Ako si nebrať veci osobne a zostať v pohode?

 V momente, keď chápete, že slová druhých vypovedajú skôr niečo o nich ako o vás a dôjdete k poznaniu, že vďaka nepríjemným veciam, ktoré sa vám stanú, sa vaša duša vlastne lieči, stávate sa emočne stabilnejšími a odolnejšími.
V momente, keď chápete, že slová druhých vypovedajú skôr niečo o nich ako o vás a dôjdete k poznaniu, že vďaka nepríjemným veciam, ktoré sa vám stanú, sa vaša duša vlastne lieči, stávate sa emočne stabilnejšími a odolnejšími. / Foto: Bigstock

Žijeme v náročných časoch. Už mnohí ľudia si všimli, že viac ako inokedy sa okolo nás rozlieha negatívna atmosféra. Každé ráno si mnohí z nás dávajú stále tú istú otázku: „Ako zostať čo najdlhšie v pohode?“ Na to, aby ste to dosiahli, existujú rôzne stratégie. 

 

Veľa nešťastných či nespokojných ľudí sa snaží stiahnuť do negatívneho naladenia aj ostatných, s ktorými prídu do kontaktu. Deje sa to bežne v rodinách, na pracovisku alebo kdekoľvek inde. S takýmito situáciami sa stretáva takmer každý z nás a ak sa máme na situáciu pozrieť pravdivo, momentálne je tej negativity viac ako vecí pozitívnych. Ako sa brániť? Ako sa nenechať vtiahnuť do negatívnych emócií a nebrať si urážky alebo podlosti od druhých osobne? Psychológovia vravia, že hlavný problém spočíva predovšetkým v tom, že sa berieme príliš vážne, a tak často padáme do emočných pascí. Z iných ľudí si vo svojich hlavách niekedy dokážeme vytvoriť príšery bez toho, aby reálne takými aj naozaj boli. Aby sme sa dokázali na situácie pozrieť iným spôsobom, môžu nám v tom pomôcť nasledujúce kroky:

 

1. Nikoho si neidealizujte a buďte pripravení na všetko

Pokiaľ si druhých príliš idealizujete, môžete sa poriadne sklamať. Samozrejme, dôležitá je nádej a viera v dobro ľudí. Avšak človeka, ktorý počíta so všetkými variantmi, v reálnom živote až tak veľa vecí neznepokojí. Pomôcť vám môže napríklad myšlienka rímskeho cisára Marka Aurelia, ktorý povedal: „Keď sa ráno prebudím, tak si pripomeniem, že dnes stretnem aj ľudí, ktorí budú hlúpi, otravní, arogantní alebo nevychovaní. Neprekvapí ma to a nerozhodí, lebo bez takých ľudí si svet vôbec neviem predstaviť.“ Tiež je dobré zbaviť sa predstavy, že všetci ľudia vás budú mať radi. Zbavte sa tiež presvedčenia, že všetci ľudia sú milí a šľachetní. Je dobré počítať so všetkým. A potom môžete byť príjemne prekvapení, ak to všetky vyjde naopak a  stretnete skvelých ľudí, na ktorých sa môžete spoľahnúť a je vám s nimi príjemne.

 

2. Vnímajte nepríjemných ľudí ako malé deti. Väčšinou majú strach a cítia bolesť

Niektorí ľudia vedia byť naozaj veľmi nepríjemní, nedá sa s nimi komunikovať, sú agresívni a celkovo zle pôsobia na iných. Ak musíte prísť do kontaktu s takýmito ľuďmi, odborníci odporúčajú zbaviť sa sústredenia na seba, prepnúť sa do empatického módu a celé správanie vnímajte ako len ich problém. Teda tak, že vás sa to netýka. Všetky negatívne emócie, ktoré visia vo vzduchu sú emócie tej druhej osoby a nie vaše. Prvá dávka úľavy prichádza, keď zistíte, že je to celé o tom druhom a nie o vás. Človek, ktorý druhých zraňuje, je totiž možno sám zranený či veľmi nešťastný a svojím negatívnym správaním volá o pomoc. Vás sa v skutočnosti jeho poznámka netýka. Prečo si kaziť deň a oddať sa zlej nálade len preto, že iný človek súrne potrebuje pomoc, lebo je veľmi nešťastný? Rozpustiť zlosť môže aj to, keď sa vžijete do predstavy, že druhý človek nie je hrozbou, ale malým dieťaťom, ktoré potrebuje utešiť alebo aspoň vypočuť. 

