Komplimenty robia ľudí šťastnými a zvyšujú ich výkon. Tak prečo ich nepoužívať?

Niekedy ľudí nemotivujú až tak  peniaze, povýšenie alebo viac dní voľna. Niekedy stačí v správnej chvíli vysloviť kompliment a zamestnanci sú  skutočne šťastní, cítia sa vo firme dobre a majú chuť pracovať.
Niekedy ľudí nemotivujú až tak peniaze, povýšenie alebo viac dní voľna. Niekedy stačí v správnej chvíli vysloviť kompliment a zamestnanci sú skutočne šťastní, cítia sa vo firme dobre a majú chuť pracovať. / Foto: Bigstock

Možno sa práve teraz nachádzate v pozícii nadriadeného a premýšľate nad tým, ako čo najlepšie vašich zamestnancov motivovať. Niekedy to nemusia byť peniaze, povýšenie alebo viac dní voľna. Niekedy stačí v správnej chvíli vysloviť kompliment a vaši zamestnanci budú skutočne šťastní.

 

Mnohí nadriadení si myslia, že ich zamestnanci budú šťastní a motivovaní hlavne vtedy, keď im budú dávať finančnú odmenu alebo ich povýšia. Niekedy však ani toto nestačí. Niekedy ich motiváciu zvyšuje úplne niečo iné, a to je pochvala a rôzne komplimenty. Preto je dôležité dávať ľuďom spätnú väzbu. Povedzte im, čo sa vám páči, nebojte sa tiež povedať, že ste s ich prácou spokojní. Odmena totiž nemusí spočívať len vo finančnom ohodnotení. Z dlhodobého hľadiska budú zamestnanci v práci šťastnejší, ak budú vedieť, že ich prácu registrujete a má pre firmu zmysel.

 

Čo sa deje pri pochvale v mozgu?

Keď ľudia prijímajú pochvalu, v ich mozgu sa uvoľňuje serotonín a z tohto dôvodu sa cítia sebaistejšie a pociťujú hrdosť. Simon Lancaster vo svojej knihe  Na co lidé slyší píše: „Serotonín je droga pýchy. Je to droga, ktorá má rovnaké účinky ako symboly spoločenského postavenia. To je tá droga, ktorá spôsobuje, že sa cítime skvelo, keď si kúpime nádherný nový oblek alebo dostaneme veľké množstvo lajkov na Facebooku.“ Serotonín spôsobuje, že sa ľudia cítia príjemne a šťastne. A výskumy ukazujú, že to nefunguje len u osôb, ktoré sú chválené, ale aj u tých, ktoré chvália. Toto medzi nimi vytvára spojenie a zvyšuje tak aj hladinu oxytocínu. A to ešte nie je všetko. Ľudia vždy vyhľadávajú pochvalu. Úžasná spätná väzba preto napĺňa ich očakávania, čím sa aktivuje aj dávka dopamínu. Z týchto dôvodov komplimenty zvyšujú úroveň výkonu, angažovanosti a pracovného nasadenia. Vedie k tomu, že ľudia sa cítia príjemne. A keď sa cítia príjemne, cítia zároveň povinnosť vám to nejakým spôsobom vrátiť. Simon Lancaster vo svojej knihe tiež uvádza, že jedna zo štúdií ukázala, že ak ľuďom hovoríte komplimenty, môže to zvýšiť o 30 percent počet tých, ktorí sú ochotní pomáhať  alebo ešte viac pracovať.

 

Ako správne chváliť?

Hovorí sa, že nepomínať by sme mali v súkromí a chváliť by sme mali na verejnosti. Taktiež je potrebné sa sústreďovať na to, čo ľudia robia dobre a nie na to, čo robia zle. Úlohou dobrého nadriadeného by malo byť aj to, aby dokázal tlmiť stres na pracovisku. Nízke hladiny serotonínu spôsobujú, že ľudia sú agresívni, nahnevaní a impulzívni. Naopak, vysoké hladiny vedú k tomu, že sú sebaistí, silní a výkonní. Niekedy je ťažké hľadať na niekom niečo dobré, ale keď sa vám to podarí, máte šancu tohto zamestnanca motivovať k lepšiemu výkonu. Niektorí ľudia nevedia chváliť preto, lebo si myslia, že je to veľmi priehľadné a každý ich zámer hneď odhalí. Simon Lancaster píše, že nad týmto pocitom sa netreba zamýšľať, pretože v konečnom dôsledku každý si rád vypočuje kompliment. Tiež je dokázané, že väčšina ľudí si aj tak myslí, že sú oveľa lepší, ako v skutočnosti sú. Z tohto dôvodu je možné predpokladať, že keď im polichotíte, budú si myslieť, že sa snažíte správať úprimne. Kompliment sa dá vyslať aj prostredníctvom niekoho tretieho. Môžete niekomu povedať, že jeho kamarát je geniálny. Dotyčnému sa to určite dostane do uší.

