Ekopsychologička P. Gajdošociová: Liek na viaceré choroby existuje. Stačí chodiť von

Foto: archív P.G.
Ekopsychologička Patrícia Gajdošociová / Foto: archív P.G.

Trávenie času v prírode znižuje úzkosť a stres u žiakov. Prieskumy navyše ukázali, že denne stačí aspoň jedna hodina aktívneho času v prírode a už sú viditeľné prvé zmeny. Zlepší sa imunita, zníži krvný tlak a školákom sa vďaka pobytu vonku aj zvýši sebavedomie a zlepší nálada. To je len časť benefitov, ktoré ponúka pobyt na čerstvom vzduchu. Aké sú tie ďalšie a aké sú praktické rady a odporúčania pre efektívnejšie trávenie času vonku, ponúkne ekopsychologička Patrícia Gajdošociová. 

 

Hovorí sa, že neexistuje zlé počasie, len zle oblečené dieťa. Ak vychádzame z tejto premisy je zjavné, že ak náhodou vonku prší, hľadáme výhovorky, ako zostať doma.  Prečo je pobyt vonku tak dôležitý? Aké najväčšie benefity prináša?

Pobyt v prírode redukuje stres, pocity hnevu a strachu. Je aj účinným liekom na zlepšenie nálady. Vo výskumoch sa uvádza, že pomohol až 95% účastníkov. Pobyt v prírode zlepšuje pozornosť. V tomto smere vie pomôcť aj deťom s ADHD. Dokáže spájať ľudí, zvyšuje tendenciu pomáhať si a podporovať sa, pretože aktivuje časti mozgu spojené s empatiou a láskou, pričom pobyt v mestskom prostredí aktivuje časti mozgu spojené so strachom a úzkosťou. Prospieva aj fyzickému zdraviu, znižuje krvný tlak, srdcovú frekvenciu, svalové napätie, produkciu stresových hormónov, pomáha odstrániť bolesť, posilňuje imunitu a niektoré výskumy dokonca uvádzajú, že čas strávený vonku znižuje úmrtnosť. 

 

4 najväčšie benefity trávenia času vonku:

  1. Menej stresu a úzkosti
  2. Lepšia nálada
  3. Zlepšenie pozornosti
  4. Pobyt vonku zlepšuje zdravie aj imunitu

 

Pohyb na čerstvom vzduchu pomôže nielen zmeniť prostredie, ale profituje z neho každá oblasť nášho bytia – telo, duch aj duša. Je možné napríklad aj odselektovať, kto profituje z pobytu vonku najviac? Sú to deti, alebo dospelí? 

Prospieva všetkým bez rozdielu, deťom, dospelým aj seniorom. Svedčí o tom aj hypotéza o biofílii, ktorá hovorí o tom, že ľudia majú vrodenú tendenciu hľadať spojenie s prírodou a všetkým živým.

 

Viaceré prieskumy ukázali, že denne stačí aspoň jedna hodina aktívneho času v prírode a odzrkadlí sa to na lepšej imunite, nálade a vytrácajú sa aj stresy a úzkosti. To platí hlavne pre školákov. Presne toto skúmala nedávna štúdia vedeckého tímu pod vedením M. Whitea z Európskeho centra pre životné prostredie a ľudské zdravie. Na vzorke 20 000 ľudí, vedci z univerzity v Exeteri zistili viaceré zaujímavé skutočnosti. V čom by nám mali byť tieto výsledky? 

Kľúčovým by malo byť toto zistenie pre školy. Keď žiaci strávia vonku aspoň jednu vyučovaciu hodinu, povedzme v rámci nejakého predmetu, napĺňa sa tým aj požiadavka aktívne stráveného času. Toto má pre školákov viacero benefitov, ktoré sa v konečnom dôsledku prejavia aj v lepších študijných výsledkoch. Aj pre túto skutočnosť by mal byť čas strávený vonku pre školy štandardom. 

