Ako začať s montessori metódou doma? Prečítajte si základné zásady a zopár tipov na aktivity, ktoré môžete využiť v domácom prostredí.
Filozofia vzdelávania a výchovy podľa talianskej lekárky Marie Montessori je zameraná na podporu slobodného rozvoja dieťaťa. Našou úlohou je dieťa učením sprevádzať, podporovať ho a prispôsobiť jeho životné prostredie tak, aby sa mohlo učiť vlastnou skúsenosťou. Ak chcete podporiť rozvoj svojho dieťaťa v duchu montessori pedagogiky, nemusíte kupovať špeciálne pomôcky. Nezávislosť svojho dieťaťa môžete podporiť jednoducho prispôsobením vašej domácnosti a domácimi aktivitami.
Začíname s montessori doma
Zásada 1: Vždy dieťaťu pomôžte, aby činnosť urobilo samo, nerobte ju zaňho
Neočakávajte, že dieťa posadíte pred hračku a zrazu bude vedieť, čo má robiť, zabaví sa a bude sa rozvíjať bez vášho zásahu. Ukážte mu, o čom je hra, ktorú mu idete predstaviť. Vašou úlohou však nie je dieťa riadiť, ani ho do činností netlačte. Ocitáte sa v roli motivátora. Dieťa si pre aktivitu získajte. Musíte mu ju ponúknuť ako niečo zaujímavé, čo sa má chuť naučiť a objavovať.
Ak vaše dieťa reaguje odmietavo, väčšinou to znamená, že je aktivita príliš jednoduchá alebo naopak príliš zložitá. Vnímajte svoje dieťa a netlačte ho do aktivity, o ktorú nemá záujem.
Zásada 2: Buďte pozitívni, veľa chváľte a choďte príkladom
Dieťa vždy pozitívne motivujte a tešte sa z jeho činností. Keď nájdete pre dieťa primeranú aktivitu, vaša úloha je jednoduchá. Buďte trpezliví, povzbudzujte každú snahu dieťaťa. Veľa s dieťaťom komunikujete a nezabudnite vypnúť televízor.
Zásada 3: Aktivity by mali byť veku primerané
Vnímajte svoje dieťa a nepodceňujte jeho zručnosti. Pamätajte, že každé dieťa má iné prednosti a danosti, preto neváhajte aktivity prispôsobiť vášmu dieťaťu. Fantázií sa medze nekladú. Aktivity a hry by mali byť pestré – pokiaľ budete každú chvíľu opakovať tú istú hru s dieťaťom, zrejme ho rýchlo omrzí.
Dieťa nezahlcujte. Niekedy je menej viac – pri hračkách to platí jednoznačne. Keď sa s dieťaťom púšťate do rozvojovej hry, ostatné hračky by mali byť uložené, aby dieťa nerozptyľovali.
Zásada 4: Dieťa pripravujeme na život
Prispôsobujte prostredie domácnosti tak, aby dieťa mohlo samoobslužné činnosti vykonávať samo. Vyrobte z týchto činností hry a spoločne strávený čas.
Súčasťou každej hry a aktivity by malo byť aj následné upratanie, do ktorého dieťa zapojíte. Je to dôležitý návyk, ktorý si dieťa musí osvojiť – ak už predmety nepoužíva, treba ich odložiť.
Ako prispôsobiť domácnosť potrebám dieťaťa?
Rady pre kúpeľňu:
- Umožnite, aby bolo zrkadlo na úrovni očí dieťaťa.
- Na hrebeň, zubnú kefku či uterák by malo dieťa dosiahnuť samo.
- Do kúpeľne umiestnite stoličku, vďaka ktorej si dieťa bude môcť samé umyť ruky. Stolička by mala byť ľahká, aby s ňou dieťa dokázalo samo manipulovať.
Rady pre detskú izbu
- Vybavte detskú izbu detským nábytkom - malou stoličkou a stolom, a samozrejme posteľou, ktoré môže dieťa bez problémov používať samostatne, bez pomoci dospelého.
- Oblečenie by malo mať dieťa v dosahu.
- Na knižky na polici by malo dieťa dosiahnuť aj bez vašej pomoci.
Rady pre kuchyňu
- Metlička s lopatkou, ktorú sa môže dieťa naučiť používať od skorého veku by mali byť na dosah dieťaťa.
- Výborným pomocníkom je aj stolička, prípadne môžete investovať do tzv. učiacej veže. Vďaka nej môžete napojiť dieťa do prípravy jedla.
