Články: Pre študentov
O projekte

 

Ako zvládnuť prácu z domu počas pandémie?

Beáta Tancsáková
Autor článku
Foto: Pexels
Práca z domu je pre mnohých ľudí niečo úplne nové / Foto: Pexels

Práca z domu je pre mnohých ľudí niečo úplne nové. Nie každý vie, ako si nastaviť pravidlá, aby to fungovalo a bol efektívny rovnako ako v práci. Navyše máme mnohí momentálne doma aj deti, a to je značne rušivý element v snahe podať čo najlepší výkon a svoje úlohy dokončiť.

 

Udalosti posledných dní a týždňov výrazne zmenili život viacerých ľudí. Z každej strany sa na nás valia stále nové a nové informácie, ako sa zodpovedne správať ohľadom nášho zdravia, ale aj zdravia ostatných. Najbližšie dni, týždne a možno aj mesiace viacerých z nás čaká práca z domu – home office. Znie to celkom pozitívne, veď budem pracovať z pohodlia domova, môžem si medzitým urobiť aj ďalšie povinnosti, ktoré bežne nestíhame a podobne. Je to ale naozaj tak? Napriek tomu, že už väčšina zamestnancov niekedy prácu z domu skúsila alebo ju má pravidelne, pre niektorých je to veľkou neznámou.

 

O čom je home office alebo práca z domu?

V prvom rade je dôležité si uvedomiť, že home office nemôžeme si mýliť s dovolenkou a je potrebné si úlohy odpracovať, ideálne toľko, koľko máme uvedené v pracovnej zmluve. Práca z domu nám poskytuje voľnosť a vlastné pružné nastavenie pracovného času. Avšak na druhej strane to nesie so sebou aj potrebu obrovskej zodpovednosti, sebaovládania, sebadisciplíny a v neposlednom rade aj pevnú vôľu. Nevyhnutná je dôvera medzi zamestnancom a zamestnávateľom a to, aby zamestnávateľ vedel, že svoju prácu si odvedieme, aj keď nebudeme pod dohľadom v kancelárii.

 

Aké sú výhody a nevýhody?

Podobne ako všetko ostatné aj práca z domu má svoje výhody a nevýhody. Niekedy je veľmi ťažké oddeliť súkromný a pracovný čas, ak pracujeme z domu, hlavne ak sa doma pohybujú aj ďalší členovia rodiny. Okrem toho je nesmierne dôležitá schopnosť správneho zorganizovania času. Výhodami môžu byť flexibilný pracovný čas a pohodlnosť. Nevýhodou je napríklad odtrhnutie sa od pracovného kolektívu, tým sa narušia sociálne väzby a je prítomná nedostatočná socializácia. Okrem toho môže ísť aj o nedostatočnú motiváciu alebo neschopnosť si oddeliť prácu a osobný život.

 

Ako ho zvládnuť? Toto sú základné pravidlá!

Otázka efektivity práce z domu je veľmi diskutabilná. Existuje skupina ľudí, ktorá považuje túto formu práce za produktívnejšiu, keďže ich nerušia kolegovia, ale na druhej strane sú prítomné rôzne podnety, ktoré nás môžu nútiť k prokrastinácii. V prvom rade si treba uvedomiť, že je to na každom z nás, ako prácu z domu pojme. Existuje zopár tipov, ktoré nám môžu pomôcť.

 

  1. Oblečte sa – aj keď sa to zdá úplne banálne, má to svoj zmysel. Neodporúča sa zostať v pyžame a rovno si sadnúť k pracovnému stolu. Pyžamo je určené na spanie a v prípade ak v ňom zostanete celý deň, váš mozog sa nastaví na relax a tým pádom sa efektivita práce znižuje. Určite netreba sedieť v kostýme alebo obleku, ale vyberte si nejaké pohodlné oblečenie.
     
  2. Vytvorte si pracovný kútik – odporúča sa nezostávať v posteli a pracovať s otvoreným notebookom na kolenách, keďže podobne ako v prvom bode aj tu platí, že naša myseľ je ovplyvnená prostredím.
     
  3. Správny stravný režim - podobne ako ste doteraz chodili v práci na obed, prípadne aj na raňajky, netreba vynechávať tieto momenty ani teraz. Treba si však vyhradiť čas a nejesť v posteli pri notebooku počas práce.
     
  4. Stanovte si čas na úlohy a pauzy – napíšte si čiastkové úlohy a približné termíny, kedy by ste ich mali dokončiť. Ku každej úlohe si môžete napísať, koľko hodín predpokladáte, že budete potrebovať na jej splnenie.
     
