Táto metóda, ktorá sa dá uplatniť v rámci skupinového vyučovania, je stredne ťažká na prípravu a organizáciu vyučovania, ale nenáročná na riadenie vyučovania. Od ostatných skupinových metód sa odlišuje tým, že práca začína od jednotlivca. Ďalej pokračuje formou skupinovej práce v postupne zväčšujúcich sa skupinách s ďalšími novými informáciami. Metóda je použiteľná vo všetkých ročníkoch a v rôznych predmetoch. Touto metódou môže pracovať celá trieda, výsledné pracovné tímy tvoria skupiny s približne štyrmi členmi (môžu byť väčšie i menšie). Vďaka tejto metóde sú rozvíjané mnohé kľúčové kompetencie. Metódu snehovej gule je možné použiť na začiatku vyučovacej hodiny alebo v jej priebehu ako jeden zo spôsobov opakovania. Môže tvoriť i jadro hodiny pri rozvíjaní a rozširovaní poznatkov, formovaní postojov a názorov. Učiteľ zhodnotí, či je metóda pre danú tému a cieľ vyhovujúca. Musí vychádzať z toho, že žiaci by mali mať aspoň niekoľko informácií o preberanej téme. Učiteľ túto metódu môže realizovať bez vopred pripraveného materiálu a tým vedie žiakov k vyhľadávaniu daných informácií a práci s učebnicou, encyklopédiou, poznámkami, internetom alebo má pracovný materiál pripravený vopred. Príprava pracovného priestoru nemusí byť zložitá, záleží od toho, aké veľké budú konečné skupiny a koľko ich bude. Podľa toho pripraví učiteľ pracovný priestor pre každú skupinu, aby boli dodržané zásady vyrovnanej spolupráce a aby mali príležitosť pracovať všetci žiaci. Materiál pre realizáciu tejto metódy je určený témou a cieľom vyučovacej hodiny a dostupnosťou zdrojov. Môžu to byť učebnice, noviny, výstrižky, encyklopédie, slovníky, internet, obrázky. Dĺžka uvedenej pracovnej metódy je závislá na náročnosti témy a cieli, pripravenosti žiakov, počte a veľkosti skupín. Priemerne trvá 20-30 minút.
Ako realizovať metódu snehovej gule?
1.Žiaci sedia na svojich miestach, ale môžeme organizáciu alebo delenie do skupín zmeniť.
2. Učiteľ žiakom vysvetlí tému, cieľ a spôsob práce.
3. Vybratú tému učiteľ zapíše na tabuľu. Umožní mu to kontrolu žiakov, aby neodbočili od danej témy.
4. Učiteľ žiakom rozdá pracovný materiál a vysvetlí spôsob práce i zámer, prečo pracujú s týmto materiálom (obrázky, krátky text, knihy). Určí čas na vypracovanie každej fázy v rozsahu 5 -7 minút.
V prvej fáze každý žiak pracuje samostatne. V druhej fáze pokračuje práca vo dvojiciach. Učiteľ znovu vysvetlí spôsob práce a cieľ, ktorý majú žiaci splniť. Vo dvojici pracujú žiaci na spoločnej téme, spoločne hľadajú riešenia, dávajú návrhy. Komunikácia prebieha na verbálnej i neverbálnej úrovni. V tretej fáze pokračuje práca vo štvoriciach. Spojíme už existujúce dvojice. Učiteľ znovu vysvetlí spôsob práce a jej cieľ, určí úlohy v skupine a čas na vypracovanie úlohy. Po zvážení učiteľom, môže nasledovať práca v skupinách po osem žiakov s rovnakým postupom ako v predchádzajúcich fázach. Po ukončení práce v skupinách, hovorcovia skupín prezentujú výsledky skupinovej práce a zdôvodňujú jednotlivé zistenia. Prezentovať môžu formou plagátu, zápisu na tabuľu, tabuľky, zápisu v bodoch a podobne. Zhrnutie výsledkov urobí učiteľ, ktorý ich ešte doplní o ďalšie informácie, podnety a názory, navrhne žiakom ďalší materiál, v ktorom môžu nájsť informácie o preberanej téme. Hodnotenie realizuje učiteľ porovnávaním výsledkov práce skupín, prínosom jednotlivcov pre skupinu, upozorní na význam informácií pre ďalšiu prácu. Môžeme vyskúšať i variant hodnotenia žiakom, ktorý vystupuje v úlohe pozorovateľa. Ten nemusí hodnotiť len prácu vo svojej skupine, ale môže hodnotiť i dve skupiny alebo celú triedu. Žiaci sú vopred informovaní o danom hodnotení.
Zdroje: PETTY, G. Moderní vyučování LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I. Tvořivé vyučování ZORMANOVÁ, L.Výukové metody v pedagogice