Hry a aktivity na všímavosť pre deti a dospievajúcich

Foto: Bigstock
Všímavosť (mindfulness) nám môže do života priniesť veľa spokojnosti, preto je ideálne zoznamovať s aktivitami zameranými na všímavosť už deti. / Foto: Bigstock

Všímavosť (mindfulness) nám môže do života priniesť veľa spokojnosti, preto je ideálne zoznamovať s aktivitami zameranými na všímavosť už deti. 

 

Všímavosť (mindfulness) môže zvýšiť kvalitu nášho života mnohými spôsobmi. V dnešnom zhone všetci príliš premýšľame - príliš hľadáme - príliš veľa chceme - a zabúdame na radosť z toho, že sme len tak. Všímavosť znamená viac si uvedomovať svoje vnútro prostredníctvom aktuálnej zámernej pozornosti, v súčasnosti, bez úsudku. Deti chcú byť prirodzene v pohybe - hrať sa, behať, učiť sa, spoznávať. Oblasti ich mozgu, ktoré regulujú sebakontrolu a zameranie, sa stále rozvíjajú, čo môže spôsobiť, že kombinácia pokojného sedenia, počúvania a účasti sa bude cítiť prinajlepšom náročná a v najhoršom prípade mučivá (najmä po dlhom dni v škole). Ako dosiahnuť, aby všímavosť vyvolala „radosť z prostého bytia“ a ako môžeme naučiť deti, aby začali využívať výhody tejto metódy?

 

Jednoduché aktivity zamerané na všímavosť

Precvičujte láskavé myšlienky
Vyzvite svoje dieťa, aby myslelo na 5 ľudí, ktorým by chcelo poslať láskavé želania.
 

Svalové cvičenie
Stlačte a uvoľnite, napnite rôzne svaly v tele na 5 sekúnd a potom pomaly uvoľnite. 
 

Všímavé jedenie
Dajte si občerstvenie, pri ktorom opíšte vône, textúry a chute jedla.
 

Viac sa o všímavosti pri jedle dočítate aj v článku: Všímavosť pri jedle Učme deti vnímať jedlo. Predchádzame tým stravovacím problémom v budúcnosti

 

Preskúmajte textúry v prírode
Urobte si prechádzku, aby ste zhromaždili niekoľko rôznych predmetov, a pozorujte / popíšte, ako sa každý cíti.
 

Preskúmajte emócie

Vyzvite svoje dieťa, aby skenovalo svoje telo, keď prežíva nejaký pocit, a nech popíše, kde to cíti najviac.
 

Meditácia piatimi prstami
Táto dýchacia technika vedie k tomu, že deti držia jednu ruku v polohe hviezdice (prsty sa roztiahnu doširoka), zatiaľ čo druhou rukou jemne sledujú každý prst hore a dole a zameriavajú sa na pravidelné dýchanie súčasne.
 

Podporte vnímanie vďačnosti

Preskúmajte vďačnosť tým, že budete so svojím dieťaťom chodiť tam a späť (tak dlho, ako môžete!), aby ste vymenovali čo najviac vecí, za ktoré ste vďační.
 

Vnímanie zvuku
"Teraz venuj všetku svoju pozornosť zvuku, ktorý počuješ." Počúvajte, kým zvuk úplne nezmizne .“
 

Hra s balónmi
Povedzte svojim deťom, že cieľom tejto hry je držať balón nad zemou, ale nechajte ich, aby sa pohybovali pomaly a jemne. Môžete im povedať, aby predstierali, že balón je veľmi krehký, ak to pomôže.
 

Taška na predmety rôznej textúry
Do tašky vložte niekoľko malých, zaujímavo tvarovaných alebo textúrovaných predmetov. Nechajte dieťa osloviť a dotknúť sa jedného objektu po druhom a popísať, čoho sa dotýka. Uistite sa, že predmet z tašky nevyberá. Nútite ho, aby pri skúmaní objektu používal iba svoj cit.
 

Skúšky chuti so zaviazanými očami
Dajte dieťaťu pásku cez oči a nechajte ho „zažiť“ jedlo, napríklad hrozienka alebo brusnicu, akoby ich jedlo prvýkrát.
 

