia.Nemôžu zniesť skutočnosť, že niekto iný dosiahol to, po čom túžili oni. Namiesto toho, aby sa vami inšpirovali a pochválili vás, začnú používať neadvekátne kroky, medzi ktoré patrí už aj spomínaná deštruktívna kritika.

 

2. Kritiku na sociálnych sieťach neberte veľmi vážne

Sociálne siete sú plné pseudoodborníkov, ktorí doslova každý deň čakajú len na to, aby mohli niekoho v komentároch poriadne skritizovať. Sú to väčšinou ľudia, ktorí sú sami so sebou veľmi nespokojní, nemajú sa čím zaoberať, nedokážu byť kreatívni, a tak sa snažia aspoň škodiť iným. Práve títo ľudia odrádzajú tých aktívnych od toho, čo robia. Do očí by vám to s najväčšou pravdepodobnosťou nepovedali, no Facebook či Instagram sú na deštruktívnu kritiku priam ako stvorené. Túto kritiku preto neberte priveľmi vážne.

 

3. Nenechajte sa znechutiť názorom iných

Ak sa niekomu nepáči, čo robíte, možno je to len preto, lebo jeho zaujíma niečo iné. Snažte sa obklopiť ľuďmi, ktorých zaujímajú podobné veci ako vás. Nenechajte sa neopodstatnenou kritikou znechutiť. Názory iných, často len zakomplexovaných alebo iným spôsobom nešťastných ľudí, hodnotu vašej práce neznižujú a neovplyvňujú ani vaše skúsenosti alebo to, koľko energie, času a nápadov do vašej práce vkladáte. Keď silno cítite, že niečo chcete robiť a tá práca je zameraná pozitívnym smerom, neadekvátna kritika by vás nemala odradiť v tom, aby ste pokračovali vo svojej činnosti ďalej.

 

4. Popremýšľajte nad tým, kto vás kritizuje

Kto vás kritizuje? Je to nejaký odborník? Poznáte sa osobne? Je tento človek úspešný? Je v danej oblasti lepší ako vy? Je to niekto, koho rešpektujete? Je to niekto, koho si vážite? Je to niekto, kto vás už niekedy aj pochválil? Ak ste si na väčšinu otázok odpovedali NIE, jeho slovám by ste nemali prikladať veľkú váhu.

 

5. Deštruktívna kritika bude existovať stále

Nech už človek robí čokoľvek, nikdy sa všetkým jeho práca nebude páčiť. Vždy sa nájde niekto, kto nájde nejaké nedostatky. Neprajníci totiž boli, sú a budú. A v tom spočíva aj najväčší rozdiel medzi konštruktívnou a deštruktívnou kritikou. Pri  konštruktívnej  kritike sa odstránením nedostatkov zbavíte zároveň aj kritiky. No deštruktívnej  kritiky sa nezbavíte nikdy, pretože ani poriadne neviete, akých chýb by ste sa mali zbaviť.

 

Prijať akúkoľvek kritiku je veľmi ťažké, a to  najmä vtedy, ak je navyše aj nečakaná a týka sa vecí, ktoré sme doposiaľ ako problematické alebo kritiky hodné nevnímali.Či už je kritika konštruktívna, alebo deštruktívna, je potrebné sa  vyvarovať  unáhlených reakcií a emócie udržať na uzde. I keď je to náročné. Je dôležité najprv popremýšľať nad významom kritických slov a pozrieť sa aj na to, KTO a asi PREČO kritiku vyslovil. Vďaka tomu, že nebudete reagovať hneď, buď nájdete  vhodné a logické argumenty pre svoju obhajobu, alebo nebudete reagovať vôbec, ak cítite, že to nemá vôbec zmysel. Pokiaľ kritizujúci nevysvetlí, čo je zlé a prečo je to zlé, nie je odborníkom v kritizovanej oblasti, vyslovená kritika nemá žiadnu váhu a žiadny zmysel.

 


ZDROJ: Elliot Aronson: Sociálna psychológia
Čítajte viac o téme: Kritika
Zdieľať na facebooku