http://sk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=pyBLof_1tJFs2mFLvdYSh_UVrocRrBsq67YxVpr5wOj.F7/fastid=naqaxhriiwgrqphcbzfuskyfuymr/stparam=sioeeusnok/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url= http://sk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=pyBLof_1tJFs2mFLvdYSh_UVrocRrBsq67YxVpr5wOj.F7/fastid=naqaxhriiwgrqphcbzfuskyfuymr/stparam=sioeeusnok/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.cerstvehlavicky.sk/?utm_campaign=cerstve_hlavicky&utm_medium=mobile_branding&utm_source=eduworld&utm_content=300x300&utm_term=kaufland
Články: Pre študentov
O projekte

 

Chade - Meng Tan: Jednoduché návody, ako prežiť šťastne každý deň

Jaroslava Koníčková
Autor článku
Foto: Unsplash
Niekedy stačí urobiť len pár nebadaných zmien a môžeme prežívať šťastnejší život. / Foto: Unsplash

Chade - Meng Tan patrí k prvým zamestnancom firmy Google, je oceňovaným softvérovým inžinierom a spisovateľom. Vo firme Google pracoval 15 rokov. V súčasnosti sa venuje hlavne filantropii a učí na univerzite v Singapure. Bol osemkrát nominovaný na Nobelovu cenu za mier. Je autorom mnohých kníh, v ktorých sa venuje predovšetkým osobnému rozvoju, bdelej pozornosti a emocionálnej inteligencii. Organizuje kurzy, ktoré sú zamerané na osobný rozvoj, šťastné nastavenie mysle a meditácie.

 

Človek si neustále stanovuje nové ciele a snaží sa prežívať úspešný a šťastný život. Niekedy sa mu to darí lepšie, inokedy to ide ťažšie. Chade - Meng Tan v knihe Tima Ferrissa Nástroje titanov uvádza niekoľko jednoduchých rád, ako docieliť, aby sme žili taký život, po akom túžime a prežívali sme šťastie každý deň.

 

Nájdite si priateľov, s ktorými môžete robiť spoločné aktivity

Napríklad je veľmi ťažké športovať úplne sám. Ak však niekomu sľúbite, že niekde v rovnakom čase budete chodiť spoločne, dodržíte to ľahšie. Je to ľahšie preto, lebo pri cvičení budete mať spoločnosť a takáto dohoda vás motivuje tiež k tomu, že sa navzájom podporujete. Je dobré mať takéhoto kamaráta nielen na šport, ale i na ďalšie rôzne aktivity, ktoré vás povzbudzujú k lepšiemu životu. Chade - Meng Tan odporúča hlavne mimoriadne zaneprázdneným ľuďom tréning bdelej pozornosti. V súvislosti s týmto odporúča nájsť si kamaráta/kamarátku, s ktorým/ s ktorou  sa budete stretávať aspoň na 15 minút raz týždenne a budete spolu viesť rozhovor, ktorý by sa mal dotýkať týchto dvoch tém:

  1. Ako som na tom v oblasti dodržiavania záväzku pravidelne meditovať?
  2. Čo nové mi prišlo do života v súvislosti s praktizovaním tejto činnosti?

 

Pre šťastnejší život stačí aj jeden vedomý nádych a výdych denne

Ľudia sa niekedy veľmi ťažko donútia meditovať alebo sa venovať bdelej všímavosti. I keď vedia, že v súčasnosti je veľmi potrebné sa tomu venovať, odporúča sa to na mnohých kuzoch sebarozvoja, realita je taká, že si len málokedy nájdeme na to čas. Chade - Meng Tan kvôli tomu, aby motivoval aj tých najlenivejších, hovorí: „Nemusíte robiť nič iné, len sa raz denne vedome nadýchnite a potom vydýchnite. Naozaj len raz. Stačí sa raz nadýchnuť a vydýchnuť s plným uvedomením a povinnosť na daný deň máte za sebou. Všetko, čo spravíte navyše, môžete vnímať ako bonus.“

 

Dôležitosť jedného nádychu a výdychu vychádza z dvoch dôvodov. Prvým je zotrvačnosť. Ak sa noazaj odhodláte raz denne sa vedome nadýchnuť a potom vydýchnuť, s plnením svojho záväzku nebudete mať problém a vaša prax bude napredovať sama od seba – zo zotrvačnosti. Keď neskôr pocítite, že si môžete pridať niečo navyše, ľahko to splníte. Tento zvyk je ľahké dodržiavať. Druhý dôvod je, že už zámer meditovať je vlastne meditáciou. Návyk denného vedomého dýchania vás naučí rozhodnúť sa každý deň pre seba urobiť niečo láskavé a prospešné. A keď bude láskavosť k sebe samému silná, snaha o vedomý život sa stane jednoduchšou.