Vyváženie na jednej nohe
Povedzte svojmu dieťaťu, aby zameralo svoj zrak mierne pod úroveň očí. Potom, aby sa postavilo na jednu nohu a nepretržite hľadelo na toto ohnisko. Vyzvite ho, aby zistilo, ako dlho môže takto stáť na jednej nohe. Povedz mu, aby skúsil aj druhú nohu, aby zostalo sústredené, zatiaľ čo ho budete zapájať do rozhovoru. Požiadajte ho, aby spievalo pieseň, alebo povedzte, aby zavrelo oči. Toto je jednoduchá hra, ktorá môže vášmu dieťaťu pomôcť zamerať sa a zlepšiť povedomie o tele, ako aj dať mu šancu precvičiť si vedomie.
 

Súčasný okamih
„Ticho seď a pomocou svojich piatich zmyslov venuj pozornosť tomu, čo sa práve deje“:

  • Práve teraz vidím ...
  • Práve teraz počujem ...
  • Práve sa dotýkam ...
  • Práve teraz cítim ...
  •  

Je to vynikajúci spôsob, ako môžu deti pracovať na tom, aby boli stále viac prítomné, čo je životne dôležitá prax pre povzbudenie pozornosti.

 

Vedomé stravovanie

V tomto cvičení sa vaše dieťa dozvie, ako jesť obozretne. Začnite tým, že chytíte napríklad pomaranč a zagúľate ho v ruke, všimnite si, aký je to pocit. Držte si oranžovú blízko nosa a čuchajte. Popremýšľajte, ako to vonia. Venujte pozornosť tomu, ako to vyzerá a aký je to pocit. Ošúpte pomaranč pozorne a zostaňte pri tom. Ochutnajte pomaranč, všímajte si príchuť, textúru, šťavnatosť a podobne.

 

Vedomá chôdza

 Prechádzky s vedomím sú vynikajúcim spôsobom, ako si precvičiť a udržiavať pozornosť v každodennom živote. Preveďte ich týmito štyrmi jednoduchými krokmi:

  • Zdvihnite jednu nohu a urobte spomalený krok vpred. Všimnite si, čo musíte urobiť, aby ste zostali vyrovnaní.
  • Kráčajte spomalene, krok po kroku. Venujte pozornosť tomu, ako sa vaše ruky, nohy a chodidlá pohybujú pri chôdzi.
  • Dýchajte a vdychujte včas svojimi krokmi. Zostaňte uvoľnení, ale sústreďte svoju pozornosť na dych a svoje kroky a snažte sa pracovať v tandeme.
  • Ak sa vaša myseľ začne túlať, vráťte ju jemne späť do svojej spomalenej chôdze.

 

Všímavé slovo

Toto cvičenie ich naučí, aby si vybrali slovo, ktoré spätne vplýva na všímavosť, a použijú ho ako kotvu, aby boli stále v pokoji a sústredení. Pomyslite na slovo, ktoré sa vám zdá pokojné alebo upokojujúce, napríklad „pokoj“, „láska“, „slnečné svetlo“ alebo „pokoj“. Zamyslite sa nad tým slovom a hovorte ho ticho vo svojej vlastnej mysli. Povedzte to znova, keď dýchate a zostaňte sústredení na slovo. Keď sa myseľ začne túlať, jemne ju prinavráťte svojmu slovu. Robte to jednu minútu. Ak sa vám to zdá príliš jednoduché, skúste päť minút!

 

Všímavé pózovanie

Ak chcete svoje deti nadchnúť, povedzte im, že robenie zábavných póz im môže pomôcť cítiť sa silné, statočné a šťastné. Nechajte deti odísť niekam tichým a známym na miesto, kde sa cítia bezpečne. Ďalej im povedzte, aby vyskúšali jednu z nasledujúcich póz:

  • Superman: Táto póza sa praktizuje státím s nohami len širšími ako boky, so zovretými päsťami a rukami natiahnutými k oblohe, aby bolo telo čo najvyššie.
  • Zázračná žena: túto pózu zaujme vysoké postavenie s nohami širšími ako je šírka bokov a rukami alebo päsťami položenými na bokoch.
Čítajte viac o téme: Mindfulness
Zdieľať na facebooku