 

3. Dôvod rozladenia hľadajte aj v sebe

Už bolo v článku spomenuté, že zraňujúca poznámka alebo forma správania je väčšinou o druhých ľuďoch. S vami to naozaj nemá nič spoločné. Ako sa však môžete posunúť ešte ďalej? Začnite viac premýšľať nad reakciami, ktoré prežívate, ak vás rania slová iného človeka. Prečo sa vás niektoré slová dotknú? Prečo vás niečo v duši zabolí? Dobré je si položiť otázku: „Čo tieto nepríjemné emócie vypovedajú o mne?“ Niektorí ľudia dokážu urobiť v živote aj také zázračné veci, že  pôvodný hnev na osobu, ktorá im ublížila vedia transformovať na vďačnosť. Dokážu si uvedomiť, že im  bol poskytnutý dar dozvedieť sa niečo viac o nich  samotných. Realita je totiž taká, že často nám iní ukazujú to, čo nechceme vidieť alebo zažiť. Alebo zrkadlia naše osobné nedostatky, ktoré potláčame a často už ani nie sme si ich vedomí, lebo sme ich tak hlboko dokázali potlačiť. A to, že nás niekto dokáže emočne vychýliť z  rovnováhy, môže predstavovať určitý druh spätnej väzby a ponaučenie do budúcnosti.

 

4. Zachovajte si bdelosť 

Väčšina z nás je závislá na druhých ľuďoch. Robí nám dobre, keď nás niekto chváli, uznáva, prejavuje nám náklonnosť. Ignorovanie a kritiku nesieme ťažko. Ako z tohto nastavenia von? V tomto prípade pomáha prax bdelej pozornosti. Ide o to, že sa pokúsite pozorovať všetko navôkol o niečo intenzívnejšie, než ste boli zvyknutí doteraz. Začnite si uvedomovať drobnosti, ktoré vám možno často unikali a na situácie ste reagovali nesprávne. Napríklad pravidelné dýchanie blahodarne pôsobí na všetky zmysly a hlavne na osobnú pohodu. O tomto píšu, okrem iných, aj  Alexandra Frey a Autumn Totton, ktorí svoje poznatky venované tzv. bdelej pozornosti zhrnuli do publikácie zvanej Tu a teraz. V tejto knihe nájdete aj 10 spôsobov bdelej pozornosti, ktoré vám dokážu zlepšiť život. Ktoré sú to?

  1. Medituje, a to aj vtedy, keby to malo byť len niekoľko minút.
  2. Spomaľte a nalaďte sa na svoje telo a zmysly,
  3. Neprotestuje proti realite – je taká, aká je.
  4. Venujte pozornosť ľuďom, a to najmä tým, ktorých ľúbite.
  5. Pred spaním myslite na jednu vec, za ktorú ste vďační.
  6. Buďte menej prísni na seba a buďte k sebe láskaví, aj keď ste niečo nezvládli.
  7. Keď sa vám dejú dobré veci, zastavte sa a precíťte ich.
  8. Ak sa nedejú veľmi dobré veci, zastavte sa. Precíťte ich.
  9. Skôr, ako sa vystresujete, tri razy sa zhlboka nadýchnite.
  10. Spojte sa aspoň raz denne s prírodou.

 


V momente, keď chápete, že slová druhých vypovedajú skôr niečo o nich ako o vás, pretože druhí sú často sami zranení a nešťastní  a ak pridáte k tomu schopnosť rozpoznať vlastné naučené automatické reakcie, ba dokonca dôjdete k poznaniu, že vďaka nepríjemným veciam, ktoré sa vám stanú, sa vaša duša vlastne lieči (čistí), stávate sa emočne stabilnejšími a odolnejšími.

 


ZDROJE:
Mello, A. D.: Bdelá pozornosť
Ruiz, D. M.: Čtyři dohody
Frey, A. – Totton, A.: Tu a teraz

Čítajte viac o téme: Sebaovládanie
Zdieľať na facebooku