Ako sa brániť v školstve proti vyhoreniu?

Učiteľ patrí medzi rizikové povolania, kde môže ľahko prísť vyčerpanie. Existujú však stratégie, ktoré učiteľom môžu pomôcť nestratiť svoj zápal a robiť svoju prácu s nadšením.
Učiteľ patrí medzi rizikové povolania, kde môže ľahko prísť vyčerpanie. Existujú však stratégie, ktoré učiteľom môžu pomôcť nestratiť svoj zápal a robiť svoju prácu s nadšením. / Foto: Shutterstock

Učiteľská profesia je spolu s inými pomáhajúcimi profesiami považovaná psychológmi za tie povolania, v ktorých sa najčastejšie stretávame so syndrómom vyhorenia. Ako sa nenechať zničiť tým, čo máme radi?

 

Syndróm vyhorenia sa najviac týka profesií, kde sa vyžaduje väčšia emočná zaangažovanosť. Vzniká hlavne vtedy, ak človek dlhodobo viac energie vydáva, ako prijíma. Práca v školstve nie je jednoduchá, často je sprevádzaná protichodnými alebo často meniacimi sa požiadavkami. Toto asi najviac vyčerpáva učiteľov. A potom neustála kriktika, vysoké nároky, tlak zo strany vedenia, spoločnosti a rodičov. Niekedy je naozaj ťažké zachovať si v takýchto podmienkach chladnú hlavu a robiť prácu s nadšením a radosťou. Existuje však niekoľko stratégií, ktoré vám môžu pomôcť nielen v školstve vydržať, ale urobiť si z učenia stále príjemnú a radostnú prácu.

 

1. Pestujte si nadhľad

Poznáte to. Závidia vám prázdniny, krátku pracovnú dobu, skutočnosť, že nepracujete v noci. Určite sa cítite urazení a nepochopení. Len vy viete, že ešte v noci opravujete písomky, budíte sa zo sna kvôli žiakovi, ktorému neviete pomôcť a cez dovolenku, ktorú si musíte brať v čase prázdnin, doťahujete veci, ktoré nestíhate urobiť v čase vyučovania. Viete to vy, vaša rodina a možno susedia. Vy máte čisté svedomie, nerobíte tým nič zlé, keď si musíte zobrať nútenú dovolenku v čase žiackych prázdnin. Nemáte už chuť nikomu to vysvetľovať? Ani nevysvetľujte! Vaše čisté svedomie vám dovoľuje chodiť so vztýčenou hlavou. Nemusíte sa za nič hanbiť a cítiť sa menejcenne. Systém je nastavený tak, ako je a vy to aj tak neovplyvníte. Urobte si svoju prácu na 100 percent (niekedy urobte aj niečo navyše) a svetom sa vám bude kráčať ľahko. A uvedomte si, že ľudia dnes nenadávajú len učiteľom, ale aj poštárom, úradníkom, predavačkám, daňovákom či poisťovákom. Učitelia sú len veľmi na očiach, lebo deti majú v rodine takmer všetci. Ak si svoju prácu robíte kvalitne, nevšímajte si negatívne reakcie okolo vás. Radšej svoju pozornosť zamerajte na niečo iné. Či si to verejnosť chce priznať alebo nie, táto profesia je pre svet veľmi dôležitá a má teda veľký zmysel ju vykonávať. Hoci niektoré povolania už zanikajú alebo záujem o ne klesá, práca učiteľa má ešte stále perspektívu. Školy tu budú vždy, len možno budú meniť svoju podobu. A nezabúdajte na slová Jána Amosa Komenského: „Komukoľvek môžeš pomôcť, pomôž mu rád, i celému svetu! Slúžiť a pomáhať sú vlastnosti vznešených pováh.“

 

