Je štvornožkovanie vo vývine dieťaťa potrebné? Čo, ak dieťa lozenie po štyroch vynechá?
Postupne ako dieťa rastie a vyvíja sa dochádza k obdobiu, kedy ho ležanie pod hrazdičkou a sledovanie hračiek začínajú nudiť. Dieťa začína byť aktívne, ide vpred a začína objavovať všetko okolo seba. Skúša to všetkými možnými spôsobmi, len aby sa dostalo k cieľu. A skôr, ako sa postaví na nohy, začína lozenie, štvornožkovanie, ktoré je jedným z najdôležitejších pohybov vôbec.
Kedy je ten správny čas na štvornožkovanie?
Po narodení je dieťa schopné ovládať pohyby svojho tela len minimálne. Vyžaduje starostlivosť najbližších, ktorí mu pomáhajú rásť a vyvíjať sa. V prvých týždňoch má k dispozícií reflexy, ktoré mu umožňujú stereotypné reakcie na určité podnety. Ide však len o primitívne reflexy a po určitom čase dochádza k adekvátnejšej pohybovej činnosti. Prostredníctvom týchto reflexov, ktoré stimulujú isté druhy pohybov, sa dieťa spevňuje, učí sa nové pohyby a prechádza do zložitejších pohybov, teda do ďalšieho vývinového štádia.
Štvornožkovanie ako jeden z najdôležitejších a najzdravších pohybov sa objavuje okolo 8. a 9. mesiaca. Dieťa sa postupne otáča z chrbta na bok, z boku na bruško, následne do šikmého sedu a ukončí to polohou na štyroch. Je to koniec reflexného otáčania z polohy na chrbte a dieťaťu sa otvára nová pohybová perspektíva, ktorá je zároveň ideálnou prípravou trupu na chôdzu.
Prečo je lozenie dôležité?
Jednotlivými vývinovými štádiami, ako sú zdvíhanie hlavičky, plazenie, sedenie, lozenie, postavenie sa a následná chôdza, by malo každé dieťa prejsť. Postupné prechádzanie týmito štádiami, ktoré sa menia približne každých 6 týždňov, svedčia o správnom fungovaní reflexov. Ak vynechá niektoré z nich, môže sa deficit ukázať v ďalšom pohybovom štádiu. Čo všetko môže spôsobiť jeho vynechanie?
- chybné držanie tela, zlé zakrivená chrbtica;
- nedostatočne vyvinutá priestorová orientácia;
- chybná koordinácia oko – ruka;
- môže sa to prejaviť v škole – robí chyby pri prepisovaní textu, koncentrácia a udržanie sa v jednej polohe;
- nedostatočne rozvinuté vnímanie tempa a rytmu;
- neúplný rozvoj mozgových hemisfér a ich prepojenie.
Ako dieťa v štvornožkovaní podporiť?
Napriek dôležitosti tohto vývinového štádia je najdôležitejšie zbaviť sa zbytočných a predčasných obáv! Prvé, čo rodič môže urobiť, je rešpektovať prirodzený vývin dieťaťa. Každé dieťa je iné a aj schopnosti sa rozvíjajú rozdielne, u niektorých pomalšie, u iných zas rýchlejšie. Ako ho v tom podporiť:
- zabezpečte mu dostatok voľného pohybu a to bez oblečenia a plienky;
- nechajte ho naboso;
- ukážte mu to, učí sa aj odpozorovaním;
- poskytnite mu výzvu napr. preliezť vankúš, rodiča;
- položte nejaký „lákavý“ predmet pred neho, nie však príliš ďaleko;
- použite hračky, ktoré sa kotúľajú, dlhšie ho udržia na kolenách;
- skúste inhibično – stimulačný program s odborníkom.
V prípade, ak sa dieťa správne vyvíja, nie je potrebné vymýšľať hry. Ak sa však do jeho prvých narodením neobjaví žiadny záujem a žiadna snaha o akúkoľvek mobilitu, ak sa nenaučilo používať nohy a ruky v koordinovaných pohyboch, alebo minimálne súčasne, je dôležité upozorniť pediatra. Najviac mu však pomôžeme, ak ho budeme podporovať v prirodzenom pohybe.