 

To ale nie je zas až takou samozrejmosťou v praxi.  Žiaci aj škôlkari sú počas školského roka väčšinu dňa zatvorení vo vnútri. Po návrate domov nie je vždy chuť a čas ísť von, pretože rodičia sú z práce často unavení. Navyše treba pripraviť večeru a školáci si ešte píšu aj domáce úlohy. Ako sa naučiť praktizovať zvyk chodiť pravidelnejšie von s deťmi počas týždňa?

Zvyk chodiť von by sa mal stať tradíciou pre rodiny v rámci plnohodnotne stráveného spoločného času. Je dobré si vonku nájsť nejakú aktivitu, za ktorou tam cielene pôjdeme a ktorá baví všetky generácie. Myslím si, že keď sa nad tým zamyslíme, dokážeme v našej rodine niečo také nájsť, aj keď si spočiatku povieme, že my niečo také nemáme. Treba byť kreatívny. Výskumy už dokázali, že veľké benefity pre duševné zdravie majú aj aktivity ako ornitológia alebo určovanie a sledovanie rastlín. Je zaujímavé, koľko dopamínu mozog vyprodukuje, keď človek čo i len hľadí na kvety. 

 

Spomínali sme, vďaka pobytu vonku sa eliminuje stres a úzkosť. Je to pohybom a uvoľnením hormónov šťastia – endorfínov, kedy sme šťastnejší?

Kľúčovú úlohu tu zohráva denné svetlo a čerstvý vzduch. Hladinu sérotonínu zvýši príval kyslíka do mozgu. Pohľad na zeleň zvyšuje produkciu dopamínu a denné svetlo ovplyvňuje hormón melatonín. 

 

Už sme to spomínali, že neexistuje zlé počasie, len zle oblečené dieťa. Ako motivovať seba aj malé deti, a ísť vonku keď napríklad prší? 

Presne tak. Ak chceme benefit vo forme lepšej imunity, von by sme mali chodiť za každého počasia. Počas dažďa môže byť vonku najväčšia zábava. Tu je priestor pre rodičov, aby vymysleli nejaké kreatívne hry alebo sa inšpirovali na internete. Môžete napríklad nasledovať tok vody, skúsiť chytať kvapky na jazyk, na nos, na špičku topánky, na brušká prstov, môžete vonku vyniesť rastliny, aby ich dážď zalial, alebo pre tých odvážnejších naberá hranie sa v pieskovisku počas dažďa úplne iný rozmer. Dôležité je ale nikdy sa nepohoršovať nad tým, keď sa deti ušpinia a nikdy na ne kvôli tomu nekričať. 


 

Aké aktivity sú vhodné pre pobyt vonku pre žiakov s tým, aby im to pomohlo odventilovať sa zo školy, školských povinností?

Veľmi dobrá je túra, prechádzka alebo pobyt v lesnom prostredí. Ale najlepší účinok na úľavu od stresu majú podľa výskumov hlavne vodné športy a pobyt vo vode. Tieto aktivity ale mnohí nemôžeme vykonávať pravidelne, preto je super akýkoľvek šport, ktorý má dieťa rado. Veľkým benefitom pre deti je, ak môžu športovať spolu so svojimi rovesníkmi. 

 

Tipy, ako vyťažiť z daždivého počasia čo najviac

  • Vhodne sa oblečte – gumáky a pršiplášť je povinnou výbavou.
  • Vyskúšajte rôzne aktivity v daždi.
  • Chytajte kvapky dažďa na jazyk, nos, alebo špičku topánky.
  • Vyneste vonku svoje rastliny, aby ich dážď zalial.
  • Preskáčte všetky kaluže.

 

Ako sme už spomínali, pobyt a pohyb detí vonku je pre nich dôležitou súčasťou života. Ako ich motivovať, inšpirovať k pobytu vonku a aktivitám v outdoore a nebolo to len nutné zlo?