2. Neupínajte sa len na školstvo

Poznám učiteľov, ktorí celú svoju energiu, telo i dušu obetujú školstvu. A potom čakajú, že ich niekto bude za to všetko chváliť, uznávať ho, ďakovať mu. No, môže sa toho dožiť, ale väčšinou tomu tak nie je.  Ale nezatrpknite kvôli tomu, ak sa vďaky či uznania nedožijete. Neučíte predsa kvôli tomu. A zlú náladu vie spôsobiť aj nespravodlivé udeľovanie odmien či osobných príplatkov. Práve kvôli tejto nespravodlivosti veľa učiteľov vyhorelo a usídlila sa v nich apatia. Nenechajte sa však znechutiť.  Pomôcť vám môže aj nasledujúca rada. Nevenujte celú svoju energiu len školstvu. Buďte perfektní a urobte maximum na vyučovaní, milujte svojich žiakov, ale nerozdávajte im svoju energiu od rána do večera. Ak je to len trochu možné, nájdite si aj niečo iné. Niečo, čo vám dáva pozitívnu spätnú väzbu alebo niečo, čo vám dáva pocit šťastia. Ideálne je, ak vám táto ďalšia činnosť dokáže priniesť aj nejaký malý zárobok. Môžete v kultúrnom stredisku nacvičovať s dôchodcami divadlo, precvičovať jogu, trénovať plávanie, písať články, cez víkend robiť sprievodcov v cestovnej kancelárii, môžete prednášať niečo, čo je vašou srdcovou záležitosťou a v čom sa nemôžete realizovať v škole a podobne. Toto považujem za najlepšiu terapiu pre učiteľa. Učiteľ, ktorý nechce úplne vyhorieť, musí robiť aj niečo iné.

Aj ja som dlhé roky žila v presvedčení, že ak celé svoje JA venujem škole, budem ten najšťastnejší človek na svete. Po 20 rokoch som z tohto presvedčenia vytriezvela a dnes som šťastná, že sa môžem venovať aj ďalším aktivitám. A každý deň ďakujem Zuzke  a  Eduworldu za to, že mám  možnosť písať. J Je úplne úžasné nemyslieť len na plány práce a mojich žiakov i keď ich mám veľmi rada. Vďaka tomu, že sa v myšlienkach dostávam aj do iného sveta, akým je škola, dokážem sa na vyučovanie ešte viac tešiť, a to aj napriek tomu, že učím už 27 rokov.

 

3. Nemusíte byť každý deň stopercentní

Ja viem, od učiteľa stopercentnosť každý očakáva. Ale riadiť sa ňou až do dôchodku vydrží len málokto. Práve perfekcionalistom hrozí najrýchlejšie vyhorenie. Normálne občas môžete povedať, že niečo neviete. Myslíte si rodičia žiakov vedia úplne všetko? A viete, kedy sú žiaci najšťastnejší? Keď nie ste ten najmúdrejší človek na svete, ale keď ste úprimne ľudskí! Keď vchádzate do triedy s úsmevom na tvári, keď cítia, že vás práca baví, keď ste spravodliví, milujúci, nadšení a keď máte chuť experimentovať. Nedopustia na vás, keď sa ich opýtate, čo robia na hodinách najradšej a potom to s nimi robte. Vychutnávajte si spoločne každý deň. Keď ste už totálne vyčerpaní, nechajte robiť viac žiakov. Rozdeľte im úlohy a vy sa na chvíľočku staňte pozorovateľom. Tvárte sa, že sa chcete od nich tiež učiť. Uvidíte ten príval energie, ktorí zo žiakov bude žiariť. Buďte spravodliví a úprimní. Žiaci vedia dokonale vycítiť, či vám na nich naozaj záleží a či to s nimi myslíte vážne. Viac ako inokedy žiaci potrebujú cítiť lásku, ľudskosť, záujem. A potrebujú tiež veľa komunikovať. Robte si čo najčastejšie komunitné kruhy. Ja viem, je potrebné neustále opakovať na Testovanie 5 a 9, mňa to tiež zdržuje a rozčuľuje, ale keď sa to len trochu dá, veľa komunikujte a využívajte tvorivé a zážitkové metódy. Budete do školy chodiť radi vy aj  vaši žiaci.

