Tipy, ako začať s montessori pedagogikou doma

Montessori doma - zásady a aktivitypre najmenších
Montessori doma - zásady a aktivitypre najmenších / Foto: Bigstock

Ako začať s montessori metódou doma? Prečítajte si základné zásady a zopár tipov na aktivity, ktoré môžete využiť v domácom prostredí.

 

Filozofia vzdelávania a výchovy podľa talianskej lekárky Marie Montessori je zameraná na podporu slobodného rozvoja dieťaťa. Našou úlohou je dieťa učením sprevádzať, podporovať ho a prispôsobiť jeho životné prostredie tak, aby sa mohlo učiť vlastnou skúsenosťou. Ak chcete podporiť rozvoj svojho dieťaťa v duchu montessori pedagogiky, nemusíte kupovať špeciálne pomôcky. Nezávislosť svojho dieťaťa môžete podporiť jednoducho prispôsobením vašej domácnosti a domácimi aktivitami.

 

Začíname s montessori doma

Zásada 1: Vždy dieťaťu pomôžte, aby činnosť urobilo samo, nerobte ju zaňho

Neočakávajte, že dieťa posadíte pred hračku a zrazu bude vedieť, čo má robiť, zabaví sa a bude sa rozvíjať bez vášho zásahu. Ukážte mu, o čom je hra, ktorú mu idete predstaviť. Vašou úlohou však nie je dieťa riadiť, ani ho do činností netlačte. Ocitáte sa v roli motivátora. Dieťa si pre aktivitu získajte. Musíte mu ju ponúknuť ako niečo zaujímavé, čo sa má chuť naučiť a objavovať.

Ak vaše dieťa reaguje odmietavo, väčšinou to znamená, že je aktivita príliš jednoduchá alebo naopak príliš zložitá.  Vnímajte svoje dieťa a netlačte ho do aktivity, o ktorú nemá záujem.

 

Zásada 2: Buďte pozitívni, veľa chváľte a choďte príkladom

Dieťa vždy pozitívne motivujte a tešte sa z jeho činností. Keď nájdete pre dieťa primeranú aktivitu, vaša úloha je jednoduchá. Buďte trpezliví, povzbudzujte každú snahu dieťaťa. Veľa s dieťaťom komunikujete a nezabudnite vypnúť televízor.

 

Zásada 3: Aktivity by mali byť veku primerané

Vnímajte svoje dieťa a nepodceňujte jeho zručnosti. Pamätajte, že každé dieťa má iné prednosti a danosti, preto neváhajte aktivity prispôsobiť vášmu dieťaťu. Fantázií sa medze nekladú. Aktivity a hry by mali byť pestré – pokiaľ budete každú chvíľu opakovať tú istú hru s dieťaťom, zrejme ho rýchlo omrzí.

Dieťa nezahlcujte. Niekedy je menej viac – pri hračkách to platí jednoznačne. Keď sa s dieťaťom púšťate do rozvojovej hry, ostatné hračky by mali byť uložené, aby dieťa nerozptyľovali.

 

Zásada 4: Dieťa pripravujeme na život

Prispôsobujte prostredie domácnosti tak, aby dieťa mohlo samoobslužné činnosti vykonávať samo. Vyrobte  z týchto činností hry a spoločne strávený čas.

Súčasťou každej hry a aktivity by malo byť aj následné upratanie, do ktorého dieťa zapojíte. Je to dôležitý návyk, ktorý si dieťa musí osvojiť – ak už predmety nepoužíva, treba ich odložiť.

 

Ako prispôsobiť domácnosť potrebám dieťaťa?

Rady pre kúpeľňu:

  • Umožnite, aby bolo zrkadlo na úrovni očí dieťaťa.
  • Na hrebeň, zubnú kefku či uterák by malo dieťa dosiahnuť samo.
  • Do kúpeľne umiestnite stoličku, vďaka ktorej si dieťa bude môcť samé umyť ruky. Stolička by mala byť ľahká, aby s ňou dieťa dokázalo samo manipulovať.

 

Rady pre detskú izbu

  • Vybavte detskú izbu detským nábytkom - malou stoličkou a stolom, a samozrejme posteľou, ktoré môže dieťa bez problémov používať samostatne, bez pomoci dospelého.
  • Oblečenie by malo mať dieťa v dosahu.
  • Na knižky na polici by malo dieťa dosiahnuť aj bez vašej pomoci.

 

Rady pre kuchyňu

  • Metlička s lopatkou, ktorú sa môže dieťa naučiť používať od skorého veku by mali byť na dosah dieťaťa.
  • Výborným pomocníkom je aj stolička, prípadne môžete investovať do tzv. učiacej veže. Vďaka nej môžete napojiť dieťa do prípravy jedla.