  5. Pracujte efektívne – v tomto prípade to môže znamenať dosiahnutie maximálneho výsledku za čo možno najkratší čas.
     
  6. Nenechajte sa rušiť ďalšími členmi rodiny - skúste si stanoviť určité pravidlá, ako sa navzájom pri práci nerušiť. Deťom môžete vysvetliť o čo ide, že potrebujete pracovať a vyhradiť si čas. Ak je to možné, pracujte každý v inej miestnosti, inak vás to bude zvádzať na rozprávanie sa. Väčšie úsilie vás to bude stáť v súčasnej situácii, kedy aj deti potrebujú riešiť úlohy do školy alebo budete musieť zamestnať menšie deti. 
     
  7. Neodbiehajte od začatej práce - neustálym vyrušovaním a odbiehaním strácate sústredenie ako aj svoje myšlienky, a potom je každý návrat ťažší a ťažší. 
     
  8. Nepredlžujte si pracovný čas - pracovná doba počas práce z domu by mala mať rovnaké časové rozpätie, ako keď ste v práci fyzicky. Počas práce z domu je veľmi ľahké nechať sa uniesť a robiť rôzne iné veci. Ak máte práve teraz doma deti, asi to nebude možné, no snažte sa s nimi čo najlepšie pracovne zladiť.

 

Práca z domu s deťmi je pre mnohých najväčšou skúškou vlastných organizačných schopností. / Foto: Bigstock

 

Práca z domu s deťmi

Pracovať z domu a mať doma deti nie je určite jednoduché. Nájsť rovnováhu medzi rodinou a prácou je v týchto týždňoch veľkou skúškou pre všetky rodiny s deťmi. Ako si s tým poradiť?

 

  1. Pevný denný režim vyrieši nasledujúce dni mnoho nedorozumení či nezhôd.
     
  2. Uvedomte si, že dieťa sa učí pozorovaním. Rodič sa stáva príkladom a dieťa ho nasleduje a zrkadlí.
     
  3. Veku primerane dieťaťu vysvetlite, že napriek tomu, že ste doma musíte pracovať. Vysvetlite mu, čo presne robíte, keď ste v práci a aj to, že teraz to isté musíte robiť, ale v domácom prostredí. Škôlkarovi môžete uviesť príklad: „predstav si, že máš rozostavené lego a potrebuješ sa na to sústrediť, aby si to vedel dokončiť, podobne to je teraz u mňa...“
     
  4. Vytvorte si spoločne hramonogram dňa a dohodnite sa na jeho dodržiavaní. S menšími deťmi si môžete harmonogram dňa nakresliť a vyvesiť na chladničku alebo nástenku. Pre deti je upokojujúce, keď vedia, čo ich čaká.
     
  5. Nezabudnite ísť s dieťaťom denne von. Čerstvý vzduch prospeje jemu, ale aj vám zostať zdravými a doma sústredenými na prácu.
     
  6. Ak máte predškoláka, vymyslite mu nejaké pútavé aktivity a úlohy, pritom vychádzajte z jeho záujmov. Ako rodič poznáte svoje dieťa najlepšie, čo ho môže zaujať. Nenechávajte však dieťa celý deň pred televíziou či s tabletom.
    Ak máte doma školáka, s vyplnením jeho času to bude jednoduchšie. Iste má dostatok úloh zo školy, a zamestnať ho bude o to ľahšie.
     
  7. Urobte si časový rozvrh aktivít pre seba aj pre dieťa a zlaďte ich dokopy. Každý tak bude mať svoj priestor na prácu a jej dokončenie. Pokiaľ máte aj škôlkara, v čase vašej práce môžete jeho pozornosť presmerovať na hračky a hry, pri ktorých dokáže byť čo najviac samostatné.
     
  8. Všetci veľmi dobre vieme, že aj počas týchto dní treba doma variť, upratovať i prať. Do práce je ideálne zapojiť aj dieťa, aby ste ho zamestnali a zbavili prebytočnej energie. Ak máte prácu, kde vám môže byť nápomocné, pokojne z neho urobte užitočného pomocníka.
     
  9. Nezabudnite ani na spoločnú pauzu, kedy sa budete počas dňa venovať len dieťaťu.  


Najťažšie to budú mať v tieto dni rodičia detí na prvom stupni, ktoré ešte nie sú dostatočne samostatné. Komunikujte preto intenzívne s učiteľkou, aby im zadávala také úlohy, aby ich dokázali robiť bez vašej plnej prítomnosti a asistencie. Aj učietlia sú chápaví a niekedy stačí, ak medzi sebou komunikujeme, aby sme našli ideálne riešenia.


Čítajte viac o téme: Kariéra
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.