 

4. Neriešte všetky problémy sveta

V učiteľoch je zakorenené, že cítia zodpovednosť za celý svet. Povedzte si však, že budete riešiť len to, čo sa vás bezprostredne dotýka, teda vašu triedu, predmet, ktorý učíte, súťaže, ktoré organizujete, programy, ktoré nacvičujete. Nerobte zbytočne to, čo sa od vás nevyžaduje, a to hlavne vtedy, ak si to nikto neváži. Myslite na seba a na svoju spokojnosť. Urobte perfektne to, čo je vašou povinnosťou a nezaťažujte sa tým, čo prúdi mimo vás. Učitelia sa často sami od seba zavaľujú rôznymi úlohami, funkciami, činnosťami, ktoré by ani nemuseli robiť, ale oni ich robia, lebo si myslia, že v očiach druhých budú ešte lepšími. Uvedomte si, že sa musíte zachovať svieži a vitálni hlavne pre svojich žiakov a vašu rodinu. Postupne sa zbavte takých funkcií, ktoré vás neobohacujú a neposúvajú vpred. To si radšej choďte zacvičiť, ako by ste mali sedieť na nezmyselnej schôdzi. Alebo sa  sústreďte na veci, ktoré nás presahujú, teda na  duchovné hodnoty: kultúru, umenie, dobro, krásu, vieru, lásku, nádej.Obklopujte sa krásnymi citátmi a motivačnými videami.Pozerajte filmy s pozitívnym posolstvom, čítajte si životopisy ľudí, ktorí sa obetovali pre iných a nachádzali v tom vlastné šťastie.

 

5. Neustále sa vzdelávajte

Ja viem, že neustále zbieranie kreditov je viac ako vyčerpávajúce, pretože nestíhate poriadne učiť žiakov ani sa vzdelávať. Niektoré vzdelávania sú úžasné, no niektoré aj nudné. Ale pokúste sa aj z toho najnudnejšieho  vzdelávania urobiť si zábavu. Možno si len zopakujete to, čo už dávno viete, možno stretnete starých známych a možno sa práve na nejakom školení zamilujete. Človek nikdy nevie. Ja na vzdelávania chodím preto, aby som si vypočula názory učiteľov, zistila, čo sa vlastne v školstve zmenilo, kde sme sa posunuli a aká je atmosféra v iných školách. Je dôležité občas vyliezť z ulity a stretnúť aj učiteľov mimo stabilného učiteľského zboru. Aj veci, ktoré sa vám nechcú robiť, berte ako výzvy. A keď sa k tomu postavíte pozitívne, nájdete vo všetkom niečo dobré. Jednou z najlepších možností ako urobiť svoj život zaujímavejším je i spoznávanie nových ľudí. Každé spojenie,  ktoré si vytvoríte s iným človekom,  či už s kolegami na pracovisku, na školeniach, pri tvorbe projektov, zbieraní kreditov je ako otvorenie malých dverí do sveta. Ak je toto spojenie skutočne cenné, môžu títo ľudia s vami zdieľať množstvo zaujímavých udalostí, nápadov a skúseností, ktoré zažili. A tak sa váš život stále obohacuje o nové skúsenosti, zážitky a poznanie nových vecí.