 

Rozvojové aktivity pre deti s domácim vybavením

Aktivita: Identifikácia objektov

Vek: 14+ mesiacov

 

Čo budete potrebovať:

  • 5-6 hračiek (autíčko, varešku,...) – vyberte rôznorodé hračky,
  • fotoaparát/ mobil s fotoaparátom,
  • farebnú tlačiareň.

 

Odfoťte jednotlivé hračky samostatne a každú fotografiu vytlačte na formát A5 až A4 (farebne).

Vybrané hračky vložte do jedného boxu a uložte pred dieťa jednotlivé fotografie. Úlohou dieťa je spárovať vybranú hračku s hračkou na obrázku.

Aktivitu môžete postupne prispôsobovať, napr. odfotíte rôznofarebné autíčka a pod.

 

Aktivita: Krájanie banánu

Vek: 18+ mesiacov

 

Čo budete potrebovať:

  • banán,
  • drevenú položku na krájanie,
  • maslový nožík.

 

Aktivita užitočná do života - naučte dieťa pokrájať si samo banán. Súčasťou krájania môže byť nasledovné uloženie kúskov banánu do misky.

 

Aktivita: Prelievanie vody

Vek: 18+ mesiacov

 

Čo budete potrebovať:

  • plastovú fľašu alebo džbán s vodou,
  • pohár,
  • podložku a špongiu.

 

Úlohou dieťaťa je preliať vodu z fľaše/džbánu do pohára. Vyliatu vodu naučte dieťa utrieť špongiou.

 

Aktivita: Slamky

Vek: 18 + mesiacov

 

Čo budete potrebovať:

  • slamky, prestrihnuté na polovicu (ak doma nemáte, slamky vyrobíte jednoducho zrolovaním farebných papierov a zaistením s lepiacou páskou),
  • misku,
  • zaváraninový pohár.

 

Slamky uložte do misky. Úlohou dieťaťa je slamky postupne poukladať do zaváraninového pohára.

 

Aktivita: Triedenie a uchopovanie drobných predmetov

Vek: 18 + mesiacov

Čo budete potrebovať:

  • plastové poháre, menšie hrnce, misky,
  • lyžice rôznej veľkosti, prípadne väčšiu pinzetu,
  • gombíky, fazuľky, spinky, štipce, menšie kocky.

 

Do väčšej nádoby nasypte rôzne gombíky a iné drobné predmety. Úlohou dieťaťa je pomocou prstov, lyžíc či pinzety roztriediť jednotlivé predmety do ostatných misiek.

 

Aktivita: Umývanie zrkadla/okna

Vek: 24+ mesiacov

 

Čo budete potrebovať:

  • okno, zrkadlo, ku ktorému zabezpečíte dieťaťu ľahký prístup napr. z učiacej stoličky,
  • rozprašovač s roztokom na umývanie z vody s trochou octu,
  • handričku, príp. stierku na umývanie.

 

V prvom rade zabezpečte bezpečnosť dieťaťa (neumožnite mu otvoriť okno alebo zrkadlo na seba zhodiť). Dieťa sa pomocou tejto hry naučí manipulovať s rozprašovačom a následne okno umyť handričkou, prípadne stierkou.

 

Ďalšie aktivity a domáce práce , do ktorých môžete zapájať deti od cca 2,5 roka:

  • polievanie kvetov,
  • skladanie oblečenia,
  • utieranie prachu z nábytku,
  • umývanie dlážky,
  • ustlanie postele,
  • správne prestieranie stola,
  • pomoc pri pretriedení oblečenia na pranie a naloženie práčky,
  • uloženie čistého oblečenia,
  • zametanie (vyhraďte dieťaťu menšiu metličku s lopatkou).

 

Čím skôr zapojte dieťa do prípravy jedla. Môže sa naučiť natrieť si chleba, miesiť s vami cesto, či miešať. Účasť na varení a príprave jedla podporuje kreativitu dieťaťa, utvára pozitívny vzťah k povinnostiam a búra predsudky dieťaťa voči niektorým (zdravým) jedlám.

Zapojím do bežného chodu domácnosti umožníte svojmu dieťaťu budovať pozitívny sebaobraz, učiť sa nové zručnosti a vedomosti. Pre svoj rozvoj nepotrebuje drahé hračky, stačí mu plnohodnotná účasť na vekovo primeraných aktivitách, vaša pozornosť a povzbudenie.

 


Zdroje:
Bowman, J. (2011). Montessori At Home!The Complete Guide to DoingMontessori Early Learning Activities at Home. Bradenton, FL. ISBN number 978-0-615-58166-8
Montessori American School. (2012). How to Create a Montessori Environment in Your Own Home.
The Montessori Notebook. (2016). The ultimatelistof Montessori activitiesfor babies, toddlers andpreschoolers.
Čítajte viac o téme: Montessori výchova a vzdelávanie
Zdieľať na facebooku