Články: Pre študentov
O projekte

 

Montessori aktivity praktického života doma

Danka Laciková
Autor článku
Foto: Yellow Brick Home
Aj dieťa by sa chcelo zapojiť do aktivít, ktoré nás vidí robiť v kuchyni či inde v domácnosti. / Foto: Yellow Brick Home

Veľa rodičov zažíva chvíle, keď by si radi niečo v byte upratali, navarili, ale dieťa chce byť stále s nimi. Pýtajú sa sami seba, prečo sa nemôže aspoň chvíľu hrať samo s hračkami. Odpoveď je jednoduchá – pre dieťa sú činnosti každodenného života oveľa zaujímavejšie. Všetko to, čo dieťa vidí robiť nás, by chcelo vidieť a skúsiť. Uvedomuje si dôležitosť našich úloh a chce byť pri nich prítomné.

 

Mária Montessori, zakladateľka montessori vzdelávania, tieto aktivity nazvala „aktivitami praktického života“. Zaraďujeme medzi ne starostlivosť o seba i starostlivosť o okolité prostredie.

 

Dieťa sa týmito aktivitami neučí pomáhať len v domácnosti. Získava sebadôveru – vidí, že dokáže zvládať rôzne veci. Učí sa vytrvalosti a trpezlivosti – činnosť sa dieťaťu zvyčajne nepodarí na prvýkrát, treba opakovane skúšať. Vidí postupnosť krokov – ako kroky na seba nadväzujú a ako spolu súvisia. Cvičí si jemnú i hrubú motoriku. Pri aktivite, ktorá ho plne zaujme, si buduje schopnosť koncentrácie. Rozvíja si jazyk a obohacuje si slovnú zásobu.

 

Záujem o tieto aktivity začína približne okolo 12 mesiacov. Dieťa sa snaží otvárať a zatvárať skrine, či zásuvky.  Prejavuje záujem o rôzne nádobky. Zhadzuje si čiapku a snaží sa si ju nasadiť. Podľa týchto a iných činností môžeme spozorovať, že je pripravené naučiť sa ovládať svoje pohyby a chce porozumieť okolitému prostrediu.

 

Mnoho rodičov odradí neporiadok, ktorý vznikne pri detskej aktivite. Je viacero trikov, ktoré nám pomôžu predchádzať rozsypanej fazuli po celej kuchyni, či vyliatej vode po dlážke. Je dôležité pripraviť si prostredie.

 

Pripravené prostredie

Ak vhodne pripravíme prostredie pre dieťa, podporíme jeho samostatnosť a nezávislosť.

 

Učiaca veža - výborným pomocníkom v kuchyni je tzv. učiaca veža. Ide o vyvýšený stupienok, kde je dieťa chránené pred pádom. Dá sa kúpiť hotová, alebo si ju môžeme vyrobiť doma sami. Vďaka nej vie dieťa pozorovať našu prácu na kuchynskej linke a mať aj svoju vlastnú prácu. Malé dieťa môže umývať zemiaky či inú zeleninu. Na doske krájať jablko alebo banán. Môže si trénovať presýpanie fazúľ z pohára do pohára. Prelievať vodu, či prenášať fazule z misky do misky lyžicou.

 

Učiaca veža / Zdroj: My little Giggles

 

Podnos - ak chceme minimalizovať neporiadok, ktorý dieťa spraví, ohraničme mu prostredie. Na to je ideálny podnos. Všetko, čo sa mu vysype či vyleje, ostáva na podnose .

 

Vhodné nástroje – nakoľko detské ruky sú malé, je dobré, ak aj pomôcky, s ktorými dieťa pracuje, sú prispôsobené jeho veľkosti. Vlnkovaným nožom  vie dieťa bezpečne krájať už od 1,5 roka. Dajú sa kúpiť malé strúhadlá, či menšie poháre a džbány. Môžeme využiť detské narodeniny či meniny a pomôcky dať ako tip na darček pre príbuzných.

 

Vlnkovaný nôž pre deti / Zdroj: howwemontessori.com

 

Pomôcky na utretie či zametanie k dispozícii pre dieťa – vyhraďme jedno konkrétne miesto, kde dieťa vždy nájde handričku a  metličku s lopatkou.  Učíme tak dieťa upratať si po sebe, zo začiatku s našou asistenciou. Malé dieťa môže držať lopatku popri našom zametaní. Neočakávajme, že dieťa si hneď všetko uprace samo – no vždy sa ho snažme zapojiť.