 

Ako sa vyjadruje vedúci pracovník, ktorý vie zamestnancom lichotiť?

Aby sme si vedeli predstaviť človeka, ktorý vie hovoriť komplimenty, ukážeme si to na príklade. Takýto človek sa vyjadruje približne takto: „Často sa ma pýtajú, čo je zdrojom mojej každodennej inšpirácie. Odpoveď je jednoduchá. Ste to vy. Som šťastný, keď vás vidím v práci. Zaujíma ma všetko, na čom momentálne pracujete. Kvôli vám aj ja mám rád túto prácu a rád sem chodím. Aj vy ma motivujete k tomu, prečo rád pracujem pre túto firmu. Viem, že teraz nie sme vo fimre na tom najlepšie, ale ak spoločne popremýšľame, ako to zmeniť, určite sa nám to podarí.“

 

Ako sa vyjadruje vedúci pracovník, ktorému ide len o výkon?

„Zožente všetkých, nech sem rýchlo prídu. Mali by sme  byť jednotní, mali by sme byť ako jedna rodina. Povedzme si to však na rovinu. Táto firma nie je jednotná. Medzi nami je len 10 percent tých, ktorí túto firmu niekam posúvajú. Zbytok si chodí len po výplatu. Myslíte si, že to nevidím, ako dlho sa zdržujete na obede? Myslíte, že neviem, že si neustále s niekým píšete na sociálnych sieťach? Už toho mám vážne dosť!“

 

Z uvedeného vidíme, že obaja vedúci sa snažia zamestncov motivovať. Rozdiely v spôsobe sú však viditeľné.

 

Čo pomáha vytvoriť podporujúce prostredie?

Okrem komplimentov existuje ešte niekoľko stratégií, ktoré pomáhajú ľudí motivovať. Sú to napríklad tieto:

 

Každého zamestnanca skúste vnímať ako jedinečnú osobnosť

Skvelý šéf pristupuje ku každému zo svojich podriadených osobitne, rešpektuje jeho individualitu a pristupuje k nemu štýlom, ktorý zamestnancovi vyhovuje. Uvedomuje si totiž, že len tak z neho dostane to najlepšie.

 

Snažte sa byť spravodliví

Nadriadení, ktorí nemajú dostatočné vedúce schopnosti, si z podriadených vyberajú svojich obľúbencov a podľa toho ich aj finančne hodnotia. Správny šéf však vie, že podriadení si zaslúžia byť oceňovaní podľa toho, čo pre firmu robia a nie podľa toho, či s nimi má nadštandardný vzťah.

 

Oceňujte nápady

Priemerný šéf očakáva od svojich zamestnancov, že budú na všetko, čo povie, oduševnene prikyvovať. Neočakáva nesúhlas, námietky či nebodaj protestovanie proti jeho nápadom či vyhláseniam. Ak však pracujete so skutočným lídrom, bude si vážiť, že uvažujete inak ako on a snažíte sa tak posúvate firmu ďalej. Skvelý šéf ocení každý jeden nápad, ktorý zamestnanec prinesie. Nemusí všetky z nich zrealizovať, niektoré odmietne, ak v nich nevidí zmysel, nezabudne však oceniť aktivitu a záujem.

 

Naučte sa ďakovať

Ak sú ľudia nešťastní v zamestnaní, neodchádzajú z práce väčšinou kvôli výplate, ale kvôli nespokojnosti so šéfom. Častým problémom je, že nadriadený ignoruje ich prácu a ak sa im aj niečo podarí, nepočujú slová vďaky. Verejná pochvala a poďakovanie za dosiahnuté výsledky dokážu byť v niektorých prípadoch lepšou motiváciou ako zvýšenie platu.

 


Zdroj: Simon Lancaste: Na co lidé slyší
Čítajte viac o téme: Motivácia
Zdieľať na facebooku