Rozvojové aktivity pre deti s domácim vybavením
Aktivita: Identifikácia objektov
Vek: 14+ mesiacov
Čo budete potrebovať:
- 5-6 hračiek (autíčko, varešku,...) – vyberte rôznorodé hračky,
- fotoaparát/ mobil s fotoaparátom,
- farebnú tlačiareň.
Odfoťte jednotlivé hračky samostatne a každú fotografiu vytlačte na formát A5 až A4 (farebne).
Vybrané hračky vložte do jedného boxu a uložte pred dieťa jednotlivé fotografie. Úlohou dieťa je spárovať vybranú hračku s hračkou na obrázku.
Aktivitu môžete postupne prispôsobovať, napr. odfotíte rôznofarebné autíčka a pod.
Aktivita: Krájanie banánu
Vek: 18+ mesiacov
Čo budete potrebovať:
- banán,
- drevenú položku na krájanie,
- maslový nožík.
Aktivita užitočná do života - naučte dieťa pokrájať si samo banán. Súčasťou krájania môže byť nasledovné uloženie kúskov banánu do misky.
Aktivita: Prelievanie vody
Vek: 18+ mesiacov
Čo budete potrebovať:
- plastovú fľašu alebo džbán s vodou,
- pohár,
- podložku a špongiu.
Úlohou dieťaťa je preliať vodu z fľaše/džbánu do pohára. Vyliatu vodu naučte dieťa utrieť špongiou.
Aktivita: Slamky
Vek: 18 + mesiacov
Čo budete potrebovať:
- slamky, prestrihnuté na polovicu (ak doma nemáte, slamky vyrobíte jednoducho zrolovaním farebných papierov a zaistením s lepiacou páskou),
- misku,
- zaváraninový pohár.
Slamky uložte do misky. Úlohou dieťaťa je slamky postupne poukladať do zaváraninového pohára.
Aktivita: Triedenie a uchopovanie drobných predmetov
Vek: 18 + mesiacov
Čo budete potrebovať:
- plastové poháre, menšie hrnce, misky,
- lyžice rôznej veľkosti, prípadne väčšiu pinzetu,
- gombíky, fazuľky, spinky, štipce, menšie kocky.
Do väčšej nádoby nasypte rôzne gombíky a iné drobné predmety. Úlohou dieťaťa je pomocou prstov, lyžíc či pinzety roztriediť jednotlivé predmety do ostatných misiek.
Aktivita: Umývanie zrkadla/okna
Vek: 24+ mesiacov
Čo budete potrebovať:
- okno, zrkadlo, ku ktorému zabezpečíte dieťaťu ľahký prístup napr. z učiacej stoličky,
- rozprašovač s roztokom na umývanie z vody s trochou octu,
- handričku, príp. stierku na umývanie.
V prvom rade zabezpečte bezpečnosť dieťaťa (neumožnite mu otvoriť okno alebo zrkadlo na seba zhodiť). Dieťa sa pomocou tejto hry naučí manipulovať s rozprašovačom a následne okno umyť handričkou, prípadne stierkou.
Ďalšie aktivity a domáce práce , do ktorých môžete zapájať deti od cca 2,5 roka:
- polievanie kvetov,
- skladanie oblečenia,
- utieranie prachu z nábytku,
- umývanie dlážky,
- ustlanie postele,
- správne prestieranie stola,
- pomoc pri pretriedení oblečenia na pranie a naloženie práčky,
- uloženie čistého oblečenia,
- zametanie (vyhraďte dieťaťu menšiu metličku s lopatkou).
Čím skôr zapojte dieťa do prípravy jedla. Môže sa naučiť natrieť si chleba, miesiť s vami cesto, či miešať. Účasť na varení a príprave jedla podporuje kreativitu dieťaťa, utvára pozitívny vzťah k povinnostiam a búra predsudky dieťaťa voči niektorým (zdravým) jedlám.
Zapojím do bežného chodu domácnosti umožníte svojmu dieťaťu budovať pozitívny sebaobraz, učiť sa nové zručnosti a vedomosti. Pre svoj rozvoj nepotrebuje drahé hračky, stačí mu plnohodnotná účasť na vekovo primeraných aktivitách, vaša pozornosť a povzbudenie.
Zdroje:Bowman, J. (2011). Montessori At Home!The Complete Guide to DoingMontessori Early Learning Activities at Home. Bradenton, FL. ISBN number 978-0-615-58166-8Montessori American School. (2012). How to Create a Montessori Environment in Your Own Home.The Montessori Notebook. (2016). The ultimatelistof Montessori activitiesfor babies, toddlers andpreschoolers.