 

Dieťa môže mať svoju vlastnú metličku, ktorú môže použiť v prípade potreby. / Zdroj: Bigstock

 

Vlastná zásuvka – dieťa v nej má k dispozícii misky, poháriky a taniere, ktoré používa a ktoré si vie samo vybrať. Tiež pomôcky, ktoré používa na prácu – vlnkovaný nožík, krájač na jablká, malý lievik, prestieranie na stôl. V inej časti bytu má vyhradený priestor na vlastnú krhličku na polievanie kvetín, handričku na utretie prachu, či rozprašovač na umývanie okien.

 

Montessori aktivity a vhodné nástroje do kuchyne pre dieťa / Zdroj: themontesorinotebook.com

Montessori aktivity a vhodné nástroje do kuchyne pre dieťa / Zdroj: themontesorinotebook.com

 

1dcl/ 2 lyžice - vždy dajme dieťaťu len toľko materiálu (vody na umývanie, fazule na presýpanie), koľko vieme rýchlo upratať. Ak aktivita dieťa baví, s radosťou ju viackrát zopakuje. Opakovaním sa zlepšujú jeho zručnosti a rozvíja sa jeho koncentrácia.

 

Viac o tom, prečo je pre deti dôležité opakovanie si činnosti, si môžete prečítať tu.

 

Jedno slovo a pomalá ukážka – skúsme aktivitu dieťaťu pomaly ukázať, s dôrazom na max. jedno slovo. Dieťa chce prenášať stoličku, no my  sa obávame  poškrabania podlahy. Namiesto zbytočných dlhých viet mu prenášanie ukážeme a povieme iba -“vzduchom“. A toto slovo použijeme zakaždým, keď nás dieťa vidí vykonávať aktivitu, alebo keď samo chce prenášať. Zázračné slovo pri prelievaní je „stop“. Prvé prelievania vody, polievanie kvetín môžeme robiť spolu s dieťaťom – naše ruky držia jeho ruky.

 

Denný rozpis aktivít – naplánujme si dopredu, kedy chceme variť, vysávať. Rozpis zavesme na viditeľné miesto. Dieťa tak učíme plánovať si veci a zároveň my nie sme nervózni, kedy všetko stihneme.

 

Označenie skríň a zásuviek obrázkami – ak na poličky s oblečením nalepíme obrázky, dieťa  sa učí, odkiaľ si vybrať aké oblečenie a zároveň nám môže asistovať pri ukladaní oblečenia do skrine.

 

Pripravený rodič – je dôležité stanoviť si náš cieľ a priority. Dospelému ide o výsledok – napr. navarené jedlo, umyté okno. Pre dieťa je cieľom samotná aktivita. Robí to len kvôli radosti z vykladania, strúhania, či umývania. Neočakávať dokonalosť, ale zamerať sa na proces - proces detského učenia.

 

Viac tipov, ako prispôsobiť detskú domácnosť potrebám dieťaťa, nájdete aj v článku Tipy, ako začať s montessori pedagogikou doma

 

Typy aktivít, do ktorých môžete zapojiť deti

Dieťa je možné zapojiť skoro do každej aktivity, ktorú doma robíme. Miera náročnosti sa odvíja od veku dieťaťa. Kým ročné dieťa vie odniesť jedny nohavice do práčky, dvojročné dieťa už môže odniesť prázdny kôš na bielizeň. Staršie dieťa vie už bielizeň vytriediť podľa farieb. Dôležitá je samozrejme dobrovoľnosť dieťaťa, že nám chce pomáhať. V tabuľke sú uvedené typy na niektoré aktivity.

 

  Kuchyňa Kúpeľňa Iné
  Šúpanie vajíčka Oblečenie vložiť do práčky Polievanie kvetov
  Natieranie si chleba Zapnúť práčku s našou asistenciou Utieranie prachu z listov
  Práca s lievikom/sitkom Vybrať veci z práčky a prehodiť ich do sušičky Prenášanie stoličky/ stupienka
  Krájanie vlnkovaným/ príborovým nožom Vybrať veci zo sušičky Do košíkov rozdeliť čiapky, rukavice, šály
       
  Nalievanie vody/ presýpanie Pomáhať upratovať do skríň – jednoduché veci, napr. ponožky Čistenie si topánok
  Šúpanie/umývanie ovocia/zeleniny Párovať ponožky Utieranie prachu
  Zametanie Skladanie uterákov Čistenie zrkadiel
  Strúhanie syra/ krájanie jablka Podávať nám veci na sušiak, skladať veci zo sušiaka  
  Naberanie lyžicou (lyžicovanie) Štipcovanie  
  Umývanie stola/ utieranie riadu    
  Vyberanie riadu z umývačky    
  Triedenie príborov    

 


Čítajte viac o téme: Montessori výchova a vzdelávanie
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.