Žiaci, ktoré sa spolu hádajú a bijú, sú často poriadne rozčúlení, ba niekedy až rozzúrení. Kvôli týmto pocitom nie sú schopní sa navzájom počúvať a nie to ešte si rozumieť. Skôr, než dospelí začnú hľadať vinníkov, je potrebné naučiť žiakov odreagovať sa a upokojiť svoje emócie. A to sa dá aj pomocou hier a rôznych aktivít. Keď sa žiaci správne odreagujú, sú ochotnejší pokojne sa porozprávať o probléme, ktorý sa vyskytol. Je vhodné prejaviť žiakovi aj určité porozumenie. K tomu, aby žiak porozumenie pocítil a tiež pochopil náš názor na neprimerané správanie, môžeme použiť napríklad tieto vety: „Janko, viem, že máš veľkú zlosť na Miška, ktorý ti zobral kocku zo stavebnice. Mňa by to asi tiež nahnevalo, keby mi niekto niečo zobral. Ale aj tak by si ho nemal biť.“
Pozrime sa na hry, techniky a aktivity, ktoré môžu učiteľom a vychovávateľom v procese odbúravania napätia pomôcť.
Roztrhané noviny
Aby sa rozzúrený žiak zbavil zlosti, postaví sa pred dvojlist z novín, ktorý držia z druhej strany ďalší dvaja žiaci. Žiak môže robiť päsťou do novín údery, a to by mu malo pomôcť. Ak mu nepomôže jeden dvojlist, môžete použiť ďalší. Najideálnejšie je, keď aktivita postupne prejde do zábavy alebo iných pozitívnych prejavov.
Lopta proti stresu
Je dobré, kde máte v škole priestor, kde môžu žiaci hádzať loptu o zem. Túto loptu môžu použiť, keď cítia napätie. Môžu búchať o podlahu a môžu na to použiť obidve ruky. Je lepšie, keď im dáte loptu, ktorá veľmi neskáče, aby sa niečo nepoškodilo. Dobré sú aj mäkké lopty.
Ohýbame hliníkový drôt
Aj obyčajný drôt môže pomôcť pri odbúrávaní stresu žiakov. Dovoľte im drôt ľubovoľne ohýbať. Toto im pomôže vybiť si zlosť a opäť sa upokojiť. Niektorí žiaci dokážu z drôtu vytvoriť zaujímavé útvary.
Farby proti hádke
Dobrou metódou na odburávanie nahromadenej agresivity je maľovanie prstami na veľkej ploche. Pri tejto aktivite môžete dať veľký výkres napríklad na spojené lavice alebo na zem a dovoľte žiakom, nech na výkres prstami zaznamenajú voľný priebeh svojich emócií. Túto techniku môžete využiť aj vtedy, keď sa dvaja žiaci hádajú alebo bijú. Dajte im farby a povedzte im, aby svoju zlosť preniesli na výkres.
Emócie a bubnovanie
Bubnovanie je vhodné pre pokojných žiakov, ale aj pre žiakov temperamentných.Tým, že žiaci silne a rytmicky bubnujú, môžu na seba upozorniť a tiež sa vyblázniť. Ak máte v škole bubon s veľkou plochou, môže bubnovať aj viac žiakov na jeden bubon. Pri vzájomnom kontakte prostredníctvom hudby ustupujú drobné hádky väčšinou veľmi rýchle do úzadia a prehlbuje sa skupinové cítenie.
Kto vyletí najviac?
Určite každý pozná pocit, že by najradšej vyletel od zlosti až po strop. Ak sú žiaci nahnevaní, nervózni alebo agresívni, môžete ísť s nimi do telocvične a využiť rebriny alebo lano na šplhanie. Dovoľte im šplhať sa a cvičiť. Cviky na rebrinách a lane pomáhajú odstraňovať napätie a zlosť a tiež trénujú šikovnosť, vytrvalosť, sústredenosť a svalovú hmotu. Nezabudnite na žinienky, aby ste predišli úrazom.
Stryté útočisko
Každý túži byť občas sám. Niekomu nerobí dobre byť neustále v komunite žiakov. Je dobré mať v triede malý kútik, kde sa môže žiak ukryť. Takýto úkryt môžu mať žiaci aj niekde vonku pri škole, kde môžu ísť počas spoločných hier vonku, keď majú takú potrebu. Niekde majú takýto strom v školskej záhrade, kde v korunách stromov môže byť aj sedačka.
Hlina na modelovanie
Z hliny sa dá všeličo vyrobiť, ale hlina môže poslúžiť aj na spriechodnenie negatívnych pocitov. Žiak, ktorý je rozrušený, môže veľkým tlakom miešať hlinu a celou silou búchať na modelovacej podložke. Keď prvá zlosť pominie, žiaci začnú hlinu využívať na vymodelovanie nejakého predmetu.
Zrážanie plechoviek
Aj zrážanie plechoviek pomáha odburávať agresivitu. Žiak sa postaví asi 2 metre od stola, na ktorom sú plechovky poukladané v tvare pyramídy a triafa do nich malou loptičkou. Pri tejto činnosti sa zmierňujú negatívne pocity ako hnev, zlosť, odpor a zúrivosť. Keď sa žiak upokojí, môžete sa s ním porozprávať o tom, čo ho trápi.
Vyskáčte sa zo stresu
Ak je trampolína bezpečná, bez tvrdých okrajov a s bezpečnostnou sieťkou, môže byť dobrou pomôckou aj do školy pre nepokojných žiakov. Okrem toho, že pomáha žiakom zbaviť sa hnevu, pomáha tiež pri zdokonaľovaní koordinácie, šikovnosti, pri ovládaní tela a sústredenosti. Práve preto, že žiaci sa pri skákaní dostávajú do pohybu, dochádza k potlačeniu negatívnych pocitov. Pri skokoch žiaci ľahko ventiľujú svoje pocity. Telo pri tom využíva adrenalín, ktorého hladina pri zlosti stúpa. Žiaci sa skákaním a pohybobou aktivitou prirodzene upokojujú.
Antistresová loptička
Keď je niekto podráždený, vystresovaný alebo nervózny, najradšej by možno na niekoho aj zaútočil. Aby k tomu nedošlo a aby sa žiaci vnútorne upokojili, vhodné je použiť aj antistresovú loptičku. Je vyrobená z veľmi mäkkej gumy, ktorá je podddajná pri stláčaní. Antistresová loptička je mimoriadne vhodná tiež pre nesústredené a nepokojné deti a môžete ju použiť aj pri rozhovoroch v komunite.
Bedminton
Jednou z ďalších foriem ako sa upokojiť je aj tá, keď sa žiak snaží raketou čo najďalej do diaľky zasmečovať košík. Ak chce košík dostať čo najďalej, musí na to využiť dostatok energie. Vďaka tomu sa zbavuje podráždenosti a gresivity.
Zdroj: Andrea Erkert: Hry na usměrňovaní agresivity