 

Metóda JE PREČ

Toto je jednoduchá metóda, ktorá posilňuje schopnosť všímať si neprítomnosť bolesti, a to psychickej, fyzickej i emocionálnej. Netýka sa však len bolesti. Pomocou tejto metódy učíme myseľ, aby si všimla, že sa skončil jeden nádych a výdych. Je preč. Po odznení myšlienky si všimnite, že skončila. Je preč. Po odznení emócie, napríklad radosti, hnevu, smútku alebo inej, si všimnite, že skončila. Je tiež preč. Keď  zrazu zmizne zmyslový vnem alebo jeho časť, všimnite si to. Pod všimnutím máme na mysli jasné uvedomenie si bodu prechodu medzi prítomnosťou vnemu alebo jeho časti a jeho neprítomnosťou. Môžete použiť aj slovo PREČ. Nevadí, ak nejakú chvíľu nič nezmizne. Stačí počkať. Ak sa začnete obávať, prečo sa nič nekončí, stačí si zakaždým všimnúť koniec tejto obavy. Prečo by nás vlastne malo zaujímať, či dokážeme spozorovať chvíľu, keď nejaký zmyslový vnem zrazu skončí? Pri problémoch, nepohode či bolesti nám nepomôže hľadať odpovede v mysli ani v tele. Jedinú úľavu nám môže priniesť fakt, že každý zmyslový vnem raz skončí. Ide tu o zmenu návyku vnímať nové začiatky za návyk vnímať nové konce. Podľa názoru Chade - Meng Tan malá úľava nastane okamžite.

 

Láskyplná dobrotivosť

Šťastnejší a krajší život môžeme prežívať aj vďaka tomuto jednoduchému cvičeniu. Chade - Meng Tan odporúča: „Predstavte si dvoch ľudí a želajte im, aby boli šťastní. Nemusíte to vysloviť nahlas, len si to pomyslite. Ide o 10 sekúnd myslenia.“ Keď Chade - Meng Tan robil toto cvičenie na svojich kurzoch, všimol si, že po tomto cvičení sa ľuďom tvár rozjasnila a cítili sa šťastnejšie. Hovorí: „Takto vyzerá radosť prameniaca z láskyplnej dobrotivosti.“ Ukazuje sa, že byť autorom láskavej myšlienky je odmenou samo osebe. Ak chcete zintenzívniť svoj pocit šťastia, stačí, ak niekomu inému, hoci aj cudziemu, zaželáte šťastie. To je všetko. Nevyžaduje si to v podstate žiaden čas ani námahu. Môžete vyskúšať buď nenápadné precvičovanie, alebo vedomé cvičenie sústredenia sa na radosť z láskyplnej dobrotivosti.

 

Nenápadné precvičovanie: želajte cudzím šťastie

V práci alebo v škole nájdite dvoch náhodných okoloidúcich alebo vedľa sediacich kolegov či spolužiakov. Potajomky im zaželajte šťastie. Len si to pomyslite. Celé cvičenie je založené na myslení.

 

Vedomé cvičenie: Sústredenie sa na radosť z láskyplnej dobrotivosti

Posaďte sa tak, aby ste dokázali ostať čulí, ale zároveň uvoľnení. Oči môžete zatvoriť alebo ich môžete nechať aj otvorené.Opakujte raz za minútu. Pomyslite si na osobu, ku ktorej viete ľahko pocítiť láskyplnú dobrotivosť. Zaželajte jej šťastie. Možno pocítite radosť. Ak sa to stane, svoju plnú pozornosť sústreďte na radosť, až kým nepominie. Zvyšok minúty nechajte myseľ odpočívať. Na začiatku ďalšej minúty začnite od prvého kroku. Opakujte do uplynutia 3 minút. Ak však pocítite potrebu uvoľniť myseľ skôr, pokojne to urobte.

 

Chade - Meng Tan je presvedčený, že vďaka týmto cvičeniam sa počas dňa výrazne zvyšuje pocit šťastia. Keď sa zameriavate na prianie šťastia iným, odpútavate sa od svojich vnútorných dialógov, sústreďujete sa na iných a aj vďaka tomu zabúdate na vlastné problémy.

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Šťastie, Meditácia, Mindfulness
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.