Práve vymýšľaním stále nových zábavných aktivít a tým, že sa zapojí celá rodina. Pre rodičov je to niekedy veľmi náročné, ale vymýšľať aktivity môže aj a my sa potom môžeme baviť spolu s nimi. Najlepšou motiváciou pre deti je, keď s nimi čas vonku trávia aj ich rodičia. Netreba ale pôsobiť tak, že sa nám vonku vôbec nechce chodiť, najradšej by sme robili niečo iné a boli s niekým iným. Treba ukázať dieťaťu, že sa na čas strávený vonku tešíme. Netreba nadávať na upršané počasie a ľakať sa pri búrke. Dôležité je spomenúť ešte jeden jav, ktorý u detí pozorujeme dosť často. Tým javom je biofóbia, teda strach zo živočíchov a averzia k prírode. Jej príčinou sú často rodičia, ktorí na živočíchy, rastliny a prírodné prvky reagujú so znechutením a strachom. Biofóbia je alarmujúca preto, lebo deti sa nestránia iba potenciálne nebezpečných živočíchov, ale boja sa už aj motýľov alebo vážok.

 

Aké intervaly sú lepšie – kratšie a častejšie, alebo ostať vonku dlhšie ?

Vedci z Western University sa vo svojej štúdii zaoberali otázkou, za akých okolností sú deti vonku najaktívnejšie. Do štúdie sa zapojilo 22 škôlok v Ontariu. V rámci pokusu vedci rozdelili pobyt detí vonku na dva kratšie časové úseky namiesto jedného dlhšieho. Zistili, že deti boli najaktívnejšie prvých 10 minút, ktoré strávili intenzívnym pohybom. Následne klesla ich aktivita na desatinu, a to po zvyšok času stráveného vonku.

 

Prečo je to tak?

Interval sústredenia u detí je pri všetkých činnostiach kratší. Závisí to aj od veku, škôlkari sa dokážu na jednu aktivitu sústrediť cca 10 až 15 minút, deti na prvom stupni už okolo 30 minút, deti na druhom stupni 40 minút. Odporúča sa časté striedanie činností, cvičenie sústredenia rôznymi hrami, dobré nastavenie rutiny a životného štýlu alebo rozdelenie veľkých celkov na menšie. Deti teda asi budú radšej tráviť čas vonku kratšie a častejšie, tak sa nebudú aspoň nudiť, ale ani dlhšie nie je zlé, len treba dávať pozor na to, aby sme dodržali počas týždňa odporúčanú dávku pobytu vonku. 

 

Desatoro efektívneho trávenia času vonku s deťmi

  1. Podporujte ich vonkajšie hry a aktivity.
  2. Nepohoršujte sa nad tým, keď sa zašpinia, nereagujte na prírodné prvky s odporom a nesťažujte sa na nepriaznivé počasie.
  3. Choďte vonku spolu. Zapájajte sa do hier detí a užite si spolu zábavu.
  4. Pozvite kamarátov svojich detí, aby spolu s vami trávili čas vonku.
  5. Dovoľte im vymýšľať vlastné aktivity a hry, ktorým sa chcú vonku venovať.
  6. Urobte z času stráveného vonku rodinnú rutinu.
  7. Presuňte niektoré každodenné aktivity, ktoré robíte vo vnútri, do vonkajšieho prostredia.
  8. Vytvorte deťom vonku aktraktívny, zábavný a bezpečný priestor na hranie.
  9. Dbajme na to, aby aj v triedach a v izbách mali deti prírodné prvky, napríklad rastliny, alebo akvárium, pretože aj tie pomôžu zmierniť stres a zlepšiť sústredenie.
  10. Vedome trávte spoločný čas vonku so svojimi deťmi. Buďte prítomní mysľou a plnou pozornosťou.
Čítajte viac o téme: Rozhovory, Príroda, Šport
Zdieľať na facebooku