 

6. Uvedomujte si, že učitelia sú výnimoční ľudia a vy ste jedným z nich

V dnešnej dobe, keď každý chce byť hviezdou a stredobodom pozornosti, mnohí učitelia majú vypestovanú obdivuhodnú vlastnosť, a to schopnosť počúvať iných. Vďaka tejto vlastnosti môžu mať veľa priateľov a ak sú tí  priatelia ešte aj dobrí a milí, je to pre vyčerpaného učiteľa ďalší zdroj pozitívnej energie. Učitelia nie sú draví, skorumpovaní a bezohľadní karieristi bez svedomia (až na výnimky). Práve naopak, sú veľmi skromní, zodpovední a pracovití. Z hľadiska rozvoja osobnosti sú to veľmi pozitívne vlastnosti, ktoré majú z dlhodobého hľadiska veľmi priaznivý vplyv na  duševnú rovnováhu a pocit šťastia. MUDr. Ján Hnízdil, odborník v oblasti komplexného  rehabilitačného lekárstva, povedal: „ Práca ktorá prináša osoh čo najväčšiemu počtu ľudí, je najzdravšia.“

Aj podľa vedeckých zistení  Sonji  Lyubomirskej, profesorky  University of California, na pocit šťastia vplýva predovšetkým tvorivosť, práca so sociálnymi skupinami, ochota pomáhať, láskavosť, súcit a pokora. Takmer všetky vymenované javy sprevádzajú učiteľov každý deň. A práve aj toto zistenie môže byť pre učiteľom najlepším liekom proti vyhoreniou. Podstatné je, aby sme si tieto skutočnosti dokázali uvedomovať a pripomínali si ich každý deň.

 

7. Budujte si svojich 6 stien

Proti vyhoreniu český psychiater, spisovateľ, pedagóg, gréckokatolícky kňaz a esperantista Prof. PaedDr. ThDr. MUDr. et MUDr. Max Kašparů radí budovať svojich šesť stien. Keď do miestnosti postavíme sviecu, bude horieť. Ak však spadne jedna stena, začne prúdiť vzduch, ak spadne aj druhá vznikne prievan a plameň uhasí. Podobne je to s človekom. Aby nezhasol, musí mať v živote vybudovaných šesť stien. Prvá stena predstavuje  to, čo je pred nami. Musíme mať nejakú perspektívu, teda niečo, na čo sa tešíme. Zadná stena charakterizuje ľudí, o ktorých sa môžete oprieť. Po našej ľavici, bližšie k srdcu, je stena, ktorá je charakterizovaná našimi priateľmi. I keď ste ženatí a vydaté, netreba žiť v manželstve ako v ponorke. Treba mať priateľa, pred ktorým si človek môže vyliať srdce. Pravá stena predstavuje tých, s ktorými v živote spolupracujeme. Je dôležité, aby na pracovisku boli dobré vzťahy. Podlaha je miesto, na ktorom mám pevne stáť a nepozerať sústavne, že niekde inde by to bolo lepšie. Šiesta stena je strop – veci, ktoré nás presahujú – duchovné hodnoty: kultúra, umenie, dobro, krása, viera, láska, nádej – pršia z neba, preto ich dávame na strop. „Budujte tento šesťsten a triasť sa bude každé vyhorenie,“ hovorí Max Kašparů.

 

8. Záchranný balíček pre učiteľa v skratke

  • dodržiavajte vyvážený životný štýl – nepodceňujte zásady psychohygieny: ako je dostatok spánku, aktívny pohyb, odpočinok,
  • pestujte si priateľské vzťahy na pracovisku,(ak nemáte dobrú kolegyňu, nájdite si priateľku niekde inde),
  • dôsledne si plánujte voľný čas,
  • vyhýbajte sa rutine, obmeňujte pracovné postupy, využívajte zážitkové metódy,
  • naučte sa riešiť a zvládať konflikty, skúste byť asertívni,
  • učte sa ďakovať a odpúšťať,
  • primerane a často ventilujte emócie,
  • pestujte si záujmy, robte niečo len pre potešenie,
  • neustále sa vzdelávajte,
  • doprajte si dovolenku,
  • smejte sa,
  • meditujte alebo cvičte jogu.
Čítajte viac o téme: Syndróm vyhorenia
Zdieľať na facebooku